Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

"Missä minä olen?" kysyi tuikku

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana markku55, 11 Joulukuu 2014.

1. markku55

markku55 Active Member

Karjaan TryckeriTeatern'in aulassa/lämpiössä itsenäisyyspäivän konsertin harjoitusten aikana, yleisö tuli vasta parin tunnin päästä.
    E-PL5 + 12-40mm zoomi aukolla 3,2 25mm ISO1600 ja 1/125s valotus -1, yllätyin kuinka lyhyt on terävyysalue, oikeastaan vain keskellä oleva tuikun tasolla on kohtuu skarppia, varjoissa jo värikohinaa joka ehkä johtuu alivalotuksen nostamisesta PSE:llä, koska pimeämpi versio ei ollutkaan niin kiva kuin kuvittelin.

Liitetyt tiedostot:

2. markku55

markku55 Active Member

Vs: "Missä minä olen?" kysyi tuikku

Tämäkin sitten varmaan tekinjänsuojalain vastainen, eli jonkun maalauksen kopioinnista kai kyse, saa poistaa mun puolesta.

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Mitä sää nyt trollaat.  Ei ole minkään vastainen. Olet varmaan nyt itselles vihainen toisen postauksen takia.  Turha siitä on elämöidä pitkin foorumia.  :D

4. markku55

markku55 Active Member

Kiitos lohdutuksesta isukki ;D

5. Mirrored

23 779
    749
    113

Sen verran vähän vinossa tuo seinä että voisi olla kohtisuoraan kameraan.  Esimerkiksi kroppishiftillä olisit saanut Mona Lisaa kehystävän käytävän silti samoin.

(Mielestäni tiiliseinä on terävä.)

6. markku55

markku55 Active Member

Tuota alkutekstiä en ihan tajunnut, mutta se kai on tämän ikäiselle jo sallittua ;D
    Onhan se tiiliseinäkin aika terävä, mutta jos katsot vaikka pöytien reunoja, niin huomaat, että lähempänä olevan pöydän kansi on terävämpi kuin taaemman. Tarkennuspisteenä on ollut keskellä oleva tuikku.

7. Mirrored

23 779
    749
    113

Etummaisessa pöydässä ja sen jaloissa näkyy valkoreunuksia, joita epäilen ihan kuvankäsittelyn viaksi.  Siitä voi tulla terävyyden illuusio.  Samoin etummaisessa näen pientä porrastumista pyöreässä muodossa.

Jos taulun paikalla olisi peili, näkyisit siitä.  Jos kamera olisi käännetty sitä kohti, seina olisi kauttaaltaan suora eikä linjat vinoja.

8. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 652
    579
    113

Tässä olisi aineita kuvaksi, johon ei kynsi yllä - Monalisa Karjaalaisen vessan käytävällä ! Huolellisemmin voisi rakennella, kun on jotain omaa ideaa sentään; oikaisu ja tarkempi rajaus ainakin.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

"Kun taideteoksen kappale on tekijän suostumuksella myyty tai muutoin pysyvästi luovutettu, taideteoksen saa sisällyttää valokuvaan, elokuvaan tai televisio-ohjelmaan, jos toisintamisella on valokuvassa, elokuvassa tai televisio-ohjelmassa toisarvoinen merkitys."

Kuvan teoksen suoja-aika on jo vuosisatoja sitten mennyt, jos sitä on ollutkaan.  Vaikka kyseessä olisi uusikin teos, niin tässä kuvassa se ei ole pääosassa, joten sen mukana oleminen on ihan ok.

- Minusta.

10. markku55

markku55 Active Member

Oisko mitään mahista, että kuvasta saisi jotain muita mielipiteitä kuin sen julkaisukelpoisuudesta.
    Ok, vinoudesta on jo mainittu, mutta voisko sen  lisäksi löytää mitään sanottavaa?

11. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Pystylinjat vetävät yhteen alhaalta. Oletko ottanut jo raw-mahdollisuuden käyttöön. Näissä vaativammissa valaitusolosuhteissa saa hyvin säädettyä tunnelmaa konvertterilla.

12. markku55

markku55 Active Member

JPEGillä on vedetty, RAW kokeilut ei oikein tuottaneet tulosta, vanha koira ei...;D

13. hannu523

hannu523 Well-Known Member

2 652
    579
    113

Tällaiset kannattaisi yrittää ottaa suoraan tai oikaista ainakin fotarissa. Ei ollenkaan tavanomainen otos, outo hyvä fiilis. Toisillensa täysin vieraiden juttujen yhdistely on mielenkiintoista - minusta

Otan kuvan pois jos ...

Liitetyt tiedostot:

14. markku55

markku55 Active Member

Kiitos mielipiteestäsi hannu. Oma haluni oli saada molemmat pöydät kuvaan ja jos mukana on myös oikean reunan tiiliseinän nurkka, en tiedä miten olisin voinut kuvaa oikaista koska sitä ei ole otettu optinen akseli vaakatasossa. Minusta molemmat reunat saman verran ulospäin vinossa oli mielestäni oikea ratkaisu. Jos rajataan kuten sinä teit, niin silloinhan ei enää jää vertailua oikean puolen nurkkaan ja oviaukon voi kääntää pystyyn, toimii hyvin jos "tyytyy" tällaiseen rajaukseen ja pitää ulospäin kaatuvia linjoja pahana murheena.
    Alkuperäisestä kuvasta on leikattu turhaa kamaa pois alhaalta, eli kuvaan on otettu mukaan harkitusti ylimääräistä jotta kamera voisi olla riittävän vaakatasossa, jos olisin kuvannut vaakatasossa, olisi yläosan mukaan tulemiseksi ollut pakko ottaa laajakulmaisempana ja m43 kuva-alasta olisi pitänyt edelleen leikata enemmän pois. No, seli seli, mutta tällaiset oli mietteet kuvatessa.

15. Mirrored

23 779
    749
    113

Ymmärsitkö mun kroppishiftin jo?  Oikea siirto-objektiivi olisi toinen tapa.

16. markku55

markku55 Active Member

Juu, en siis ymmärtänyt, tarkoititko kuvatessa vai jälkikäsittelyssä?

17. Mirrored

23 779
    749
    113

Kuvatessa.  Kennotaso yhdensuuntaiseksi seinän kanssa.  Laajempi kuvakulma ja jälkikäsittelyssä vasemmalta pois niin tulee samanlainen kuva mutta suorin seinälinjoin.  Nythän taitaa kaikki vinous johtua siitä että optinen akseli ei ole normaali  seinää vasten.

18. markku55

markku55 Active Member

Joo, tuon ymmärrän ja selitinkin viimeksi miksi en ollut noin tehnyt, eli lisäämällä kuvakulmaa olisin joutunut edelleen rajaamaan enemmän kuin jo nyt on tehty, mutta kuten myös sanoin, seli seli, eli suurempi rajaaminen olisi ollut parempi ratkaisu kuin hyväksyä kaatuvat sivut.

19. Mirrored

23 779
    749
    113

Joo.  Tässä olisi tullut vain vähän  rajattavaa eli kamera vain kohtisuoraan Mona Lisaa.  Ei ole suuri liike.

...vasemmalta ja ylhäältä ja alhaalta pois...  (jäi tuon verran puutteelliseksi selostus)