Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Kattopeilit kuuluu muihin huoneisiin. Katon voi sen sijaan maalata valkoisella sirotemaalilla tai ripustaa kattoon kehystetty styrox levy. Styrox on ihan kiva heijastin, joka pehmentää kovaa (suoran)salaman valoa. Kattoripustuksen voi koittaa värkätä sellaiseksi että levyn asentoa voi muuttaa. Ripustukseen voi käyttää vaikka kattoon kiinnitettyjä silmukoita ja niihin levy riippumaan säädettävillä nyöreillä. jk
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Peilin asentaminen kattoon voi olla hankalaa, ainakin minulle. Styrox on kevyttä ja asennuskin helpompaa. Kiitos vinkeistä!
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? No en menis kattoon asentelemaan mitään peilejä enkä storoxlevyjäkään. Ei sellasen levyn kanssa saa tehtyä hallittua valaistusta millään kun sieltä katosta aina hohkaa valoa suuntas sitä kuinka vaan. Sitten jos sen levyn saa sieltä nips pois ja naps takasin niin homma varmaan toimiikin.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Näinpä, jos hallittua valaisua aikoo harjoittaa, niin ei mitään vaaleita tai heijastavia pintoja mihinkään. Toki jos ajatus on, että mä vaan kokeilen kaikkea ja koitan jos vahingossa tulisi kiva, niin kannattaa koittaa. Varsinkin hius- ja meikkikuviin tuommoinen tasaplatku valo on kyllä aika kurja.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Jos käytössä on yksi valaisin, silloin liikuteltava heijastin (esimerkiksi styrox) kohteen toiselle puolelle on käyttökelpoinen ja halpa tapa tasoittaa varjoja. jk
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Peili katossa on hyvä ajatus; kapean valokiilan voi heijastaa hiusvaloksi sieltä. Pienellä harjoittelulla saa hyvän lopputuleman. Styrox tms. hajaheijastus (maalattu pinta) katosta on taas erinomaisen huono ajatus; kampaus- ja meikkikuviin ei hallitsematon hajavalo tuo mitään kivaa. Hiusten hyvä erottuminen on helpompaa suunnatulla valolla.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Kuinka olis saunan seinään laitettava folio? Halpaa ja heijastavaa, oon itse sitä käyttänyt.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Varmaan yhtä hyvä, jos ei parempi. Ainakin helppo kiinnittää - vaikka sen styroxin päälle.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Nyt on kundit olleet aika erikoisissa "studioissa", jossa on peilit katossa. Kaikki ne paikat missä on punaisia lyhtyjä eivät myöskään ole "pimiöitä". Kehystettyä styroksia voi siis käyttää heijastimena. Sellainen on helppo asettaa eri asentoihin. Keveytensä vuoksi sellainen pysyy myös pystyssä aika helposti. Sen voi ripustaa riippumaan vaikka kattokoukuista tai verhotangosta. Toisen puolen voi maalata vesiliukoisella hopeamaalilla. Tyypillinen käyttökohde on muoto- tai tuotekuva, jota valaistaan yhdellä valolla, vaikkapa sateenvarjoheijastimella vinosti. Silloin kuvattavan kohteen toista puolta voi valaista irtoheijastimella. Se loiventaa varjoja. Heijastimen uskottavuutta voi parantaa kun siihin kirjoittaa toiselle puolelle "Hasseli" ja toiselle "Leica" ;-) jk
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Kyllä mä kirjoittaisin heijastimeen 'lastolite', ei mitään dörripaskaa. Raksavaloon kannattaa kirjoittaa 'profoto', ei mitään walimexpaskaa.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Mä haluun heti tuollaisen jossa lukee hasseli, vain joku korni voi käyttää tuollaista leica heijastinta. leicakuvaajan polla säteilee jo senverran että mitään heijastinta ei tartte. Kävin katsomassa uutta hopeista isoa paraboolista Profoto heijastinta: hinta 380,- plus alvi. siis lähelleä 500 ekeä Ebayssa on samanlainen kanadasta 79 ekeä plus postitus. hankkiskohan yhden Profoto tarran siihen mustalle puolelle...
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Hei, Taas hyviä neuvoja - kiitos! Kierrätys ja ekologisuus on mulla elämäntapa, joten nyt alan tiirailla styroksia sillä silmällä ja foliotahan saa ruokakaupasta. Fondin perään vieläkin haikailen. Lakana pitäis asetella niin hyvin ja tiukalle ettei rypyt häiritse silmää ja kohdetta. Ehkäpä joskus uskallan jonkun kuvan laittaa näytille. Enemmän mä olen sellainen tuurilla kuvaaja. Taida oikein tykkään kovasti ilman salamaa kuvailla, mutta eipä tuolla kellarissa taida onnistua. Olisko kellään tiedossa Turussa studiota jota vois joskus lainata?
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Tiedetään että lakana on ryppyinen ja vaikea. Pitää rakennella kaikkia pingotus syteemejä ja silityksiä tehdä että siitä saa hyvän. Se oli sellainen ilmainen vaihtoehto kun jokaiselta kotoa löytyy aina lakanoita. Mutta jos haluaa hiukan laittaa rahaa taustaan suosittelisin etsimään huopamatoa, huopakangasta tai jotakin sellaista hiukan paksumpaa kangasta. Muutamalla kympillä saa jonkinalisen taustan. Lattianpäälystysfirma tai näitä sistustarvike liikkeitä kiertelemään ja mattorullien luo. Joskus voi jostakin Ikeasta löytyä yksivärisiä torkkupeittojakin jotka sopii hyvin taustaksi.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Studiossa ei tuurikuvaamisella hirveän hyvin pärjää. Olen itse katsellut kun paikallisella kuvaajalla salamavalot (2x) ja 580ex(triggerinä) välkkyy eriaikaan, kun automatiikka on päällä. Siinä sitten tuurilla kuvataan että johonkin valotukseen edes kaksi välähtää samaan aikaan. Kameran perushallinta, iso - aika (synkka-aika) - aukko pitää olla sen verran hallussa että osaa löytää kamerastaan asetukset ja lukita ne. Studiossa voi sitten ekan tunnin vaikka räpeltää ja tutkia mikä vaikuttaa mihin ;D Yksi kierto tässä on vaikka Nikonin tai Canonin langaton salamajärjestelmä, mutta sitäkin pitää osata kompensoida tarpeen tullen. Muutoin onnistumisen kynnys on aika matala aluksi.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? No katsotaan kuinka jaksan paneutua salamointiin. Yritän kikkailla ja oppia tekemisen kautta. Ehkä joskus pääsen seuraamaan oikeaan studioon... Valohan se tietty on kaiken a ja o. Sekä se mistä ja miten se tulee kohteeseen. Huh siinäpä oppimista kerrakseen.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Tuo on ihan hyvä idea. Mulla on ollut pari "oppilasta" jotka olen auttanut alkuun valaisu touhuissa. Hyvin tuntuu pärjäävän. Tota valoa jaksetaan täälläkin hinkata loputtomiin mutta totuus on ettei hyvä valo pelasta huonoa ja tylsää kuvaa ja toisaalta hieman huonompikin valo kelpaa jos kohde ja idea ovat kohdillaan. Ei siinä kukaan kysele on täytevalo prikulleen 1 1/2 aukko alle päävalon jos katse kohdistuu oikeisiin asioihin. Mutta kamera täytyy hallita ennen valoja. Kamera täytyy hallita joka tapauksessa! Studio touhuissa sen sentään voi unohtaa koko päiväksi kun ei niitä asetuksia hirveästi tarvitse muutella sen jälkeen kun ne kerran on kohdilleen laitettu.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Mutta myös huono valo pilaa helposti muuten hyvän kuvan. Juuri katselin eräitä missikuvia ja hienosti oli toiset stailattu ja kuvattavat yrittivät parastaan, mutta poskeen läiskähtävä pari aukkoa liian voimakas kova valo ja sen aiheuttama valtava varjo kaulassa sai kuvat näyttämään huonoilta ja harrastajamaisilta. Kuvat oli kuitenkin ottanut vanha tekijä, jolla kuvaaminen on muuten hallinnassa. Sitten kun se selkeästi taakse tarkoitettu poskivalo on väärässä paikassa, niin hiukset hukkuivat mustaan taustaan ja teki kuvista tunkkaisen. Ei ollut kivaa katsottavaa ja kyllä tuollaisesta tavallinen maallikkokin pitää kuvaa huonona, ei ehkä osaa selittää miksi se on huono, mutta tuntemus on huonosta.
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Kyllä valon pitää olla äärimmäisen tarkka, muuten ei hommassa ole mitään mieltä. Tämä nykyajan räiskiminen rupeaa vähitellen ärsyttämään. Kyllä se on tarkkaa. Ei niitä ohjeita ole tuulesta temmattu ja niitä ovat paljon viisaammat pohtineet ja tehneet yleiset linjaukset, joista voi sitten ne hallittuaan poiketa. Tämä harrastus on valolla kuvaamista ja säädettävä valo on siihen otollinen. Jos sen kanssa alkaa olla suurpiirteinen, on parempi myydä kameransa. Piste. T Jukka
Vs: Aloittelevalle hyvä studiokamera? Kyllä valo on tärkeä. On tarkoitus kehittää kuvaamista siihen suuntaan, että valo ja kuvattava asia on pääasia, jolloin taustan ja rekvisiitan merkitys pienenee. Kuvattava ihminen mahdollisimman luontevasti ja tilanteeseen sopivaksi....ja valolla loput.