Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Aikamoista huttua

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tapiola2006, 19 Maaliskuu 2012.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Aikamoista huttua

    Plastiikkia, sano. :)
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Aikamoista huttua

    Enemmän niissä oli ruuveja kuin olisin veikannut.  Oletin tuommoisten rimpuloitten olevan kokonaan liimalla kasattuja.  Liimaahan oli kuitenkin vain Sonyn etumaskissa.

    En osaa sanoa, onko säätöjen puute mikään tekijä. Aika tarkastihan linssit ovat niissä kehyksissä paikallaan.  Jos joka linssiä ryhdyttäisiin shimmaamaan kohdalleen, olisi objektiivin hinta äkkiä kaksinkertainen.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Aikamoista huttua

    Tarkoituksenmukaisia rakenteita. Pieni koko ja sarjavalmistuksen vaatimukset ovat sanelleet kokonaisuuden.
     
  4. Vs: Aikamoista huttua

    Olet oikeassa, mutta sen mahdollistaa optisten virheiden ohjelmallinen korjaus, ei objektiivin mahdollisimman laadukas rakenne. Korjaus taas merkitsee sitä, että kuvaajaa menettää tietyn määrän siitä kuva-alasta, johon optiikka pystyisi tai joka sille ilmoitetaan.
     
  5. Vs: Aikamoista huttua

    Mulla oli aikanaan Sony walkmanin ensimmäinen malli, se metallin sininen. kun hihna siitä aikanaan venyi liian löysäksi, menin sonylle ja sieltä sai kaikki osat, jopa uudet kauniit metallikuoret. Tästä syystä se parinkymenen vuoden jälkeen näytti kuin uudelta. No siinä vetosysteemissä oleva messinkinen kromattu "vauhtipyörä" joka tasasi nauhan nopeutta että ääni ei värissyt oli teräs akselissa pyörivä kuulalaakeroitu jöötti. kun sitten myöhempi malli lopetti toimintansa, avasin sen ja vastaava kohta oli MUOVIAKSELISSA pyörivä karkeast työstetty pyöreä lautanen joka varmuudella söi tuon akselin poikki, ellei ennemin kolautuksesta katkennut se muoviakseli, kuten oli käynyt.
    Tätä kutsutaan "Planned obsolence"  eil varmistetaan tuotteen lyhyt elinkaari.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Aikamoista huttua

    Niin minkä mahdollistaa?

    Yhtä vaikeaselkoinen lausuma.  Kuva-alan kait määrittelee kennon käytössä oleva pinta-ala, eikä siitä mikään softan laskenta mitään pois jätä.
     
  7. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Aikamoista huttua

    Kait ne muovista prässätyt palikat ovat halvempia tehdäkin, kuin metallista koneistetut.

    Mökillä on jääkaappi, joka on hankittu 1959.  Käy ja pitää kaljat kylmänä.  Kotona on kaksi vuotta vanha;  saranat ovista jo vaihdettu, muoviset hyllyt palasina, vettä valuu lattialle....  Täysi paska.  Toisaalta;  ei sillä sen 1959 ostetun valmistajalla ole kovin hyvin mennyt, ulkomaille myyty koko firma.  Ei ole nääs toista tarvinnut ostaa 50 vuoteen :)
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Aikamoista huttua

    Ei kutsuta. Tällä varmistetaan tuotteen joko riittävä kesto, alhainen hinta tai riittävän nopea rikkoutuminen.

    Planned obsolence on ihan eri asia tarkoittaa sitä, että tuote vanhenee toiminnallisesti tai teknisesti nopeasti, koska käyttää esimerkiksi jo vanhanaikaista tekniikkaa, joka poistuu pian yleisestä käytöstä. Tuote ei silloin rikkoudu, sitä vain ei kukaan kohta halua ostaa tai käyttää.
     
  9. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Aikamoista huttua

    No, minä ainakin ymmärsin tuon hetimiten, vaikka joku muu ei. Micro 4/3 ja Nex korjaavat raw-muodossakin tulevaan kuvaan ohjelmallisesti optiikan virheitä (kuten vääristymä ja värivirhe). Tämän (vääristymän korjaamisen) takia esim. Olympuksen 17 mm:n todellinen kuvakulma ei olekaan muodostetussa kuvassa 17 mm:n mukainen vaan kapeampi. Photozonen sivuilla on jotain esimerkkejä, kutsuvat näitä "under designed" -optiikoiksi; ei sentään "down-under desinged"...
     
  10. Vs: Aikamoista huttua

    Juu, Sakke ei oletusarvoisesti "ymmärrä" mitään mitä mä kirjoitan...
     
  11. randomm

    randomm Active Member

    1 073
    0
    36
    Vs: Aikamoista huttua

    Höpsistä pussiin. Koko homma lähti 1920-luvulla hehkulamppujen valmistajien kartellista (Phoebus cartel - Wikipedia). Valmistajat halusivat kasvattaa menekkiä ja alkoivat yksissä tuumin tekemään tuotteistaan vähemmän aikaa kestäviä, eli nopeammin rikki meneviä, tai loppuun kuluvia - miten sen nyt haluaa ottaa.
     
  12. Vs: Aikamoista huttua

    Näin on randomn, olen katsonut saman TV pätkän aiheesta, mutta olen otttanut tavaksi olla väittämättä mitään  meidän super-kuluttajavalistus - joogamestarin väittämää  vastaan
     
  13. Vs: Aikamoista huttua

    Johtuukohan tuon nokian n97 minin oireilutkin tuosta lyhyestä elinkaaresta. 2 vuoden takuuaika menossa kohta loppuun. Nyt käytetty 2 kertaa huollossa toimimattomuuden vuoksi. Pitäisköhän pyytää uusi vastaava..
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Aikamoista huttua

    55 vuotta vanha rolleiflex helisee ja kilisee vähemmän kuin uusi nikonin d700.
    kehitetty filmi säilyy kauan, toisin kuin digitiedostot.
    Suurennuskonekin toiminee vielä vuosikymmeniä.
    No plastic, no pain.
    T Jukka
     
  15. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Aikamoista huttua

    Kyllä tuotteet tarkoituksellisesti "vanhennetaan" . Useampi tapaus lähipiirissä että tiskikoneet , pesukoneet, kännykät kestää
    takuuajan päätyttyä 2-3kk ja sitten niin kallis remppa ettei kannata korjata... Tuttu pitää
    pientä huoltoliikettä niin tuo on ihan "arkijuustoa" nykyisin. Tosin nokian kännykät ei välttämättä toimi pakasta
    vedettynäkään. Kerran noin 5v sitten ostin keskihintaisen nokialaisen mallia en nyt muista mutta onneksi parkkipaikalla
    kokeilin toimiiko ja huomasin että valintanäppäimet ei toimi. Palasin liikkeeseen ja kaikissa neljässä
    kappaleessa sama vika jotka oli laatikossa myymättä. Jouduin sitten vaihtamaan mallia seuraavaan,
    kalliimpaan jossa sitten oli näyttö vinossa :D muuten kyllä toimi..
     
  16. brororn

    brororn Active Member

    434
    103
    43
    Vs: Aikamoista huttua

    No onpas ankeaa...

    Minulla on Nokia 6110 vm 1998 jonka annoin juuri anopille sunnuntaieurokännykäksi - toimii kuin junan vessa. Nokia E75 putosi vessanpyttyyn puolitoista vuotta sitten. Ensin nikotteli mutta pikkuhiljaa melkein kaikki alkoi toimimaan paitsi ettei pysty tekemään päivitystä uudempaan softaan. Pojan HTC on puolitoista vuotta vanha ja sammuu kun tönäisee. Pesukarhu kesti 15 vuotta lapsiperheessä - tai ei se lakannut toimimasta. Vaihdoin jo kerran vesipumpun mutta laakerit alkoivat ulista ja vaihdoin Mieleen, joten pesen Mielelläni. On toiminut toistaiseksi melko rankassa käytössä kohta 8 vuotta ilman katkoksia.

    PC:ssä on peilattuja levyjä. Viime viikolla yksi kovalevy hajosi -siis ei hätää kun oli vain toinen peilatuista. Oli WD RE16, jossa on takuuta 5 vuotta. Takuu meni umpeen 18.1.2012. Ei enää WD:n kovalevyjä, palataan Seagateen ja Constellationiin. Tämä oli tähän mennessä muistaakseni vasta toinen kovalevy joka hajosi minulla olleissa PC:eissä sitten vuoden 1985. Yksi emolevy on pimennyt.

    Minulla ei ole ollut tähän mennessä yhtään tavallista tai digikameraa, joka olisi kuollut. Canonin pokkari putosi laatoitetulle lattialle ja tuli lommo teräskuoreen. Otin kuoren irti ja oikaisin. Toimii edelleen. Parissa digirungossa oli tyyppivika joka korjattiin takuuseen.

    Autot ne ovat nykyisin onnettomia kun ei voi itse tehdä mitään sähkövioille - ja niitähän on.

    Ota näistä sitten selvää...
     
  17. Vs: Aikamoista huttua

    Aikoinani kun tarvittin perheeseen jääkaappi joka toimisi niin rouva pähkäili eri vaihtoehtojen välillä. sanoin: anna mä hoidan tän asian, soitin kodinkonehuoltoon ja kysyin Mikä kannattaa ostaa ? sanoivat että ainoa kuluva osa on tuo kompura. valitse sellainen jääkaappi jossa on danfossin kompura. sen valitsin ja on toiminut jo 20 vuotta. hiljainen ja hyvä...
     
  18. KTH

    KTH

    62
    0
    0
    Vs: Aikamoista huttua

    Kyllä tuossa tahallaan vanhentamisessa on vinha perä,usein tuo tehdään huonoilla kondensaattoreilla virtalähteissä.Kestävät muutaman vuoden, takuu on sopivasti loppunut.
    Itse olen kotona korjannut vuoden sisään kaksi lcd näyttöä vaihtamalla niihin muutamalla eurolla konkat.
    Ja yhden monitoimitulostimen kun se lakkasi toimimasta kun jätemustesäiliö tuli täyteen.
     
  19. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Aikamoista huttua

    Miten huttu (= puuro) asiaan oikeastaan liittyy?