Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana larsr, 21 Joulukuu 2009.

1. larsr

larsr

55
    0
    0
    Nyt etsitään suosituksia..

AA-NiMH -akut tarvitsisivat kyvykästä laturia kumppanikseen - nykyinen Duracellin laturi toki lataa, mutta eipä se sitten muuta teekään. Latausajalla ei ole niin väliä, mutta turbolaturia en halua. Tärkeimmät ominaisuudet olisivat lataus, tyhjennys, virkistys, testaus, latauksen lopetus akkujen ollessa täynnä sekä jonkinlainen lataustasoindikaattori.

La Crossen laturit olisivat lähimpänä tahtotilaa, mutta niistä on kuullut niin paljon ristiriitaisia tunnelmia, etten ole ihan varma mitä ajatella. En ainakaan haluaisi sytyttää tulipaloa kämppääni..

Löytyiskö vinkkejä?

2. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Minulla on ollut pari vuotta käytössä GB Powerbank V800C pikalaturi. Onhan se nopea (15-20min), akut lämpiävät jonkin verran mutta siinä on tuuletin sisällä. Viallisten akkujen tunnistus toimii (piti kokeilla heti ensimmäisenä :) ja muutekin tuo on ollut ihan vaivaton laite.
    Tämän laitteen hankinta johti siihen että paristot ovat korvattu talosta käytännössä kokonaan: varttitunnin jaksaa odottaa melkein missä jutussa tahansa kun tarvitaan virtaa akkuihin. Akkuina olen käyttänyt saman valmistajan 2700mAh:ta joita on tarjolla lähi-Prismassa.

Löytyy tuolta:
    http://www.gppowerbank.se/gulliver/pub/produkter/premium.jsp

3. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Ennenvanhaan Smart lisäke tarkoitti GP:n latureissa että jokaisella akulla oma latausvalvonta. Nyt ei enää näytä olevan niin. Tuon sivun mukaan. Voi kannattaa harkita onko lataus auton pistokkeesta tarpeen, silloin katsotaan travel-lisukkeen laitteita. Akuiksi kannattaa nykykyisin valita uutta tekniikkaa, noita itsepurkamattomia malleja -GP:llä termi: recycko. Vartalla Ready2Use, Sanyolla Eneloop. Itse en huoli enää noita vanhoja, lataa jatkuvasti ja silti mukana tyhjiä akkuja-malleja.

4. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
  5. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36
    Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Joo, täältä ääni myös noille itsepurkautumattomille, ei verrattomampaa keksintöä ole. Mulla on GP:n power bank pikalaturi (erillisellä kennovalvonnalla ja autolatauspistokkeella), akut täyteen puolessa tunnissa. Ja recykoilla kestävätten kamerarepussakin pitkään...

6. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

paas kuikuri pari puffia noista tunnustelevista R/C latureista, en ite nyt viiti alkaa niitä kehumaan, tiedät kuiteski millaisii.

7. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Mulla nyt on hippuhifi-latureita, tämmöset a ja b.

8. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Juu, ei ne vaadi muutakuin akku/patskupitimeen RC laitteen liittimen, ja sit pelittää, jos joku pääsee niin pitkälle että hankkii k.o. laturin niin kyl mä voin tutoriaalin laittaa miten piuhat kolvataan kiinni.

9. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Deans liittimiksi kutsutaan, mulla on noita latureita myös, mutta vähän eri tarkoitukseen kuin salaman akkujen latailuun (toki soveltuu se siihen myös, miksei samalla modaisi salamaa LiFePo akuilla toimivaksi, ni vois ladata salamin 30C - 60C virroilla alta minuutin?)...

10. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Mulla on mutama nikonin flassi tuunattuna siten että patskukotelosta lähtee piuha ja deansin mikroliittimellä  taskussa 6,6 V kahden kennon LiPo. paukkua riittää...
    Sit tietysti Turbo battery, ytyä koko päiväksi, kaksi flassia voi kytkeä ja koko päivän kummassakin 1-2 sek latautumisaika.

11. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Onhan noita liittimiä varmaan tusina erilaista. Näitäkin, joita itse käytän on varmaan 6 erikokoista.

12. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

tarttee vaan olla tarkkana meneekö plussa ja miikka oikein, smartti jannu laittaa plussan maleksi, miikan vaikka femaleksi.

13. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Riippuen mistä katsoo; katsooko moottorista, akusta vain nopeudensäätimestä käsin tuota napaisuutta.

14. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Yleensä punainen laitetaan plussaksi se toinen sitten mustaksi, mutta voihan sen laittaa ihan miten huvittaa...
    Aika paljon tulee posahtaneita akkuja, syy yleensä... no arvaathan sä !

15. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Jos akussa punainen on fiksusti male, niin silloin nopeudensäätimessä punainen onkin smartisti naaras -nämä ovat siis puhtaasti näkökulmajuttuja. Ja jos haluaisi laittaa rinnankytkennällä pari pakkaa  samaan, niin ilman juottamsita olisi laitettavat toinen plussa naaraaksi. ja toinen miinus urokseksi. Ja niin tai näin, lähettimissäkin napaisuus vaihtelee. Graupnerissa uros on miinus, ja Futabassa plussa...

16. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Minä hommasin aikoinani jonkun hienon GP Powerbankin joka toimikin aluksi tosi hyvin, jonkin reissun jälkeen se meni sellaiseksi, että ei enää lataa akkuja. Vilkuttaa vaan punaista valoa.. kun akkuja venkslaa aikansa edestakaisin, se saattaa suostua lopulta niitä lataamaan. Joten ilmeisesti uuden osto on edessä minullakin ja tällä kertaa mielellään joku mikä ei ole tällä tavalla viallinen laite.

17. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Ettei akkusi ole viallisia?

18. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Jos ei nyt ihan 100A virtaa tarvitse, niin 6 piikkinen Multiplexin liitin on kätevin. Kun kyse on vain +/- zydeemistä, niin juottaa johdot yhdistäen kummankin pään 3 piikkiä. Jos taas on käsillä monimutkaisempi kytkentä, niin käyttää jokaista piikkiä erikseen. Tuolleen saa hoidettua esim sen 4 servon siivellä varustetun "kuvauskoneen" siipiliittimen. Huomattavasti robustimpi kuin mikään muu ratkaisu.

Juu, ja laitaapi sen naaraan sille puolelle mistä sähkö tulee. Tai sitten ei ;-)

19. Vs: Akkulaturia (NiMH AA) etsimässä

Näinhän se menee ja sit niitä takuuseen vaativia riittää...

20. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mulla on parisenkymmentä akkua, luulisi että ei nyt ihan kaikki olisi..