Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

aloittelijan kohellusta.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Peppi, 16 Marraskuu 2006.

  1. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Heissan,

    Olen tässä aloitellut kuvausharrastusta ja sormi tuntuu menevän aika ajoin vielä suuhun.. eli kamerani on olympus E-500 . Nyt tarvitsisin käytännön neuvoja,eli onko jokin ohjesääntö aukon, herkkyyden ja ajan valinnoissa.Siis periaatteet kyllä ymmärrän,mutta kun törmään joihinkin ongelmiin kuten ... miten  saisin muutettua ISO arvoa yli 400:n en saa kamerastani valittua sitä...ja aukon arvoksi en saa juuri  3,5 pienempää. Onko nämä riippuvaisia objektiivistani jotka minulla on?vai valotusajasta...esim. ottaessani kasvokuvaa en saa taustaa "häivytettyä"...ja sitten kuinka histogrammia tulisi lukea,eli miten käyrien tulee olla jotta voisin todeta onnistuneeni?


    terkuin Peppi
     
  2. Vs: aloittelijan kohellusta.

    luultavasti tuon isompaa iso-arvoa ei kamerastasi irtoa, saatikka pienempää (tai siis itseasiassa suurempaa) aukkoa. mä sinuna lukisin ensimmäisenä sen kameran manuaalin ja toisena jonkun perusopuksen valokuvauksesta.
     
  3. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    kamerassa on kyllä valintamahdollisuutena ISO herkkyyksiä 800 ylöspäin mutta en nyt hoksaa miten ne saa valittua.manuaalista en löytänyt ohjeita..jep,tarkoitin suurempaa aukkoa :) harjoitellut olen aukon ja valotusaikoja  ihan ottamalla kasapäin kuvia ja vertailemalla niitä toisiinsa..
     
  4. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
  5. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    On, ei näytä Olympuksen esitteen mukaan olen isompaa aukkoa tarjolla noissa optiikoissa.
     
  6. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    Kiitos vastauksista ja hyvästä linkistä,mutta sittenkään en ohjeista huolimatta saa valittua ISO 800 herkkyyttä,namiskat kyllä löydän ja muuten pystyn vaihtamaaan ISO 100 ja ISO 400 välillä..mitä nyt en ymmärrä ;)
     
  7. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    Kameraasi sen kummemmin tuntematta tulee mieleen se, että johtuisiko tuo esim. jostain käytetystä kuvausmoodista. Saatko vaihdettua asetusta, jos kamera on manuaaliasetuksella?
     
  8. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    Ja tarkista vielä onko kamerassa asetettuna "ISO limit" (manuaalin sivu 124).
     
  9. haka

    haka

    79
    0
    0
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    Tietämättömänä oletan: 800 asaa kohisee niin paljon ettei sitä saa päälle ilman erityistoimenpiteitä ?
     
  10. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    ISO limit voisi kuullostaa siltä että vika olisi siinä, kunhan pääsen taas kameraani tutkimaan etsin probleemani ratkaisua siitä..manuaaliasetuksellakin olen yrittänyt.
    Kiiitos!
     
  11. campv

    campv Ylläpidon jäsen

    2 309
    110
    63
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    Joo, toi on ratkaisu ongelmaan.
     
  12. Peppi

    Peppi

    18
    0
    0
    Vs: aloittelijan kohellusta.

    KIITOS!

    t:peppilotta Sikuriina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär Pitkätossu
     
  13. Vs: aloittelijan kohellusta.

    sieltähän se manuaalista löytyi  ;)

    ei siis ollut tarkoitus olla mitenkään tyly tuolla ensimmäisessä viestissäni.