Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ammattilaisjälkeä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana keegan, 12 Syyskuu 2016.

  1. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Mä en ole noihin koulukuviin oikein koskaan niin tunteitani suunnannut. Kaikesta ylihinnasta huolimatta riittävää on ollut, kun kuvasta on henkilön tunnistanut. Yleensä sukulaiset ja muut on kuitenkin ihan hyvillään. Pitkään olen kyllä "vasenkätistä, kovaa" valoakin jo ihmetellyt.

    Juuri kävin katsomassa, mitä on tullut tilattua ja mitä saamassa. Nyt oli kyllä ihan oikeasti täyttä paskaa. Vuosi sitten kuvaaja kävi ottamassa uudet henkilökuvat, mutta näköjään nyt tarkoitus on kai ollut levittää pakaroitakin ihan varmuuden vuoksi.

    Voisi lopettaa koko koulukuvaamisen.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Kyllähän nuo muksujen koulukuvat ihan kivoja ovat, samoin kuin muutkin studiotasoisesti otetut kuvat "reissun" varrelta. Kyllä ihmiset voisivat panostaa enemmän tuohon kuvauttamiseen ja otattaa kuvia aina silloin tälööin ilman tällaisiakin instituutioita, että jälkipolvilla olisi sitten jotain muutakin kuin mielikuva, että eikö mummista ja papasta ollut sitten muuta kuin ne hävinneet insta-kuvat?
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Tulevaisuuden mummon hautajaisissa on esillä pelkkä belfie tai herutuskuva.
     
  4. VLphoto

    VLphoto Well-Known Member

    226
    282
    63
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Koulukuvaajien koulutus on tosiaankin sen päivän pituinen.
    En nyt ymmärrä, että miten koulukuvat on hirveen kalliita ja kysynkin ketkä näin väittää, että millä hinnalla itse tekisit sen? Muistakaa laskea alv ja eläkemaksut mukaan hintaan jolla tekisitte homman.
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Edellä todettiin, että ison kuvaamon setti maksoi 11,32 €.  Siitä alvit ja kulut pois.....  Juu, en tekisi, eikä tee moni muukaan.  Ison toimijan isot määrät ja omat koneet mahdollistavat automatisoidun työnkulun, joka sitten nuo hinnat mahdollistaa.  Pienten on ihan turha (muuta kai siitä lohtua saa)  itkeä, että kun ei pysty.  -  Söishän se sikakin perunoita, mutta kun on maa jäässä ja kärsä kipeä....
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Joo. Kun saman (tai toisiaan korvaavan) tuotteen hinta liikkuu 500 % haarukassa ja tilaus kohdistuu kohtuuttoman usein sinne hintahaarukan yläkvartaaliin, se ei tietenkään tarkoita, että kaikki tuotteet olisivat kalliita. Ihan tänä kesänäkin olemme saaneet lukea, miten jopa saman palveluntuottajan samasta tuotteesta on maksettu monia kymmeniä (75 %) prosentteja toisistaan eroavia hintoja eri kouluissa. Ja eri palveluntuottajilla eroa on siis satoja prosentteja. Se tarkoittaa, että kalliit ovat kalliita, ja jos sen kalliin palveluntuottajan on valinnut taho joka ei itse maksa kuvia mutta saa etuutta valitsemalla tuon palveluntuottajan, on asiassa korjaamisen varaa. Minusta ainakin.

    Muuten kysymys siitä millä hinnalla itse tekisit on tietenkin järjetön. Kysymys tulee tietenkin asettaa, jos sen halua esittää, millä hinnalla tekisit, jos sinulla olisi tähän suunnatut välineet, henkilökunta ja prosessit. Ihan varmuudella en esimerkiksi toisi Saudi-Arabiasta viittä litraa polttoainetta Muhokselle hintaan 7.50 €, mutta jollekulle se on hyvinkin kannattava bisnes.
     
  7. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    UUSI SUOMI: Opettaja avautui ”riskittömästä bisneksestä” – näin koulukuvaamisella tienataan

    1. Seppälän Koulukuva/KuvaSeppälä: osinkoa 500 000 EUR
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    2. Kuvaverkko: Osinkoa 596 000 EUR
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Siis koululaisten vanhemmat jakoivat eo. yhtiöiden omistajille miljoona euroa. Ei kuulosta hyvältä!

    Onko tässä kyseessä tuottavuuden synnyttämä lisäarvo, joka valuu omistavalle luokalle. Vai ihan vaan ehta koululaisten vanhempien huijaus.
     
  8. Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Miten sä saat tästä väännettyä huijauksen?
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Minusta on hyvä, että edes jotkut saavat valokuvaamalla elantonsa.
    ja meillä koulukuvat ovat olleet ihan hyviä jo pidemmän aikaa
     
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Vaikka käyttäjältä Jaava kysymysmerkki puuttuikin, niin kai se jonkinlaiseksi kysymykseksi oli tarkoitettu...

    En tiedä, kuinka olet perillä nykyisistä koulukuvista, mutta vaikka itse olen huono (tosi huono) kritisoimaan... Mitä itse olen noita koulu-/päiväkotikuvia kustantanut viimeiset 8 vuotta, niin kyllä ne pääsääntöisesti on ihan kuraa. En voi mitenkään uskoa, että esim. sinä (tai 99 % täällä joten kuten aktiivisesti olevista) edes kehtaisi pyytää korvausta työstään, jos tulos on sellaista kuin tuppaa olemaan.

    Oma näppituntuma on, että yhä syvemmälle(=paskemmaksi) menee vuosi vuodelta. Mulle itselleni on helpompaa maksaa, olla hiljaa, ja laittaa kuvia isovanhemmille. En vain jaksa nähdä vaivaa rutisemalla ja olla sitten kokonaan ilman kuvia. Jos tähän ajatukseen et pääse kiinni, niin olen pahoillani.
     
  11. sharp

    sharp

    6
    0
    0
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    http://www.hs.fi/paivanlehti/04102016/a1475469702684 - Koulukuvausten hinnat vaihtelevat suuresti – Porvoossa kuvaamojen kilpailutus pudotti hinnan puoleen


    "Koulukuvausten hinnoista voi onnistua kilpailuttamaan pois jopa 50 prosenttia, sanoo Porvoon vanhempainyhdistykset ry:n puheenjohtaja Marja-Liisa Mikkola. Hän on tehnyt koulukuvauskilpailutuksia halukkaille Porvoon kouluille kymmenen vuotta."
     
  12. Vs: Ammattilaisjälkeä?

    En tiedä, oliko kommenttisi kohdistettu minulle, mutta kirjoitanpa kuitenkin.

    Omalta osaltani olen kustantanut koulukuvia lapsille ja lasten lapsille 70-luvun loppupuolelta lähtien ja  tuorein kuvaus tehtiin viime viikolla. Tänä aikana on matkaan mahtunut parempia ja huonompia tuloksia. Valinnan vara on kasvanut suuremmaksi. Ja nyt kun kaikkea tarjotaan jo valmiina pakettina, josta voi pudottaa pois ne, joita ei halua, tarkoittaa jossain vaiheessa selkeätä tarjonnan ja materiaalin hukkaa.

    No, ilmaista lounasta ei ole, joten kaikki valmiiksi tehdyt ja lunastamatta jääneet maksavat jossain kohdassa tuotantoketjua. Se, toimiiko kilpailutus eri kunnissa riittävän tehokkaasti, onkin sitten ihan toinen juttu.

    Mutta jos ja kun tilanne on se, että ostaja tietää, mitä kunkin tuotteen tilaaminen maksaa en näe tässä kohtaa "huijausta", vaikka kuvan laadun voi toki subjektiivisesti kokea jopa huijaukseksi.

    Mitäpä, jos kerrankin kysyttäisiin itse kohteelta, eli lapselta ovatko kuvat kivoja tärkeitä tai tarpeellisia?

    PS
    On ilmeistä, että kun asiakas saa tiedostot ja tilaa kaikki kuvansa sieltä, mistä tilaa, on itse kuvauksen hinnan noustava. Joko liiketoimesta on tultava rahaa tai kukaan ei niitä kuvaa. Senhän päättävät sitten loppujen lopuksi vanhemmat.

    PPS
    Tämä Hesarin juttu on surkeaa journalismia.
    Erityisesti otsikko on paska.

    http://www.hs.fi/mielipide/a1475373667718
     
  13. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Tokihan tällaisiakin kysymyksiä voidaan esittää ja lapsen kannalta on tärkeääkin. Jokaiselle ihmiselle on tärkeää tulla huomioiduksi.

    Ensimmäinen epäkohta, tai huijaus, tilanteessa on se, että lapsiperheiltä tehdään tulonsiirto ihmisille, joilla muutenkin on rahaa. Se pala miljoonasta Eurosta olisi varmasti tarpeen monessa lapsiperheessä, joka elää ruuhkavuosiaan. Tulonsiirron pitäisi siis olla juuri päinvastainen. Lapsista olisi saatava hyviä yhteiskunnan jäseniä.

    Erityisesti tulonsiirtoa ja muutakin apua tarvittaisiin monessa lapsiperheessä, jossa vanhempien heikot kyvyt heijastelee lasten hyvinvointiin ja käyttäytymiseen. Joka puolestaan heijastelee lähiympäristöön nyt ja pitkälle tulevaisuuteen. Sen miljoona Euroa voisi sijoittaa ongelmaisten lasten auttamiseen!

    Tuskin nuo yritykset on sortuneet varsinaisiin laittomuuksiin, mutta moraalisia ongelma toiminnassa näyttää olevan. Sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla.
     
  14. motris

    motris Well-Known Member

    4 793
    749
    113
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Oli kohdistettu sinulle. Ei tosin mitenkään ilkeyksissä sinua kohtaan.

    On hienoa, jos sinun mielestäsi koulukuvaus on mennyt eteen päin.

    Itse katselisin mielummin sen tyyppisiä koulukuvia omasta lapsestani kuin minulla on itsestäni.

    Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä nykyisiä "kovia, vasenkätisiä" kuvia. Varmaan kertoo ajasta joo, mutta itse en ymmärrä. Eikä muksukaan ole enää pariin vuoteen kuvistaan tykännyt.

    En osaisi kai itse, mutta siksikään en koulukuvaustielle lähtisikään.

    En laita kuvia tähän liitteeksi, mutta olen täysin varma, että ne saisi sinunkin silmäsi pyörimään järkytyksestä. Siltä pohjalta hesarin mielipidekirjoitus on ihan asiallinen.
     
  15. baader

    baader Active Member

    392
    135
    43
    Vs: Ammattilaisjälkeä?

    Meillä on ollut tarhakuvat ihan ok valaistuja. Toki sitten kaikki yksilökuvat oli rajattu niin että osa hiuksista ja olkapää ei mahtunut kuvaan. Ryhmäkuvassa oli valo vain keskimmäisissä kun ei tainnut olla kuin yksi pikkusalama.