21.1.2013 50/1,8 AI f/11 D3 jpg ISO200 Kannattaako tolle mitään tehdä? Nyt se on vaan kuin kuvattu. edit. Itselleni vastaan että ei kai kannata, jos kuvaa ei missään sen koommin tarvitse. No, kuitenkin, jos joku haluaa jotain parannusta ehdottaa tai kritiikkiä sanoa, on se mieluista!
Niin joo, ei kai tossa mitään kysymistä ole, koska kyseessä on paljolti tilannekuva. Otinhan noista veneistä sellaisia harkitumpia kuvia tuossa tilanteessa ja yllättäin Dolly juoksi siellä takaa. On tarkennettukin veneisiin. Kompositio on alle sekunnin valinta.
Voisinpa tuolle tehdäkin jotain, jos sallit. Lataan koneelleni, hieman säätelen ja postaan tänne oman versioni. Mukava olisi nähdä kuvasta erilaisia säätöjä, siis sellaisia, joita itse tekisin, jos minull olisi noin hieno lähtökohta. Kapa
Sulkeudun suosioonne! Ollos hyvä vaan. Ois mulla jossain raakakuvakin, mutta idean esittämiseen kai tää kelpaa. Mutta kai huomasit että kuva on lähinnä vain veneistä tarkka..
No tämmönen versio nyt toiseksi. (Tästä saa alkuperäisen jpegin, ettei ole pakko pientä pakattua vääntää: https://kimmomanner.kuvat.fi/kuvat/_KIM7857.JPG/_full.jpg )
Tuosta jiipegistä väänsin. Nikillä olen tottunut tekemään etupäässä paikalliset säädöt (Viveza2), mutta ei suostu uudessa Photarissa toimimaan. Tuossa nyt pikaistuksissani, siis pikaisesti tekemä, jossa poistelin pieniä juttuja ja kennopaskaa, sekä lisäsin hieman kevään fiilistä. Rajaamaan en lähtenyt, vaikka rajaajana olenkin tunnettu Kapa
Täytyy myöntää että alaosan kolmen kohdan muuntelu rauhoitti kivasti. Nuo on juttuja, joihin juuri tälläinen on parasta oppituntia. Kiitos. Itse laitoin tuohon ekaan hiukan tummuutta muistaakseni levelsin keskiosoitinta siirtämällä, jonka jätin taas laittamatta rajattuun. Kyseessä on tammikuun pakkasviikko jolloin meri jäätyi ulkosaaristossakin tuona vuonna ja kello on 12.30! Nyt vasta huomaan että on likaa ollut kennolla. Pitänee pestä näyttö välillä niin näkee tuollaiset.
Tälläiset on mukavia välillä. Oppii itsekin, kun on useasti omille sokea. Poistelin ensin kennopaskat ja lähinnä oikeasta alakulmasta joitakin juttuja. Hieman muualtakin. Puritaaneille tämä on kauhea rikos. Vasemmalla ylhäällä olevaa metsää mökkeineen vaalensin , vasemmalta enemmän ja poistin liian sinisyyden. Sinisyyttä muunsin myös lopulta kauttaaltaan. Oikealla yläpuolella oleva luminen jää on puhki, se kor5jaantuu, jos RAWissa on varaa, tai sitten siirtämällä sinne muualta kevyttä sävyä. Rajausta en muutanut, vaikka rajaajana olenkin joittenkin mielestä tunnettu. Tässä sommittelu on kohdallaan, varsinkin koiran ärsyttävän "väärä" paikka. Tälläisten kuvien kohdalla on helppo sanoa, että olisi pitänyt sommitella tuo koira piirun verran oikeaan/vasempaan. Siinähän sommittelet kuvausvaiheessa. Onneksi et sommitellut, olisi silloin jäänyt kuva ottamatta. Vaan onhan kylläkin todettava, että osaavalla on rajauskin siellä selkäytimessä. Tälläinen on mielestäni enemmänkin tervetullutta tänne Laukkuun. Kuvaihmiset ovat monestihuonoja verbaalikkoja, mutta kuvilla pystyvät ilmaisemaan mielipiteensä. Kapa