Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MV kuva värinegasta

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 10 Marraskuu 2008.

Lueskelin aikani kuluksi Ilfordin MG IV vihkosta, ja yllätyksekseni siellä kerrottiin, että voi tehdä vedoksia suoraan värinegasta. No perhana... pakkohan tuo oli testata.

Jotenkin olin aina antanut itselleni valehdella, että värinega + MV paperi = "Taidekuva." Joten pakkohan tuo oli heti välittömästi testata. Aikaa kunnon testaamiseen ei ollut pahemmin, mutta tässä nyt vähän tuloksia.

Onko muuten kenelläkään tarkemmin tietoa mitenkä muut paperit käyttäytyvät värinegasta vedostettaessa.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: MV kuva värinegasta

Minulla on albumi, johon olen tehnyt värikymppikuvien rinnalle mustavalkoiset vedokset värinegasta.  Ovat tunturivaelluksen kuvia 80-luvun alusta.  Ovat kyllä aivan täyssävykuvia verraten tuohon esimerkkikuvasi harmauteen.  Ihan oli jotain tavallista paperia tavallisella prosessilla, ehkä Agfaa siihen aikaan.

2. Vs: MV kuva värinegasta

Kyllähän tuostakin saa sävykkään, kun vähän käsittelee. Lighten shadows auttaa kummasti

3. Vs: MV kuva värinegasta

Nojoo... tuo on skannauksen jäljiltä viturallaan enkä ehtiny oikeen haarukoida tuota mitenkään... Hälyt oli menossa päälle ja mun piti vielä pestä kamat ... Mutta tuo osottaa sen, että pystyy jotain tekemään värinegastakin.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kodakilla on M/V-paperi värinegasta vedostamista varten.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

(Negatiivissa oleva) punanen väri on paha mv-papereille, kun ne ei sille ole herkkiä. Kyllähän se muuten onnistuu mahdollisesti jopa ihan kohtuullisin tai hyvinkin tuloksin.

6. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Heh. Näytti olevan vähän alivalotettuja negoja.  Tämä oli vuonna -81 tai -82 heinäkuussa ja mukana ensimmäinen järkkäri. Edellisenä vuotena olin siellä ensimmäisen kerran Agfan 126-kokoisen kameran kera.   Agfan muovipaperia minulla oli useita jyrkkyyksiä ja kylppärissä tuli tehtyä.  Täytyykin laittaa samantien joitain parempia vanhoja tuonne kuvaosioon esille. .  http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=2

7. Vs: MV kuva värinegasta

Kun printtaa värinegoja mv-papereille, tulos riippuu mm. siitä, käyttääkö yksiaste- vai moniastepaperia. Kodakin mukaan sävytoisto ei mene yleensä kohdalleen. Erot saattavat olla melkoisia. Sitä varten oli ennen saatavilla Kodak Panalure II RC-paperia jonka valmistus lienee lopetettu.
    Korjaukseksi moniastepaperille (Kodak Polycontrast) ehdotetaan CC50C filtrausta joka saattaa auttaa ainakin jonkin verran.

Lisäksi omien kokemusten mukaan ainakin 35mm filmistä tulee rakeet silmille (400 ASA filmi). Keskikoolla ei enää rae kiusaa jos tekee esim 8*10" printtejä.
    Jos joku on kiinnostunut tarkasta selvityksestä, kuinka printata värinegoja (Kodakin mukaan), voin pynnöstä lähettää pari skannattua sivua s-postilla.

8. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Aikoinaan tuli paljonkin vedostettua värinegasta mustavalkoista.
    Panalurea tuskin enää saa. Lähtökohtaisesti kannattaisi kokeilla yksijyrkkyyspaperia ja sitäkin mielellään jyrkkää sorttia. (Tätähän yleensä aina jää johonkin, kun sitä vähemmän käyttää.) Valotusajat ovat myös pitkähköjä. Jotkin sävyt toistuvat oudosti, harmillista kyllä esim. ihonsävyt usein. Mutta onnistuessaan ei juuri eroa huomaa mv-negatiivista tehdystä.