Hankintalistalla on nyt digijärkkäri. Vaihtoehdot ovat ainakin canon 350d, nikon d50, d70s ja olympus e-500. Noista pitäisi löytää se ''oikea''. Eroja on, mutta tuskin suuren suuria. Olisi kiva kuulla kokemuksia erityisesti kuvanlaadusta itse käyttäjiltä. Lisätkää myös muita vaihtoehtoja, jos ovat varteen otettavia.
Minä en ottaisi E-500:sta, se 3:4 kuvasuhde ei jotenkin ole toimiva. Muuten noiden kuvanlaadussa ei varmaankaan juuri eroa ole, kaikki hyviä, joten kannattaa tutkia niiden käytettävyyttä, käteensopivuutta, käytettyjen objektiivien ja lisävarusteiden saatavuutta jne..
Ei siinä olyn kuvasuhteessa mitään vikaa oo. Voihan sen kropata normaalin näköiseksi. Vikaa sensijaan on etsimessä, josta saa päänsärkyä kun koittaa katsella läpi. Canon 350D:n itse heittäisin pois listalta, se oli mun kokeilussa ainakin aivan rimpula. Kyl se tulee näissä muotoiluun lähinnä, muuten ne on kaikki samanlaisia. Listalle kannattaa nostaa myös Pentax *ist DS erinomaisen etsimen, käteensopivuuden ja käytettyjen objektiivien saatavuuden takia. Mä otin sitten itse D50:n. Lähinnä kun se sopi mun kätösiin ihan täydellisesti, oli niin halpa, SD-kortillinen (löytyi ennestään niitä), ja hyviä objektiivejakin siihen on saatavilla.
350D on todella pieni ja kevyt - eli rimpula - mutta saattaa olla, että siinä on paras kuva ja siihen on helponta hankkia monipuolisesti lisävarusteita. Pitääkö sun saada uusi? Käytettyjä todella hyviä on helppo ostella, koska monet haluavat aina omistaa sen uuden mallin, vaikka erot ovat hyvin pieniä. Nikoneja en tunne, mutta esim D60, 10D ovat erinomaisia kameroita. Myös 300D on hyvä peli, vaikka kaikki ei arvonta-automatiikasta tykkää.
Noista sun ehdottamista varmasti tuo Canon paras, sillä varauksella että siihen laittaisi akkukahvan. Muuten se on kyllä hyvin pieni kamera. Canonin laatu on ollut puhetta, kun viallisia yksilöitä on liikenteessä aika paljon. Toisaalta se on selitetty että sitä myydään huomattavan paljon. Nikon D50 on ihan ok kamera, mutta se on ehdottomasti alemman luokan kamera riisuttuineen ominaisuuksien takia. Mutta parempi kuin tuo D70, joka on tällä hetkellä hiukan ylihinnoiteltu. Toisaalta myös 350D on kanssa ylihinnoiteltu. Pentax on kuten tuossa aiemmin sanottiin varsin arvostettu kamera ja sitä huhujen mukaan saa jostain jopa 500e?! Mutta kun ei tiedä sitä paikkaa niin se hiukan turha huhu. Puhuin sitten siitä paremmasta versiosta. Olympus on minun mielestä hiukan arveluttava, mutta kyseinen kamera on eri linjalla kuin muut valmistajat joten se johtuu siitä. Tuo e-500 ei ainakaan speksien perusteella vaikuta kiinnostavalta, mutta eihän sitä tiedä vaikka olisikin yllättävänkin pätevä kamera? Minoltahan on arvoitus, johtuen viimepäivien uutisista. Hyvä kameramerkki kylläkin. Lopuksi sen verran että lähtisin ihan testaamalla kameroita käytännössä ja miten ne itseä miellyttää kädessä. Onko kameraa loogista käyttää jos on ennestään joku tuttu merkki ja siihen on ollut tyytyväinen niin se voi myös painaa vaa'assa. Kuitenkin hyviä kameroita varmasti jokainen ja en uskalla suositella mitään kun en tiedä suoraa tarvetta mihin se tulee sinulla. Mutta käytettyjä kannattaa miettiä, siellä ne parhaat kaupat tehdään. Ps.Kaikki oli sitten ihan puhdasta mielipidettä.