Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Aina päällä vaiko ei?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana stabacus, 29 Kesäkuu 2011.

  1. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Tuli kaverin kanssa hiukan väittelyä siitä kannattaako kameraa(Canon EOS 1D Mk3) ja salamaa(Canon 580EXII) pitää aina päällä vai ei? Itse kuulun koulukuntaan joka laittaa kummatkin pois päältä aina kun laittaa vermeet laukkuun, kun ottaa muistikortin pois kamerasta ja kun laittaa salaman kiinni kameraan tai ottaa irti kamerasta. Canonin kameran käyttöohjeessakin sanotaan että kamerasta pitää laittaa virrat pois kun muistikortti otetaan pois rungosta. Kaverini taas pitää rungossa ja salamassa aina virtoja päällä, toki niin että kamera menee nukkumaan ja salamassa on SE asetus päällä. Mutta hänellä on kamerassa virtakytkin ON ja salamassa virtakytkin ON(SE) asennossa käytännössä jatkuvasti. Olin sitä mieltä että muistikorttia otettaessa olisi hyvä katkaista virta kamerasta, samoin salama olisi hyvä liittää kamerarunkoon virtakytkin OFF asennossa jne.
    Olenko täysin väärässä vai onko tietoni ja käytäntöni vanhentuneita ja nyky kalusto kestää aivan hyvin tällaista virtakytkin päällä ja laite nukkumamoodissa pitämistä lähes loputtomiin?
    Eikö virta päällä laukussa oleva kamera esim. heräile ja tarkentele itsekseen jos hihna tai muu esine painaa laukaisinta ja salama saattaa mennä oikariin jos vaikka paperiliitin tai joku muu sähköä johtava esine asuu salamakengän kytkinpintoihin?
    Toivon järkeviä ja perusteltuja vastauksia.
     
  2. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Miksi ihmeessä kameraa pitäisi pitää aina päällä ?
     
  3. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    itse taidan olla sekäkäyttäjä. muistikortti pois / lukijaan, ei tarvi sammuttaa, mutta kuvauksen päätteeksi aina off asentoon kaikki.

    mukaan lukien myös radiot ja niillä laukaistavat salamat. Ja Nikonilla siis kuvaan.

    EDIT: ja kun salama kameraan, hetken tuumailtuani, yleensä kamerassa virta päällä mutta salamassa ei koskaan.

    Skyportin kanssa pelatessa, ehkä useammin salamassa virta päällä kuin pois. kun triggeriin kytken. tosin kyse vain sekunneista tuolloin.
     
  4. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Mulla on hasselblaadi aina päällä (heh).

    K.
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Mulla hasseli ei ole koskaan alla (heh).
     
  6. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Se on niin heleppoa, aina valmiina.

    Niinkuin myös mun RB. Kaikki optiikatkin on viritettynä.
     
  7. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Jaa. Piti ihan kokeilla tuota muistin vahvistamiseksi. Oikein muistin. Kun käsi sujahtaa laukkuun ja kamera nousee sieltä ylös, kääntää oikean käden etusormi kameran päälle paljon ennen kuin se ehtii kuvausasentoon. Tosin minulla ei ole Canonia.
     
  8. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Monihan pitää tietokonettakin aina päällä, vaikka ei sillä mitään tekisi. Siinä on tietty kuuliusarvo. Sillä ja järkevyydellä on harvoin mitään tekemistä keskenään. Saa nähdä milloin tulee muotiin auton pitäminen aina käynnissä...
     
  9. Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Tämä on valitettavasti jo nähty.

    T. K.
     
  10. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Jaa, tainnut jäädä RB:n ohjekirja lukematta, siellä nimittäin mainitaan (aivan kuten RZ:ssakin) että aina pidempiaikaisessa säilytyksessä on syytä vapauttaa suljin käsin... Toki lyhytaikaisesti saavat vireessä olla.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Jooon ohjekirja jäänyt lukematta, en omista semmoista.
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Ja puhelin, pitää joskus sammuttaa että tulee edes pin-koodi tarkistettua, omista pikkuaivoistaan siinä kohtaa.
     
  13. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Minun puolestani voisi olla aina päällä mutta semi-stand estää sen ajoittain.
     
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Sildenafiilin lisääminen kehitteeseen kuulemma auttaa tuohon.
     
  15. timppis

    timppis Well-Known Member

    1 899
    190
    63
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Taas loistavan humoristisia vastauksia, joista jotenkin paistaa tietämättömyys koko kysymykseen. Helvetti soikoon olen ihan varma jos virrat jättää päälle niin pattereita/akkuja kuluu enemmän, kuin virrat pois kytkettynä. Lisäksi jokainen voi miettiä kuinka mahdollista on, että laukkua kanniskellessa melko varmasti joku toppaus mahdollisesti laukun sisällä osuu "laukaisunamiskukkkeliin" tai salaman "testinapukkaan". Jos virrat on pois kytketty näin ei pääse tapahtumaan.
     
  16. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Ei niitä akkuja vaan yleensä tunnu kuluvan kun Canonissa on virrat päällä. Yleensä mun Canoneissa virrat on päällä, mutta kun on ollut jossain tärkeetä kuvaamassa niin tulee sen yhden ainokaisen kerran takia (kun muutamat kuvat katosvat kun kanniskelin kameraa kaulassa) varmuuden vuoksi otettua virrat pois.

    Mulla oli ennenvanhaan traktorissa mooseksenaikuinen ARP-puhelin ja siinäkin oli aina virrat päällä, ei vaikuttanut pätkääkään akun kestoon. Myöhemmin on jotkut stereot unohtuneet hiljaiselle päälle niin ovat tyhjänneet akun täydellisesti. Näköjänsä on vehkeestä kiinni kuinka käy, joten Nikonistit sammuttakkaa ihmeessä ne hienot vehkeenne jottei teidän virrat lopu.
     
  17. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    No niin Timppiskin löysi palstalle ja tuntee ongelman. Mutta kuten käydystä keskustelusta voidaan päätellä ei tämä asia välttämättä olekaan ongelma  muille kuin meille. Eli kaikki jotka haluavat pitää virtoja päällä kameroissaan ja salamalaitteissaan 24/7 niin aivan vapaasti, mutta omasta kamerasta ja salamasta tulen virrat laittamaan(ja luulen Timppiksenkin näin tekevän) pois kun ne kameralaukkuun/reppuun laitan. Mutta oli hyvä saada kentän näkemys tähän minua kaihertaneeseen asiaa.
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Minulla on Nikoni, mutta tämä ei liene merkkikohtainen asia.

    Kamera (D700) oli jäänyt laukkuun ja joku oli varmaan painanut laukaisinnastaa, että akku oli tyhjä kun kuvaamisen hetki tuli koitti. Tämä tapahtui eilen :-(  Jo toinen kerta puolen vuoden sisään... Kummallakin kerralla kamerassa ollut kiinni VR objektiivi. Voisiko olla niin, että VR hurruuttaa akun aika äkkiä tyhjäksi?

    Eli kyllä minä ne virrat pois/päälle aina kytkisin. Eihän tuohon mene VTT:n tutkimusten mukaan kuin 0.3 sekuntia.
     
  19. stabacus

    stabacus Member

    578
    0
    16
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Nomad, tämä on juuri yksi minun perusteeni virtojen pois kytkemiselle, jos laukussa jokin painaa kameran laukaisijaa niin kamera on päällä koko ajan ja af yrittää sahata tarkennusta kohdalleen(mitäköhän tekee opiskalle?). Mutta sinä olit nyt ensimmäinen jolle on ilmeisesti käynyt näin.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Aina päällä vaiko ei?

    Niin joo, on siellä se af:kin :-(