Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ajat muuttuvat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 1 Huhtikuu 2010.

    Vs: Ajat muuttuvat

    Noh, antaa M Vuoren olla omaa mieltään. en pahoita sitä lisäfaktoilla. En tähän tietenkään koko keskustelua referoi. Jäbä saitilla on kyllä sama kun Kämpin aulassa tapaamani ( ei kadulla), Leica sillä oli kaulassa ( tietää siis jotakin valokuvauksesta) erittäin hyvin selvillä samsungin kameramallistoista, kuten leicankin suuntaviivoista ja ongelmista. Se että ei vielä ole lähettänyt demokappaletta on kyllä sääli. Aivan asian vierestä toteaisin että kyseisellä suomalaisella insinöörimiehellä on niin varmat mielipiteet toisten tietämyksen tasosta niin tässä kuin aikaisemminkin esim Toyota jutussa, josta en sen enempää viitsi kommentoida. sanon vaan KISS, sen suomennoksen M Vuori varmaan osaa...
     
  1. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Ajat muuttuvat

    Näissä arveluttaa (dokumentaarisen valokuvauksen osalta), että kameraa pitää pitää siinä naaman edessä mutta irti naamasta. Se ei ajatuksena tunnu kovin kätevältä tai huomaamattomalta.

    Yritän kai sanoa, että saisi olla enemmän (=kohtuuhintaisempia) digirangefindereitä tarjolla.
     
  2. Vs: Ajat muuttuvat

    Nyt en ihan ymmärtänyt.
    Samsungia eikä Leicaa tarvitse pitää irti naamasta, mutta lähes kaikkia digipokkareita kylläkin. Samaa mieltä olen kyllä ehdottomasti tuosta edullisemmista digimittaetsinmalleista.
     
  3. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Ajat muuttuvat

    Katos vaan tuossa on tuommonen EVF. En huomannut ensin.
     
  4. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Ajat muuttuvat

    Herttinen sentään, kappas vaan, micro 4/3-systeemissä on tasan yksi kamera jota ei ole pakko pitää irti naamasta, Olympus EP-1. Kaikissa muissa joko on sisäänrakennettu etsin tai ulkoinen EVF.
    Ja kaikkiinhan saa optisen etsimen ulkoisena tietenkin kanssa jos on sillä tavalla kallellaan.
     
  5. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    Vs: Ajat muuttuvat

    Joo, tämän tiesinkin (tai tiesin että joihinkin saa jonkkun lisäpalikan siihen päälle). Minusta se ei ole kovin hyvä ratkaisu.
     
  6. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Ajat muuttuvat

    No mäkin OLIN tota mieltä, mut nyt kun tuolla töissä on noita EPeitä tullut räplättyä niin kyllä se etsin muuten on oikeasti aika hyvä. Olympuksen ulkoinen on tarkka, paremmin sen kanssa saa käsin tarkennettua noi kun esim. 550D:llä tai D3000sella. Ja se että siitä saa kaikki tiedot pois tai toisessa ääripäässä live-histogrammin elämään siihen on varmaan oikeastikin ihan kätsä toiminto.
    Toki, eihän se "valmis" feature ole, paljon innovointia jäljellä, ja toki tarkkuus on mahdollista olla vielä parempi, mutta noi on jo tositositosi hyviä nytkin.
    Ei ne D700sen tai 5D:n etsintä pese tietenkään, mutta ei noita ole vielä siihen tarkoitettukaan.

    Ratkaisuna irrotettava etsinhän on loistava, joskus vaan tarvii pienempää vekotinta, niin etsin laukkuun ja kasvain, kamera kutistui.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ajat muuttuvat

    Samsung NX10 on sitten testattu Deprivjuussa. Muodollisesti ottaen arviointi oli aika tiukkaa, mutta mielestäni kokonaisuus oli positiivinen. Ergonomia ok. Softassa jotain hankaluuksia varsinkin raw-kuvauksessa. Kuvanlaatu ehkä vähän parempi kuin m4/3 kameroissa. Etsin heikohko.
    Samsung NX10 Review

    Ei paha, mutta itse jään odottamaan mitä tällä saralla tapahtuu.
     
  8. Vs: Ajat muuttuvat

    onko kellään kokemusta tästä? itteää kuumottas semmoseks all around vehkeeks laukkuun. kävin tsetaamassa pikasesti gigantissa ja elektroninen etsin oli yllättävän hyvä.
     
  9. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Ajat muuttuvat

    samsungista ei ole kokemuksia, mutta itse ainakin yllätyin kun viime kesänä ekaa kertaa katsoin "mikrojärjestelmäkameran" etsimeen, sitä ennen suhtauduin itsekin skeptisesti. laite oli tuolloin panasonic, mutta itselle on sittemmin tullut hankittua e-p2. laite toimii mun kuvaustarpeisiini kyllä loistavasti. vuositolkulla olen odotellut sopivaa digijärkkäriä ja nyt se tosiaan tuntuu olevan olemassa.

    jos jotain halusin tällä sanoa niin sen että kannattaa tosiaan ihan omakätisesti kokeilla tuollaista sähköisen etsimen kameraa ja tehdä sitten vasta johtopäätökset.
     
  10. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Ajat muuttuvat

    Olen itse erittäin epäileväinen tuon Sampan suhteen. Ei ole ihan eka kerta kun Samsungin tuote (kamera tai muu) on ollut paperilla ihan voittaja, mutta sitten kädessä tai käytössä on karu totuus paljastunut.

    Eikä se tuo dpreviewin testikään helpottanut, olisin odottanut selkeää eroa m4/3sen ja APS-C-kokoisen kennon välille, mutta toisinpa kävi. Ja se Panskun 20mm on parempi linssikin. Noh, nythän ne huhuavat Zeissia (vai Schneideriakos se olikin?) kaveriksi Samsungille, että katotaan sitten...
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Ajat muuttuvat

    Totta

    Testejä ja näytekuvia olen kuitenkin katsellut toisella tapaa. Minun käsitykseni mukaan Samsungin kuvanlaatu on normaalia aps-c sarjaa, m4/3 vempeleet ovat väistämättä vähän huonompia. Ja vaikka aluksi ihailinkin e-penien ja Pana GF:n retromuotoilua, niin ehkäpä Samsungin linja on parempi heille jotka mielellään etsintä käyttävät. Nuo irralliset etsimet ovat aika kökköjä sätöksiä.

    Samsungin 30 millinen objektiivikin on todettu erittäin hyväksi. Heitän tämmöisen esimerkin:
    http://lenstip.com/1803-news-Samsung_NX_30_mm_f_2.0_-_lens_review.html

    Objektiivipuolella suurin kysymys kai on, minkälainen järjestelmä Samsungin ympärille kehittyy. Kiinnostuuko esim Pentax tästä konseptista? m4/3 on aika hyvässä vauhdissa, ja vaikuttaa olevan vakaalla pohjalla, mikä tietenkin pitää ottaa huomioon kun valintaa tehdään.