Lukitkaa jos tää on jo jossain ollu..Mistä johtuu että Rodinalin väri vaihtelee. Avasin just purnukan ja se oli lähestulkoon läpinäkyvää. Edellinen jämä mitä käytin oli paljon tummempaa. Juuri avattu on slumpattu Lurrilta liekö Turulla jotein osaa asiaan, lpilaantuko kehiteet Turussa niinkuin kaikki muukin....Mistä toi värijuttu johtuu hapestako..ei sillä mitään merkitystä vissiin ole. Vaikka samapa tuo jos omiani piimässä pyörittelisin mut kiinnostaisi tietää..
"Rodinal's keeping qualities are legendary." Rodinal muuttuu tummaksi iän myöten. Vähän kahvin näköseksi. Hapen kanssa reagoimisestahan näissä taitaa aina olla kyse. Potku kuitenkin säilyy.
Mulla kävi vielä sit niin, että se rupes kiteytymään. Vielä kun olis vähänaikaa venaillu, olis varmaan saanu Rodinal mehujäätä...
Tuota ei minulla ole tehnyt mutta paksuuntunut on kyllä. ja: muuttanut väriään tummemmaksi. Ilmeisesti siitä haihtuu vettä? Olenkin joskus miettinyt että vahveneeko se, mutten ole kuitenkaan ohentanut tai muuttanut aikoja..hyvin on toiminut vallan.
Kyl toi kiteytyminen on huomattu mut lähinnä roiskeissa. Eli siitähän tietty haihtuu vikkelämmin, mut ei missään nimessä flindassa mitään kiteitä ole ollut. Vai tartteeko ruveta seuraamaan.
Sulaahan ne sitten liemeen moiset kiteet, kiteytyminen on merkki siitä että kyllästymispiste on ohitettu.
Mun Rodinal on tosi tummaa. Sitä kahvia. Mut toimii moitteettomasti. Oothan muuten myös huomannu, että eri filkkoja ja eri ASAsia kehitellessä se poiskaadettava litkukin on eri väristä?
Tämä kiteytyminen tapahtui ihan viimeisillään olevassa pullossa, mitäköhän tavaraa olisi ollut tölkissä jäljellä, alle sentti kuitenkin. Pullo taisi olla kutakuinkin ehkä noin suunnilleen 2 vuotta auki.
Mulla kerran meni Agefixi purkki lähes kivikovaks kiteiseksi töhnäks. En uskaltanu luottaa siihen ja heitin mäkeen. Tää oli avaamaton purkki.
Vieläkö Rodinal-pullossa on se kumitulppa korkin alla? Minä muinoin mittasin rodinaalit injektioruiskulla. Se oli helppo imaista korkin läpi neulalla. Kumikorkkia ei tarvinnut koskaan avata. Säilyi paremmin (ainakin 10v).
Kiteytymistä oli mullakin edellisen purkin jämissä. Ihmettelin mikä ropisee, kun liemiä mittailin. Sen lisäksi ne viimeiset millilitrat oli melko siirappia viskositeetiltaan. Toimi kyllä moitteettomasti.
Pitänee alkaa hamstraamaan tota rotinaalia, on se sen verran helppo kehite. Mits kun mulla on jotain patersonin kiinnitettä joka alkaa olla aika kiteistä, pitäsköhän se laittaa johonkin astiaan ja ja sekottaa valmiiksi. Täytyy miettiä. Ai niin mullahan on joku il foordin pakkauskin jotain kehitettä, vai oliko se niin, että siinä on koko hoito, täytyy lukea kun pääsen kotiin.
Oplevelser med GAMMEL DANSK herhjemme og i udlandet kan være uforglemmelige og underholdende..Sama pätee tietty Rodinaaliinkin. Olivat silloin molemmat lasipulloissakin.