Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Akku - alkuperäinen vai kopio?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana janma, 26 Maaliskuu 2009.

1. janma

janma

104
    0
    0
    Olen ensi kuussa lähdössä reissuun, Libanoniin tarkemmin sanottuna. Mietin että jos ostaisi toisen akun D40:een koska en todellakaan halua että loppuisi virta kesken kaiken. Ebaystä nyt saisi jo alle kympillä mutta on ollut pikkasen huonoa kokemusta näistä HongKong tavaroista joten ei kiitos. Paikallisesta elektroniikka keskuksesta saisi myös ja hinta 16,90€. Nikonin oma maksaa jonkun verran enemmän.

Joten onko se aito Nikonin akku, se minkä kannattaa ostaa vai käykö kopio/korvaava tuote? Kannattaako tässä asiassa säästää?

Starelec Oy

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

Näkisin niin, että kannattaa säästää, jos se muun valmistajan tuote on tunnetun valmistajan tekele. Anonyymiakkuja ei pidä ostaa, vaikka kamera-akkujen räjähtämisistä ei olekaan kuulunut uutisia.

Missään nimessä ei pidä ostaa Vaasan Elektroniikkakeskukselta mitään. Hehän eivät kerro akun valmistajaa, eivätkä edes sitä, että kyseessä ei ole EN-EL9 (mikä on Nikonin malli / tuotekoodi), vaan sitä vastaava. He antavat kaikin keinoin ymmärtää, että kyseessä on aito Nikonin valmistama tarvike. Tällainen myyntityö ei täytä alkeellisimpiakaan hyvän kauppatavan kriteerejä.

Valmistajatiedon puutuessa asiakas ei esimerkiksi pysty tsekkaamaan Googlella, millaisia kokemuksia tavarasta on maailmalla.

3. Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

Sorry ot!
    Missä määritellään hyvän kauppatavan kriteerit?
    Ei missään.
    Moniko avaa ympäri nettiä hakemassa tietoa ?
    Varsinkin jos kyseessä on muutaman kulutustavara.
    Tässä perässä jouksemisessa menee se rahamäärä joka säästyy hukkaan, hukatussa ajassa.
    Usko jo, halvin tekee ja myy. (se on sitä markkinataloutta se)

IT:
    Itse suosin alkuperäisiä akkuja, vaikkakin tarvikkeita myös omistan.
    Olen huomannut että 1390mA alkuperäinen kestää kauemmin kuin 1600mA tarvike

4. janma

janma

104
    0
    0

Puntaroin vielä akun ostamista. Kyllähän tuolla vakioakulla napsii melkoisen määrän kuvia ennen kun tyhjenee täysin. Pitää vain iltaisin muistaa aina ladata. Ja varmasti löytyy akkuja paikan päältä, elektroniikka on sielä kuulemma halpaa. Mutta kiitokset vinkeistä!

5. Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

Akuissa on helppo kusettaa ja kapasiteettiakin voidaan mitata varsin monella tavalla. Kuinkahan moni esim. mittaa akkuja saadakseen edes oman testimenetelmän mukaiset vakioidut tulokset? (NiMH-kennoissa näyttää 30% poikkeama olevan ihan tavanomainen, pahin näkemäni oli 500mAh testissä ja kylkeen painettu 2500mAh. Olettaisin saman toteutuvan teknologiasta riippumatta)

No-name akut voivat olla hyviä tai sitten ihan onnettomia. Ei tosin täysin tuntematon brandikään takaa laatua ja pitkää kestoa. Ostin itse tunnetun valmistajan tarvikeakkuja canoniin ja hinta taisi olla n. 5e/kpl. Pienen riskin kelpuutan tuolla hinnalla, etenkin jos muilta on kuullut näistä positiivisia kokemuksia.

Litium-akuissa valmistuksella on merkitystä. Esim. akkukennoissa kaikkein halvimmat eivät sisällä (mielestäni välttämättömiä) suojia ollenkaan, siispä akut ylikuumenee tai räjähtelee väärin käytettynä. Litium-akuilla väärin käyttöä on ylilatauksen ja liiallisen kuormituksen lisäksi myös tyhjennys liian tyhjäksi! Kaikilla em. tavoilla voi akku räjähtää pahimmillaan. Minä maksan tuon teknologian kanssa mielellään hieman siitä suojapiiristä.

6. Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

Mulla on käytössä EN-EL3e kopio johon olen vielä nyt parinkymmenenkin latauksen jälkeen ihan tyytyväinen. Kestää yhtä pitkään kuin alkuperäinenkin ja välittää varauksen tason oikein (eli se kolmaskin kontakti on jopa kytketty, eikä vaan koristeena siinä niinkuin joissain kuulemma on). Akku on Phottix merkkinen ja ostettu Ebayn kautta. Hinta oli murto-osa aidosta.

Todennäköisesti huonoimpia ovat ne kopioakut joita väitetään aidoiksi. En ainakaan itse laittaisi kameraani yhtään viiden euron akkua joka on olevinaan Nikonin valmistama/valmistuttama. 

7. gringo

gringo

7
    0
    0

Itse ostin Nikon D300 -kameraan alkuperäisen rinnalle halvan tarvikeakun, hintaa noin 12e, merkitön, lukee vain Digital Camera for Nikon.

En suosittele, simahti puolessa vuodessa käyttökelvottomaksi. Alkuperäinen pelittää vuodenkin jälkeen uuden lailla.

Merkkitarvikkeita uskaltaisin ostaa kyllä.

8. Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

No ei ole paha investointi, vaikka joka neljäs kuukausi ostaisi.
    Myös käytöllä ja lataamistavalla on merkityksensä, vaikka väitetään ettei LI akuissa ole merkitystä.

Orkkis EN-EL3e näyttäs olevan rahalassa 69,-

9. gringo

gringo

7
    0
    0

No juu, ei paha mutta ei hyväkään.

Ostin tilalle alkuperäisen Jas-tekniikasta hintaan 55e, huolto-ostojen yhteydessä. Jos alkuperäinen kestää puolitoista vuotta, tulee se halvemmaksi - ja on keskimääräisen käyttöikänsä aikana myös akunkestoltaan parempi.

Näin järkeilisin! ;)

10. hymio

hymio Member

323
    0
    16

Aito EN-EL4a ois tilauksessa. Tarvikeakut kävi mielessä, mutta nyt meni valinta fiilispohjalta aitoon. Toivottavasti ostos kannatti.

11. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Hyvä valinta, koeilin itse kahta EN-EL4 tarvikeakkua Hizkiltä, kumpikaan ei toiminut.

12. janma

janma

104
    0
    0

En sitten ostanut toista akkua, olisin aidon saanut 40€. Mutta nyt kaksi päivää ollut reissussa täälä ja kuvia napsittu ~200 niin ei ole akusta vielä mennyt yhtään palkkia. Joten voi hyvin olla että olisi ollut turha ostos omalla kohdalla toinen akku *koputtaa puuta*. Täälä on kyllä melko paljon elektroniikka halvempaa joten jos tarvetta niin varmasti löytyy toinen.

Eli alkuperäinen akku on loistava. ;)

13. _Petteri_

_Petteri_ Member

345
    0
    16

Hyvä kauppatapa merkitsee siviilioikeuden kauppatapakäsityksen mukaan alalla noudatettua yleiseksi, tasapuoliseksi ja kohtuulliseksi tunnustettua käytäntöä. Jos tapahtuu kuluttajan tietoista harhaanjohtamista niin se ei ole hyvän kauppatavan mukaista. On toimialoja, joilla tyypillisesti ei noudateta hyvää kauppatapaa kuten vaikkapa lomaosakkeiden ns. painemyynti: luodaan kiiretilanne, hyväksytään asiakkaiksi päihtyneitä tai muutoin alentuneesti tunnossaan olevia, jopa painostetaan kauppaan jne. Yleensä kameratarvikkeiden myynnissä vallitsee nähdäkseni hyvä kauppatapa ja poikkemat tästä on yleensä helppo havaita, milloin sitä tapahtuu. Mainittua yrityitä en tunne.

14. neptu

neptu

40
    0
    0

Ostin tarvikeakun D60, ja käytin sitä nyt toista kertaa. Se tyhjeni jo noin 150 kuvan jälkeen ja irroittaessani sitä laturista räppäs näpeille.
    Uskaltaako tuota pentelettä enää käyttää..?

15. zori

zori

1
    0
    0
  16. Vs: Akku - alkuperäinen vai kopio?

hmm.. miksi minulla särähtää joka kerta, ketjun aloitus, "köyhä aloittelija etsii digikameraa".

eli ensin ostetaan se _halvin kitti_ ja sitten mietitään mistä sais _halvimman_ toisen akun.

huoh.

Niin, edellisessä järjestelmässä minulla oli 2 kameran valmistajan tekemää akkua. Kuten myös nykyisessä. Ja rahat on kiinni kummassakin järjestelmässä laseissa ;)
    (siis ei edes kameroissa)

17. janma

janma

104
    0
    0

Kaikilla nyt vaan ei ole rahavirrat kunnossa että saa sitä parasta tai sitten elämässä on muutakin prioriteetteja.

18. jappe

jappe

325
    0
    0

Edullisemmalla laitteella pääsee myös kokeilemaan kiinnostaako asia ollenkaan. Tosin huono hankinta voi myös pilata orastavan harrastusinnostuksen.

Itse aloitin pokkarilla, lisäkkeillä, suotimilla ja salamalla. Salaman tosin jo ostin sillä ajatuksella, että se toimii myös "isommassa" kamerassa. Nyt tuli hankittua järjestelmäkamera, pokkarin rajat alkoi tulemaan vastaan...

19. Osssu

Osssu

81
    0
    0
  20. WB

WB Member

207
    0
    16

Tuolla: Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa. mm. 2 §.

Jos myyjä myy jotain mikä osoittautuu virheelliseksi/valheelliseksi on ostajalla kaupan purkuoikeus. Kuluttaja nautti heikomman osapuolen suojaa. Esim, jos kassakuitti haalistuu on myyjä velvollinen todistamaan, että tuo haalistunut kuitti ei ole se miksi asiakas sitä väittää.

Asiaan:

Itselläni myöskin tuo D40. Hommasin Topshotista tarvikeakun ja ihan ok on pelittänyt. En juuri ole huomannut eroa aidon ja tarvikeakun välillä. Toinen akku on lähinnä vara-akkuna, jos toinen tuppaa loppumaan. En siis mitoita kuvausta niin että käyttäisin molemmat samalla kertaa loppuun. Huuto.netissä on aika edullisesti myynnissä erillaisia tarvikeakkuja.