Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jens, 17 Elokuu 2008.

  1. Jens

    Jens

    3
    0
    0
    Olen alkanut kyllästymään pokkareiden tuottamien kuvien ns. laatuun ja tarkoitus olisi hankkia digijärkkäriä.

    Olympuksesta saisin suhteiden kautta alennuksia ja siksi haen kameraa siltä. Onko Olympuksen kameroissa käytössä se pokkareiden "näyttö" (oeln huono sanastossa)? Että siis ainut mahdollisuus ei ole etsimen kautta kuvaaminen.
    Lisäksi näpsäkkä koko olisi plussa.

    Kuvaan pääasiassa eläimiä ja juhlissa. Eläinten kuvaamisesta sen verran, että olisi hyvä saada teräviä kuvia estettä hyppäävästä hevosesta tai monen metrin päässä näyttelykehässä juoksevasta koirasta.

    Myös sisäkuvista olisi kiva saada tolkkua.

    Olisiko teillä kokeneemmilla mielipiteitä? Olen katsellut mm. 410 ja 420, mikä näiden suurin ero on? Ja toiseksi se, että millaisia objektiivejä suosittelisitte kuvailemaani käyttöön minulle?
     
  2. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

    http://www.topshot.fi/product_info.php?pid=3310&sid=b0961736ef4933fb43bf7aa7a7a0be64

    Olympus E-520 ja siihen kaksi optiikkaa mukaan eli 14-42mm + 40-150 mm polttoväliltä. Tuolla setillä nyt ehkä parhaiten tulet toimeen hyvässä valossa eli ulkosalla. Uskoisin että joku tuollainen voisi olla se järkevin ratkaisu kuitenkin aloittelijan setiksi. Rungossa on se hyvää että siinä on kuvanvakain. Ja noissa Olympuksissa tuntuu olevan tosiaan sellainen ominaisuus myös että siitä takanäytöstä näkee kuvan kuten pokkareissa on ollut tapana. Tietysti siinä kamerassa on se perinteinen peilietsin eli mikä muissakin järjestelmäkameroissa. Itsellä ei ole Olympuksesta kokemusta, mutta aloitan tälläisellä neuvonnalla. Jospa tästä jotain hyötyä on kysyjälle?
     
  3. Jens

    Jens

    3
    0
    0
    Vs: Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

    Kiitos tästä, emerik.

    Mutta tosiaan tuo, että todennäköisesti tulen kuvaamaan melko tasaväkisesti sekä sisällä että ulkona ja kuvien olisi kiva olla teräviä. Jos luulet tämän kameran olevan "parhaimmillaan" vain ulkokäytössä, miten luulet sen suhtautuvan esim. halleihin? (maneesit ja koiranäyttelyt)

    EDIT/ Tarkoitin suhtautumisella lähinnä sitä, että kuinka paljon kuvan laatu laskee sisälle mentäessä?
     
  4. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 160
    76
    48
    Vs: Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

    Olin perjantaina ostamassa kolleegan kanssa kameraa ja päädyimme (siis hänelle) E-420:een varustettuna kahdella kittiputkella.
    Ensivaikutelma oli todella mukava. Tuloksia en ole nähnyt, mutta käytettävyys ja kameran koko yms valloittivat sydämen (ainakin!).

    Ja se "pokkarinäyttö" on käytössä ja eroja E-410:iin en nyt muista, mutta erogonomiaa on vissiin vähän paranneltu.

    Mutta sitten en oikein tiedä onko juuri E-420 oikea kamera sinulle, jos miettii sitä mihin haluat sitä käyttää. Eli onko se esim tarpeeksi nopea. Ja sitten etsintä kannattaisi käyttää esteratsastuksen kuvaamiseen (eikä näyttöä). Etsimen pienuutta porukka tulee täällä "haukkumaan" ... mutta minun mielestäni se vaikutti olevan ihan ok.

    Ja vähän lisää poweria ja tukea kameraaan saa esim tällä:
    http://cgi.ebay.co.uk/Battery-Grip-for-Olympus-E-420-E-410-E-400-E420-E410-Ne_W0QQitemZ230281938338QQcmdZViewItem?IMSfp=TL0808161025a20339

    Jos saat hyvät alennukset niin ehkä sittenkin E-3:en olisi parempi ... tai E-520 jos on myös kuvanvakaaja.

    T: Olympuksen-optiikkaa-rakastava joka kuvaa myös Canonilla (ihan totta...)
     
  5. Jens

    Jens

    3
    0
    0
    Vs: Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

    Kiitos sinullekin.

    Nopeus tosiaan on valttia aina eläimiä kuvatessa, minkä olen huomannut jo pokkaria käyttäessä. Ja nopea kameran käynnistyminenkin toisinaan todella arvostettavaa.
    Etsimen käyttöä toki itse harjoitan, mutta jos kamera tulee sysättyä jollekulle toiselle, kun itse ratsastaa tai vie koiraa näyttelyssä niin kaverit, jotka enemmän käyttävät pokkaria todennäköisesti tykkäävät enemmän näytöstä.
     
  6. Vs: Aloittelijalle digijärkkäri Olympukselta

    Maneesit tuppaa olemaan pimeitä paikkoja, joten siellä ei tule tuolla kittioptiikalla pärjäämään, ei millään merkillä.
    Ulkona toimii, ja tuo 40-150mm kitti on ihan riittävä siihen.
    Sisällä tarvit salaman, ja Net Anttila on myynyt tuota FL-36 ilman R:rää 129 euroa.
    Eli 420 mukanan oleva salman kauko-ohjaus ei silloin toimi, E-410 ei tuota edes ole.
    Toisaalta orjakenno maksaa 30 euroa.
    R:n kanssa 240 euroa tuo sama salama.

    Lähinnä kaikissa kittipaketeissa, merkistä riippumatta on valovoimaa vähän, joka tekee hämärässä kuvaamisessa vaikeaa. Joutuu nostamaan herkkyyden tappiin, joka lisää kohinaa, ja taas valovoimainen optiikka maksaa enemän kuin kamera.

    JOs joku on maneesissa kuvannut tuolla Olyn kitillä, pistäköön kuvia näytille. Minä olen kuvannut vain jäähalleissa, jotka kyllä on myös pimeitä paikkoja nuo pikkuhallit.


    liitteekisi malli.
    Kuvaa ei tarvi arvostella, mutta F5,6 150mm (300mm kino) ISO 1600 1/100s
    Lisänä 100% groppi josta näkee kohinat.

    Edit: Minulla on E-410 kittiputkilla.