Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana kb, 12 Toukokuu 2008.

1. kb

kb

2 235
    0
    0
    Moikka. Eli studiotaustaa haeskelen, ehkä nyt alkuunsa tekee mieli keskiharmaata kartonkia. Itse asiassa en tarkkaan tiedä mitä tarvitsen... paitsi sen, että jollain pitäis päästä alkuun (ja keskiharmaata on suositeltu siihen). Ja että leveää sen pitäs olla koska kuvannen bändipromoja jossain vaiheessa.

No, ongelmaksi joka tapauksessa on muodostunut se, että hirveästi ei tunnu olevan esim. yli 3,5 metristä taustaa tarjolla. Cyberphoto.fi:ssä on Lastolite Superwhite 3,55x30 metrinen tyrkyllä (voisi tietysti kysyä sieltä että voiko muitakin Lastoliten kartonkeja tilata vastaavalla leveydellä).

Studiovarustamo.fi-kaupasta löytyisi 2,75 metriä leveää kartonkia kohtuulliseen hintaan. Yksi vaihtoehto olisi tietysti noita tilanteita varten jossa tarvitaan leveää taustaa pistää kaksi rullaa vierekkäin ja valmistautua photoshoppailemaan se sauma siitä. Tosin ei ole havaintoa tuommoisen viritelmän toimivuudesta käytännössä. Lisäksi sitten kun kuvaillaan yhdellä kartongilla niin se olisi studiotilan reunassa joka olisi vähän rajoittavaa, siis jos ajattelee että kiinteänä asentaisi sinne pidikkeet kartongeille.

Niin, ei mulla ole tarkkaa havaintoa edes siitä, kuinka leveää sen pitäs olla, mutta noin näppituntumalla 3,55 metriä kuulostaa heti paljon helpommalta kuin 2,75. Niin, ja Jyväskylään pitäisi saada kulkemaan.

Mistäs näitä kannattais kattella?

2. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Käyttöohjeissa ei määrätä kuvausasentoa, että itselläni tulisi ekaksi mieleen, että mitä jos laittaisi sen 2,75-metrisen vaaka-asentoon. Eikö se ole 11-metriä pitkä. Vaikka sen leikkaisin puoliksi ja laittaisi toisen taustalle ja toisen lattialle saisi vielä helposti reilut 5x5 m pahvin.

Jos joku tekee ja myy tuollaisia 5-metrisiä valmiina, niin niiden kuljettaminen ja varatoiminen mahtaa olla hankalaa. Noi 2,75 leveät kulkee vielä helposti autossa esim Helsinkistä kotiin.

3. kb

kb

2 235
    0
    0
    Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Joo, vois toimia noin, mutta virittämiseksi menee, eli ihan selkeää ei liene se, miten tuommoisen saisi pysymään pystyssä/seinällä (kai siihen jotain metalliputkea vois hakea yläreunaan ja teippailla siihen) ja vielä niin että sen saisi pakattua varastoitavaksi niin, että ko. operaatiossa ei mene hermo... Hmmh. Luulisi, että tähän on joku keksinyt jonkun patenttiratkaisun millä tämmöisen saisi tehtyä tyyliin pari rullaa vierekkäin tms.

Eli taisi jäädä kertomatta se, että ko. tilassa jossa studio on käydään mm. tanssahtelemassa, eli pääosin studion pitää olla mallia poispakattava (taustapahvirullat saanevat suurelta osin oleskella katonrajassa telineessä, mutta ne tietysti pitäisi saada sinne esim. rullattua, tai sitten pakkailtua varastoon, ja siten, ettei hommaan mene tarpeettomasti aikaa).

4. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Viimeksi kun hain Studiovasrustamosta juuri keskiharmaan kartongin, osui silmään juliste, jossa mainostettiin leveämpää rullaa. Just jotain 3,5. Taisivat kyllä olla Croma-rullia, mutta voisi saada muitakin. Muakin rupesi ne kiinnostamaan, mutta kun olin keikalle menossa ja taas kiireessä, niin en kerennyt pahemmin kysellä. Sieltä kannattais ehkä kysyä siis. Kuten Fangio tuossa osasi jo kertoa, on niiden kuljetus vaan vähän ikävää.

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Joo, no mulla ei ole omaa autoa, joten kuljetus on melkeen yhtä ikävää riippumatta onko ne yli vai alle 3-metrisiä :). Tarkoitus on saada säilyttää niitä paikan päällä ja välttää kuljettelua.

6. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Muistaakseni noita 3,5 metrisiä ei ole kun musta, harmaa ja valkoinen. Voin tietysti taas olla väärässäkin.

Mä ratkaisin ongelman niin, että tein studion seinälle sellaisista 3mm puukuitulevyistä (en tiedä tarkkaa nimitystä, kovalevy-nimeä tottelivat puukaupassa) kiinteän viisi metriä leveän taustan ja maalasin valkoiseksi. Tuohon päälle voi sitten levitellä muun värisiä, kapeampia taustakartonkeja. Laskeutuu se lattiaosakin kauniimmin valmiin kaaren päälle.

Toi ei vaan taida olla sulle oikein ratkaisu. :(

7. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

Katsellaan, kahteen yhteenommeltuun Ikean lakanaan on mennyt hermot ja mietin itsekin 3 m. valkoista taustakartonkia ja Jyväskylän Kypärämäessä asutaan..

Onko kiire kartongilla? Itse ajattelin kesällä katsella jalustoja & kartonkeja.

8. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Niin ja sitten vielä, että jos noita rullia aikoo säilyttää siellä katossa telineissä, niin se pahviputkilo pitää korvata melko paksuseinämäisellä alumiiniputkella. Muuten menee aika äkkiä notkolle, varsinkin noi pidemmät. Lattialla säilyttäessä taas pystyssä jossain nurkassa. Pitkällään noi menee lyttyyn ja niihin tulee sellaisia ikäviä raitoja.

9. kb

kb

2 235
    0
    0

Kiitos JRabitille arvokkaista neuvoista, yritetään muistaa ne. Saakohan sopivan paksuista alumiiniputkea esim. sieltä studiovarustamosta? Semmoista mihin ne Manfroton "tutit" (http://www.cyberphoto.fi/stativ/manfrotto/682151.jpg) saa mahtumaan?

Saapas nähdä... voi olla, että tyydyn ensi alkuun johonkin kokoontaitettavaan ratkaisuun kun on tarkoitus harjoitella studiokuvaamista yhdellä ihmisellä ensi alkuun. Tarkoittaisi siis tosiaan sitä, että "joskus kesällä" katselisi noita "oikeita" taustoja. Studiotilan saan käyttööni kesäkuun alusta.

Tässäpä vähän webbikauppoja joita olen katsellut sillä silmällä:
    - www.cyberphoto.fi (hyväksi kaupaksi aiemmin todettu, taustoja ja manfrotto-vehkeitä)
    - www.telefoto.fi (manfrottoa)
    - www.foto-walser.de (halpoja telineitä - taustoista vain kankaiset ilman putkea tulevat Suomeen asti)
    - www.studiovarustamo.fi (taustoja ainakin, en taida olla telineitä yms katsonut)
    - www.fimeko.fi (taustoja - ompas nuo 3,55 m leveät pitkiä & kalliita)

10. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Taitaa tuollaista alumiiniputkea saada halvimmalla jostain paikallisesta rautakaupasta. Jkylässä on ainakin webin perusteella joku Timo Lehtimäki Teräsmyynti joka tuollaisia myy. Ne putken sisälle tulevat, mitkä nyt sitten lienevätkään nimeltään, on kyllä aika isolla toleranssilla.

Niin ja Turun Color-kolmio myy kanssa noita taustoja melko edukkaasti, mutta niillä ei ole webbikauppaa.

11. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Taisvat olla Manfroton Expanit ne ketjuhässäkät....

Ostin aikoinaan Stilfondon kangastaustan jossa oli liian heppoinen alumiiniputki, meni mutkalle ja pilas taustan, ainavain näkyy keskellä venähtänyt kohta joka ei lähde ikuna pois :( Lähettivät paksumman alumiiniputken jonka juurijajuuri saa kiristettyä paikalleen. Eipä ole sen jälkeen notkunut.

12. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

Juu, olen tiennyt että Walimex on halpa merkki, muttaettä noin halpa:

http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=365&CT=35

Mä olenkin ihmetelly, että mikä halvari noissa alumiiniputkessa maksaa. "Kate" taitaa olla oikea sana, sillä jostain Taiwanista noi tulee kaikki..

Taidan tilata ton ja kotomaasta kartongin.

13. kb

kb

2 235
    0
    0

Miun mielestä niitä Manfrottoja kyllä värkkäillään Italiassa(kin?).

Ihan varauksettomasti en suhtaudu Walimexeihin itse, kun ei vaan ole tietoa siitä että onko ne hyviä. Onhan noissakin liikkuvia osia ja kaiken maailman lukkosysteemetiä joista jos yksikin rikkoutuu niin on käyttökelvoton vehje kunnes saa korvattu. Lähtökohtainen peruste noin näppituntumalla on kyseisellä merkistä se, että "mahdollisimman halvalla", ja se ei aina ole se ratkaisu mikä käyttäjän kannalta on paras...

14. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Meidän seurallahan (jkl:n opiskelijakamerat) oli/on ne Walimexin salamit.
    Kannuthan kurahti tarpeettoman nopeasti, mutta jalustat yms. ei elektroninen vaikuttaa minusta ihan kelvolle.
    Ja lukeehan tuossa nettikaupassa että: "sehr robust", niin onhan se uskottava.
    Eniten minua tuossa arveluttaisi tuo puomi. parhaimmillaan taitaa olla liki 4m pituutta, ja luonnollisesti vain kaksi jalkaa. Pitäisi olla aikalailla jöötiä ja jäykkää, ettei taivu vähänkään isomman rullan alla.

Seurallamme on myös 3,5 m leveää kartonkia, saatu lahjoituksena M-Realilta. Tarpeettoman jäykkää ehkä, mutta halpaa.
    Saattaisikohan saada paperitehtaalta leikkaamatonta paperia/kartonkia ostettua pienen erän, jos pyytää kiltisti. Tietysti ainoa väri on valkoinen.

15. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

No täytyypä kysyä! Valkoinen on kaikkein tarpeellisin mulle, jos alastomia eläimiä yms. kuvailee..

EDIT. Ja tuo kriittisin lukkosysteemi tuossa Walimexissä näyttäis olevan toteutettu tyyliin metallinen pultti vaakaputkesta läpi ja metallisella siipimutterilla kireälle.. eli ei kaikkein särkymisherkin systeemi.

16. kb

kb

2 235
    0
    0

Noniin, palataanpa tähän.

Eli seruaavanlainen ratkaisu tuli sumplittua (paperilla)
    1) ostetaan Dörr-merkkisiä vapaasti seisovia taustajalustoja 2 tai enemmän, esim: http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=B1313
    2) tehdään niiden vaakaputkiosista sopivan pituinen vaakaputki, esim. 6 metriä
    3) pistetään kahden jalan väliin tämä ylileveä viritys
    4) pistetään limittäin jalustan taakse paperirullia, ja vedetään jokaisesta rullasta paperi telineen vaakaputken yli siten, että paperit menevät hiukan toistensa päälle
    5) jos tarvitsee, viritellään paperit takaa yhteen jollain vähemmän agressiivisella teipillä tai varmistetaan se ettei rakoa tule pistämällä paperin maassa makaavalle osalle (eteen) jotain painoksi.

Tämä perustuu siihen olettamukseen, että tuo Dörrin taustajalusta on sellainen että sen vaakaputken osaset ovat identtisiä (niissä on naaras- ja koiraspää) ja että siis voi useamman jalustan osat yhdistää toisiisnsa (täältä löytyy kuva osista). Parasta olisi, jos vaakapalkin päälle ei tulisi mitään muttereita tms jolloin yllä kuvattu algoritmi toimisi myös kahdelle vierekkäin olevalle jalustalle
    No, huomenna näen millainen jalusta on kyseessä. Jo itsessään tuo 4,2 metrin luvattu leveys on melko hyvä.

17. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Sitten jos vaihtelua pitää olla, niin ainakin JKL Eurokankaassa on tuplaleveitä (2.80) kankaita joista itselläni on hankittuna sellaista suunnilleen 18% harmaata osaksi siirrettävää taustasysteemiä. Hintaa oli kai noin kympin metri ja sen saa aika siistiksi kevyesti höyryttämällä tukien päälle levittämisen jälkeen.

18. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63

Jos tee-se-itse ohjeet kelpaavat, niin rautakauppaan ja valkoista suodatinkangasta sen pituinen pätkä kun tarvitsee. Niiden leveydet alkaa 3,2 m ja normileveyteen kuuluu myös 5,0m. Valkoisen voi valaista minkä väriseksi taustaksi tahtoo ja tuo on halpaa/vahvaa tavaraa pahviin nähden.

19. kb

kb

2 235
    0
    0

Kiitos vinkeistä

Minun on annettu ymmärtää, että tummanharmaa pahvi (tai kangas) olisi parasta jos valoilla halutaan muuttaa väriä...

Nyt on siis Lastoliten 2,72 metriset tummanharmaa ("graphite") ja valkoinen ("superwhite") hankittuna...

20. Vs: Mistä leveänpuoleista taustaa studioon?

Näinhän se on. Valkoisesta on hankala tehdä mustaakaan, mutta harmaasta se onnistuu (jos tila & välineet tuon sallivat). Minulla on käytössä niin pieni studio, että jopa Lastoliten "musta" kartonki näyttää kuvissa harmaalta, koska valot vuotavat väkisin liian lähellä olevaan taustaan. Jonkinlaisia siirrettäviä seiniä olen pohtinut jo pitkään valojen ja taustan väliin, mutta niiden käytössä tulee puolestaan vastaan studiotilan riittämätön leveys: seinä ei saisi olla puolta metriä leveämpi, tai se näkyy (kokovartalo)kuvassa! Ja puolen metrin seinä ei vielä kesää tuo softboxin valon blokkaamisessa... Yksi ratkaisu voisi olla ns. softbox-hunajakenno, mutta niitä ei taida löytyä noille minulla jo oleville softareille.

Kun valoja voi kontrolloida täsmälleen haluamallaan tavalla (ja siis halutessaan estää muiden kuin taustavalon osumisen taustaan), saa keskiharmaasta pienellä vaivalla mustaa, valkoista, harmaata ja kaikkia mahdollisia värejä eri sävyissä. Tai no, värifilsujen värivalikoima saattaa rajoittaa luovuutta, kunnes keksii askarrellen sekoittaa eri kalvoja. :)