Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Aloittelija hermoilee, kaluston vaihto?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana tik, 29 Marraskuu 2017.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    En kuvaa, pitäis olla haitarinsoittaja jotta homma sujuis. Kuvaan aina kertatarkennuksella ja yksittäislaukaisulla.
    [/quote]

    Jokainen tietysti makunsa mukaan, mutta eikös se peukalo ole siinä kameran takana joka tapauksessa, samallahan sillä painelee tarkennusnappia kun se kerran siinä on. Kyllähän tuo sopii hyvin kertatarkennukseen ja yksittäislaukaisuunkin.
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=861779 time=1512157390 user_id=17614]
    En kuvaa, pitäis olla haitarinsoittaja jotta homma sujuis. Kuvaan aina kertatarkennuksella ja yksittäislaukaisulla.
    [/quote]

    Jokainen tietysti makunsa mukaan, mutta eikös se peukalo ole siinä kameran takana joka tapauksessa, samallahan sillä painelee tarkennusnappia kun se kerran siinä on. Kyllähän tuo sopii hyvin kertatarkennukseen ja yksittäislaukaisuunkin.
    [/quote]
    Pitäishän se onnistua, mutkun on hidas köntys niin liikkuvaan kohteeseen on vaan niin helpompi hoitaa laukaisu ja tarkennus yhdellä napilla, vaikka erillinen kokoajan käyttövalmiina oleva tarkennusnappi onkin peukun alla.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=861779 time=1512157390 user_id=17614]
    Jokainen tietysti makunsa mukaan, mutta eikös se peukalo ole siinä kameran takana joka tapauksessa, samallahan sillä painelee tarkennusnappia kun se kerran siinä on. Kyllähän tuo sopii hyvin kertatarkennukseen ja yksittäislaukaisuunkin.
    [/quote]
    Ei. Ihminen pyrkii aina ekonomisuuteen. Yksi nappi on tuplasti parempi kuin kaksi.
    Painonappi sopii siihen, kun jotain poimitaan valmiiksi ennen hetkeä - tarkennuksen ohella mieluummin vaikka valotus tai valkotasapsino - mutta laukaisin on herkempi aivon jatke ja primääri väline.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Pitäishän se onnistua, mutkun on hidas köntys niin liikkuvaan kohteeseen on vaan niin helpompi hoitaa laukaisu ja tarkennus yhdellä napilla, vaikka erillinen kokoajan käyttövalmiina oleva tarkennusnappi onkin peukun alla.
    [/quote]

    Itse siirryin takanappitarkennukseen Df:n ostamisen myötä. Siinä se af-nappi on jotenkin erityisen hyvin tyrkyllä.

    Internet on täynnä perusteluja takanappitarkennuksen puolesta ja vastaan. Jokainen on tuossa asiassa varmaan yhtä oikeassa. Takanappitarkennuksen yksinkertaisuutta voi argumentoida niinkin, että on yksiselitteistä kun joka toimintoa on varten oma nappinsa.

    Minun mielestäni takanappitarkennuksessa on parasta se kun tarkennustilojen kanssa räplääminen vähentyy. Voi melkein unohtaa kertatarkennuksen (se on lyhyt painallus napista) ja manuaalin (se on, ettei paina nappia ollenkaan). Toinen merkittävä etu on, että jos vaikka maisemaa tai vastaavaa suht staattista kohdetta kuvaa, niin voi huoleti ottaa monta kuvaa ilman, että tarkennus siirtyy (ei vain paina af-nappia välissä). Ja m43 kameroissa jotka usein tarjoavat aika laajan syväterävyyden takanappitarkennus on jotenkin erityisen pätevä. Jos vaikka kuvaa kadulla tai jotain muuta hyvin liikkuvaista, niin ei kun f/8 ja napista tarkennus parin metrin päähän, niin se on siinä melkein joka kuvalle - ilman tarkennuksen viivettä ja siihen liittyviä epävarmuuksia (kinolla ei oikein samaan samaan huolettomuuteen pääse ellei f/16 ole mieleinen).
     
  5. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tosin, niin kuin tässäkin tapauksessa, kun tehdään kaksi täysin eri asiaa, tarkennus ja kameran laukaisu, jotka on monasti ja monesta syystä erotettava toisistaan, on järkevää tehdä ne eri kohdasta käyttöliittymää. Varsinkin, kun molemmille on varattu oma sormi ja oma nappi, jotka jo valmiiksi ovat käyttöasennossa kohdakkain. Ja laukaisimen painaminen ei tietenkään tehtävänä mitenkään eroa tarkennusnapin painamisesta. Useimmat meistä osaavat käyttää esimerkiksi kytkintä ja kaasupoljinta niinkin vaativassa tehtävässä kuin auton ajaminen. Jotkut nohevimmat jopa liittävät siihen jarrun painamisen, ja ihan miettimättä.
     
  6. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Itse kun olin punninnut systeemin etuja sain tuon luontumaan aikanaan yhden päivän treenaamisella niin, ettei entiseen enää ollut paluuta, ei ollut syytä.
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Silloin tällöin käytän peukalonappia, ja oon miettinyt sen käyttöä. Harrastekamerassa c 20D sitä jonkinverran käytänkin, mutta nopeissa tilanteissa ei vaan multa luonnaa.
    Samaan kalkkissysteemiin varmaan pohjautuu sekin tosiasia, että kuukausi ja yli 4000 kuvaa eivät saaneet mua ihastumaan peilittömiin. Oli ilo vaihtaa takaisin tuttuun...tosin vähän parannettuun läpsyttimeen.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Af-nappi on tässä ihan sivujuonne. Yhdet tykkää, toiset ei. Kummallakin tavalla kuvia saa aikaiseksi.

    Toivottavasti kysyjä ei ole mennyt tästä sekaisin vaan on päätynyt esim siihen D7200 runkoon, mitä kameraliike suositteli. Tuo on ihan hyvä, ja laittamalla enemmän rahaa peliin, saa hiukkasen parempaa. Ei kuitenkaan ratkaisevasti parempaa. Ja toki myös objektiiveilla on merkistystä.

    PS Liittyen vielä alkuperäiseen kysymykseen, ei käsisäädöllä kuvaaminen ole mikään avain onneen. Joskus M toimii, yleensä kuitenkin on käytännöllisempää kuvata esim A-moodilla.
     
  9. iikkoo

    iikkoo Member

    207
    18
    18
    Huti poistettu
     
  10. NinjaSamu

    NinjaSamu Member

    115
    0
    16
    Vaikeita aikoja kameranvaihtajalle. Peilittömiä katsosin tällä hetkellä aika tarkkaan, joissakin vaan sopivaa optiikkaa saattaa joutua vielä odottamaan. Harvoin kamoista saa omiaan takasin, eli se järjestelmän vaihto kannattaa kyllä punnita nyt eikä sitten kun nikonia on hyllyt täynnä ja tajuaa että peilittömät on kiilannut kehityksessä edelle. D3300 on APS-C peilittömien kokoluokkaa, vähän eri muotoinen vaan. D7200 on taasen melkonen mörökki laukussa tai hihnassa tai yhtään missään. Repussa, autossa tai kotona se kamera ei kuvaa yhtään mitään. Pahimmassa tapauksessa ison kameran roudaaminen on niin mukavaa että paras kuva jää ihan vitutuksen takia ottamatta.
     
  11. Mixa

    Mixa Member

    89
    14
    8
    Oma kuvaamiseni on paljolti saman tyyppistä kuin aloittajan, eli liikkuvia kohteita huonohkossa valossa. Huonohko valo tässä yhteydessä on se mitä jäähallit (ei liigataso) ja palloiluhallit esimerkiksi tarjoavat. Kameran asetukset on tyypillisesti aukko 2.8-4, suljinaika 1/640-1/1200 ja ISO 4000-6400. Ketjussa mainituista kameroista on kokemusta Nikon D750 ja D500 malleista. Nykyinen runko on D500. Molemmat kamerat tuottavat hyvää kuvaa omiin tarpeisiin (nettijulkaisut, A4 tulosteet). Vaihdoin D750 mallista pois koska D500 tarjoaa enemmän nopeutta, miellyttävän tarkennuspisteiden sijoittelun (laajalla alueella) ja sen "tukevampi" rakenne tuo luottamuksen tunnetta. Hävisin hieman kuvanlaadussa, mutta en liikaa. Muussa kuvaamisessani jäin hieman D750 runkoa kaipaamaan ja todennäköisesti joko se tai D810 tulee vielä rinnalle hankittua. Muista merkeistä tai peilittömistä ei minulla ole kokemusta. Optiikkana toimii Nikkor 70-200 2.8 II ja Nikkor 24-70 2.8, joilla tarkennus molemmilla kameroilla on varsin sujuvaa.
     
  12. Raineri

    Raineri Member

    17
    30
    13
    Nikonin ja Canonin croppirunkonen merkittävin puute on ettei kyseiselle formaatille ole suunniteltu kunnon valovoimaisia obtiikoita. Fx ja ff linssit eivät tomi yhtä hyvin croppirunkoissa samalla tavoin kuin täyskennoisissa. Olympuksella on hienoja optiikoita, ja hyvä M1 runko tietyin varauksin. Samankokoiseen runkoon olisi hyvin sopinut APS kokoinen kenno eikä objektiivien kokokaan olisi merkittävästi kasvanut. Nyt tulee selvästi takkiin varsinkin hämärähommissa. Ellei ole mahdoton kiire niin odottaisin Canon / Nikon peilittömiä julkaisuja syksyn korvilla. Veikkaan nyt on katsottu ja mietytty melko pitkään ja lopputulema olla melko toimivat runkot.
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Jos haluaa valintoja kartoittaa, niin Sonyn ja Fujin kroppikennoiset peilittömät on hyviä. Ja onhan Canonillakin nykyisin ihan kohtuullisia peilittömiä, tosin melkoisen suppea objektiivivalikoima niihin.

    En kuitenkaan kiinnittäisi kamerhankintoja siihen mitäon tulossa. Jos Nikonilta tulee peilitön tämän vuoden aikana niin se voi olla 1000e hintainen kroppikennoinen peilitön aloittelijoille tai 4000e hintainen kilpailija täyskennoisille Sonyille. Ja mistäs ne objektiivit niihin raapaistaan.

    Tässä pyöritellyt vaihtoehdot tyyliin D7200, D7500 tai jopa D500 on ihan ok. Niihin saa muutaman DX-koon objektiivin ja loput sitten täyskennoisten objektiiveja soveltaen. Nikonin F-järjestelmän etu on nykyisin se, että on valtavasti käytettyä tavaraa tarjolla ja uusienkin hinta näyttäisi olevan melko sopuisa vrt. uudet peilittömät järjestelmät.