Jos haluaa kuvasta alasävyisen, tuleeko kuva valottaa ali vai tehdäänkö kuva alasävyiseksi vasta vedostusvaiheessa?
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Minun mielestä on helpompi nostaa sävyjä ylöspäin kun laskea ylhäältä alaspäin. Joten valottaisin valmiiksi ali. Kamerasta vaan säädät valotuksen korjausta miinuksen suuntaan. Olen tällä tekniikalla hankalissa olosuhteissa korvannut huonoja kittilinssien valovoimaa kun olen tarkoituksella alivalottanut kuvaa ja sitten kuvankäsittelyllä nostanut sitä. Jos ei ole kunnon vehkeitä on keksittävä muita konsteja.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Ei ja ei, noin pääsääntöisesti. Alasävyinen kuva syntyy parhaiten kuvaamalla kohteita, joissa on paljon tummia alueita. Valotus saa olla ihan normaali, siis vaaleat ja keskisävyt toistuvat tavalliseen tapaan.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Justiin näin, paremmin selostettuna Mutta vaaleista aiheista saa alasävysen kun ne valaisee asianmukaisesti ja pienet huippuvalokohdat toistuu vaaleina niin hyvä tulee...
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Juken kuvaama tekniikka toimii hyvin, mieluusti sitä valottaa vähän alle ja varoo puhkipalamista. Tietysti samoin voi käydä toisessa päässä eli tummat sävyt menee tukkoon. Osassa rungoista voipi saada nämä näkymään histogrammin yhteydessä, jotta tietää varoa. Mutta oliko nyt kyse alasävyisistä kuvista koko sävyalueella vai vain tummassa päässä. Kuvahan voi siis olla alasävyinen vain/myös esim. huippuvalojen osalta. Valkoinen riekko lumihangella voisi vaatia alasävykuvan tms. huippuvalojen osalta. Ammattilaiset ottavat tähän varmaan kantaa.. Tietysti oikea valotus on aina oikea valotus en siitä kiistele, mutta jos dynamiikka on rajallinen niin jotain täytyy yrittää. Itse en ole päässyt sellaisten digivehkeiden kanssa vielä värkkäämään joissa dynamiikka olisi joka tilanteessa riittävä, mutta ehkä taidotkin ovat rajalliset. Filmille on viime aikoina tullut kuvattua aika minimaalisesti, mutta samaan ongelmaan taitaa törmätä mikäli vedostaa digitaalisesti tai skannaa negan tai vedoksen.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Juken kuvaus kuulosti enemmän siltä, että alivalotuksella pilkkopimeässä pidetään valotusajat alle puolen minuutin. Alasävyt ovat absoluuttinen eikä suhteellinen asia. Ne ovat sävyskaalan alimpia sävyjä. Se on eri asia kuin alivalotus. Huippuvalot eivät koskaan ole alasävyjä, edes alivalotettuina.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Komppaisin tätä. En oikein ymmärrä ajatusta, että kuva olisi "alasävykuva huippuvalojen osalta".
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Otsikon "filmikuvaus" alla jotkut puhuvat digikameran dynamiikasta. Miksi? Olen samaa mieltä, kuten on jo aikaisemmin sanottu, että alasävykuvan (ja myös yläsävykuvan) teon kanssa ei olla tekemisissä alivalotuksen tai ylivalotuksen kanssa. Ollaan valaisun ja sen ymmärtämisen kanssa. Myös kohteen oma "sävyala" vaikuttaa. Alasävykuva terminä on tuttu jo varhaisista valokuvista. Miksi senkin merkitystä pitää muuttaa? Jätettäisiin edes tämä rauhaan. kapa
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Olen samaa mieltä Kasimirin ja RB:n kanssa. Kyse on nimenomaan valaisusta.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Onko tämä sellainen alasävykuva, jota haet takaa ? Normaali valotus ja riippumatta siitä kuvataanko digillä tai filmillä, lopputulos tehdään labrassa/koneella. Esim. muotokuvissa voit valaistuksella voit rakentaa tietysti kuvaa, jolloin vedostaminen helpottuu.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Olinpa minä kömpelö kun annoin oheita digikuvaamisesta filmipuolella. Olkoon edellinen puheeni täysin mitätön. Tarkoitin asiaani digipuolella....nimenomaan digipuolella ennemmin ali kun yli. Hiuksien halkomista voidaan silti jatkaa vaikka mitätöin komenttini. ;o) EDIT: DIGIKUVAUKSESTA VIELÄ Kuvasin huippukameralla, tässä mennellä viikolla tanssia ja jos en olisi tehnyt valotuksen korjausta alaspäin olisi tanssijoiden kasvot olleet puhki. Onneksi tein testikuvaosion jossa huomasin tämän ongelman, ja osasin korjata kameran tekemään virhettä itelle mieluiseksi. Niin että musta tausta ja teatteri valot huijaa huippukameraakin että pieleen menee notta ROPISEE.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Mutta sinähän valotit ihan oikein - et siis alivalottanut. Kamera on tyhmä vehje, ei se voi tietää mikä osa kohteesta on se, joka pitää valottua "oikein". EDIT: Jos osaa korjata kameran antamaa arvoa, valottaa silloin mielestäni nimen omaan itse kokemuksensa ja taitojensa mukaan. Kamerassa voi olla vaikka 1008 -pisteinen valotusmittari mutta sen muistiin ei silti ole ohjelmoitu kaikkia mahdollisia variantteja.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Kyllä se sinä olit valotuksenmittauksen kanssa, joka virhettä teki, ei kamera. Riippuu siitä mihin sitä mittapistettä sojottaa, että millaista valotusta tulee. Kamera kun on niin tyhmä, että olettaa kuvaajan osoittaneen valotuksen mittauksen keskiharmaaseen kohteeseen ja säätää sen mukaan... jos siis käytit jonkinlaista automatiikkaa. Peilin eteen ja opettelemaan kuinka valotuksenmittaus tehdään.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Oikeastaan juuri tuota hain takaa. Eräänä aamuna, kun oli jo valoisaa, oli mieletön sumu. Menin rannalle ja otin kuvan, jossa näkyy kaislikkoa, laituria, rantaa ja taivasta. Mittasin valon maasta, koska takaraivossa oli, että negatiivia käytettäessä valotus on mitattava varjosta. Vasta koevedosten jälkeen totesin, että tummempana kuva näyttää paremmalta. Jos jo kuvatessa olisin päättänyt, että kuvasta tulee tummansävyinen, olisiko pitänyt käyttää lyhyempää valotusaikaa? Mitata valotus esim. taivaasta. Tätä tarkoitin alkuperäisellä kysymyksellä, että tehdäänkö kuvasta alasävyinen kuvaus- vai vedostusvaiheessa. En siis tarkoittanyt low-key -muotokuvaa.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Oli ihan OK mitata valotus maasta, mutta kun/jos päätit että maa toistuu kuvassa tummana niin valotat pari pykälää vähemmän kuin mittari näyttää. Mittarin näyttämällä valotuksella maasta tulee harmaa.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Jos mustavalkoista alasävykuvaa halajaa, niin paras systeemi kait tulisi Zone-systeemin kautta.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Tuo ehdottamani pari pykälää alle mittarin näyttämän, sijoittaa maan Zone III:lle.
Vs: Alasävyisten kuvien tekeminen Mie en ossooo. Olen ainakin yrittänyt....ja yrittänyttä ei laiteta.