Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

AI Nikkor digikamerassa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana robug, 19 Helmikuu 2008.

  1. robug

    robug

    10
    0
    1
    Pystyykö vanhoja kunnon AI Nikkoreita käyttämään esim. Nikon D80 rungon kanssa? Bajonettihan kyllä on sama.
    Tarkennus on tietenkin manuaali (edelleen ; ), mutta toimiiko valonmittaus vai pitääkö kaivaa Gossenin mittari esiin, jos noita (24 mm, 35, mm, 105 mm ja Sigma 55 macro) haluaisi käyttää D80 kanssa.
    Toimiiko himmennin normaalilla tavalla?

    Ja yksi peruskymys tietenkin on, kannattaako noita Nikkoreita käyttää uusien digivehkeiden kanssa. Piirtoa luulisi riittävän, mutta onko jotain huonoja puolia.

    Vai olisiko järkevintä myydä koko setti (nikkorit+FE2) pois ja ostaa sillä rahalla digikalusto nostalgiat unohtaen. Vai katsoa digikuvausilottelua kokonaan sivusta ja louskuttaa negoja ja dioja vanhaan malliin vanhalla kunnon kalustolla? Ja sitten skannailla niitä tietokoneelle työstettäväksi ja tulostettavaksi. Ja vielä, liekö tuollainen D80 jostain kotoisin vai mikä se järkevin olisi?

    Olen pikkuhiljaa nostamassa valokuvausharrastusta uudelleen "lamavuosien" jälkeen.
     
  2. Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Halvimmalla uudessa kamerassa pääset AI-objektiiveja käyttämään ostamalla joko Nikon D200 tai Fujifilm FinePix S5 Pro:n

    Kyllä noissa vanhoissa käyttövoimaa toki vielä on. Eikä hienoa tavaraa myymällä rikaistu. Käy liikkeessä tutkailemassa digin etsintä, jotta voit itse muodostaa käsityksesi, millaista on nykyetsimillä käsintarkennus ;-)
    Tosin, kyllähän kamerakin tuossa jelppaa: vilkuttaessaan af-valoa, kun hänen mielestään tarkennus on oikein.
     
  3. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Ei toimi valonmittaus D80:ssä. Eikä D70:ssä, eikä D50:ssä. D200 ja ylöspäin pitäis toimia ihan oikein, D100:sta en ole varma. Himmennin toimii ihan oikein, ja Dpreviewin mukaan elektroninen mittaetsinkin toimisi D80:ssä, kunhan vaan objektiivin aukko on 5,6 tai isompi. D50:ssä en saanut mittaetsintä toimimaan oikein.

    Digillä on helppo ottaa referenssikuva tai kaks, kunhan vaan valo ei muutu kauheen nopeesti. Kyllä mä oon saanu ihan kivoja kuvia 75-150 millisellä manuaaliobiskalla ja D50:llä.

    Formaattiin en ota kantaa, jos raha meinaa polttaa taskuun rei'än, niin osta digirunko. Jos ei, ni kyllä filmivehkeilläkin pärjää, parempi hinta-laatusuhde ainakin ;D

    Jos et työkses kuvaa jotain urheilua tms, ni suosittelisin kyllä ainakin ne vanhat Nikkorit säästämään.
     
  4. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    D80 ei osaa mittaa valotusta noilla vanhoilla laseilla. Mutta esim. D200 toimiikin jo mallikkaasti niiden kera.

    Miellestäni, jos ei kaipaa AF toimintoa, ei kannata hyväksi havaittuja laseja hukata. Hommaa mieluummin rungon jossa niitä voi käyttää valonmittausta hyödyntäen. D200 on nyt kuitenkin suht. 'edullinen' suhteutettuna vaikkapa D80 hintaan.

    Ja jotenkin ymmärsin ettei sitä digirunkoa vielä ole hommattu ?
     
  5. robug

    robug

    10
    0
    1
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Käsitarkennus ei liene ongelma, 1983 kun sain kouraani uuden FE2, vaihdoin siihen heti puhtaan ristikollisen mattalasin, leikkokuva ja/tai prismat ei ole koskaan miellyttänyt silmää - siis käsittääkseni digijärkkäreissä on mattalasit.

    Tosi on että en ole digijärjestelmää vielä hankkinut. Ixus 950, jolla näpsin nyt, tuntuu kuitenkin kovin vajaalta vaikka hyvää jälkeä tekeekin, sen takia olen alkanut haikailemaan isompikennoisen (sävykkäämmät kuvat?) kameran perään. Ja toisaalta olis kiva hyödyntää noita hyviksi kokemiani Nikkoreita.

    Raha ei polttele näpeissä, siksi katselinkin tuota d80-mallia, D200 on 550e kalliimpi (Pixmania). Mutta jos näin on, että D80 mittari ei toimi AI-lasien kanssa ja D200 toimii niin ei kai tuota tarvi miettiä. Syöpii vaan kaurapuuroa pitempään : ). Tieten jos käytetyn D200 jostain löytäis, mutta ei taida olla vielä moniakaan myynnissä.

    Hyvä että on tällaisia foorumeita, koitin hakea tietoa linssien käytettävyydestä googlella, mutta edes Nikonin (!) sivuilta ei löytynyt selvää tietoa.
    Lataan värinegaa FE2:seen ja alan säästään digirunkoa varten.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    En minäkään tiedä markkinoiden digirunkojen tähyslaseista, mutta kyllä matalla ja "matalla" on suuria eroja. Joissain etsinkuva on kuin kiikarin läpi katsoisi ja kunnon matassa kuva näyttää piirtyvän tasoon.

    Itse vaihdoin 80-luvulla uuteen Nikon FM2 kameraan heti puhtaan matan (type D ?) ja sellaista olen etsimässä nyt myös F neloseen ja kakkoseen.  Jostain syystä erilaiset tarkennusavut keskellä ovat kovin suosittuja.  Ne (myös ristikko) ärsyttävät minua suuresti komposition teossa varsinkin kun katselee kuvaa himmennettynä ja hyvällä valovoimalla tarkennus käy kyllä ilmankin.

    Robug.  Hanki ammattisarjan digi-Nikon, niin vanha malli mihin on varaa?  Etsimet ovat tietääkseni omaa luokkaansa - jopa verrattavissa jotenkin filmikameroihin.
     
  7. robug

    robug

    10
    0
    1
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Mitkä tyyppimerkit on näitä ammattisarjan diginikoneita ja milloin ne on tulleet markkinoille? Löytyykö linkkejä.
    Ja kannattaako ensimmäisiin vanhoihin digilaitteisiin  sekaantua, tekninen kehitys on kuitenkin ollut aika vauhdikasta. Meinaan vaan, että mitä jos metusalemin aikuisen ammattidiginikonjärkkärin toiminnot ja kuvanlaatu on heikompaa luokka kuin nykyharrastajakameran.
    D200 mallia ei tosiaan paljon näe käytettynä, ei ainakaan nettihakujen kautta.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Et sinä varmaan tarvitse niitä kovin montaa. Laita foorumeille ostoilmoitus. Moni voi miettiä vielä, että myykö vai pitääkö uudemman ostoksensa varakamarana.
     
  9. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Eikös rajalasta saanut noita viimeisen oloisiakin jo aika edukkaasti?

    edit: plaah, muistin väärin.. liekkö ollut joku tarjous joskus ja oli alle 1000e mutta nyt tais olla 1000e kalliimalla puolella.
     
  10. robug

    robug

    10
    0
    1
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    [/quote]
    Et sinä varmaan tarvitse niitä kovin montaa. Laita foorumeille ostoilmoitus. Moni voi miettiä vielä, että myykö vai pitääkö uudemman ostoksensa varakamarana.


    [/quote]
    Jep, tosiaan ihan yksi riittää =: ). Aikanaan kuvasin kahdella rungolla, kun oli eri filkat käytössä, mutta ei sitä enää noin vanhanakaista touhua tartte.

    Ainahan vaan on parempi jos on valinnanvaraa markkinoilla, vois löytää jopa kohtuullisella hinnalla.

    Ostoilmoitus on toki hyvä ajatus, mutta olen vähän tämmöinen sivustaseuraaja ja (joskus ehkä turhankin) tarkkaan asioita etukäteen harkitseva, oma ostoilmoitus tuntuu ainaskin tällä hetkellä ehkä turhan aktiiviselta.
    Mistä muuten kannattaa katsella, onko jotain turvallisia ja hyviä nettipaikkoja. Huutonetti tuntuu vähän siltä, että siellä tuskin tän sortin tavaraa paljon liikkuu, enempi kevyemmän luokan tavaraa - vai olenko vallan erheytynyt.

    Onko muuten jotain ulkomaalaisia (eurunion) kauppoja, joista voisi uskaltaa käytettyjä ostaa?

    Pitää tuotta Rajalaa käydä katsomassa. Markkinat meillä täällä napapiriillä on aika ohuet, olen kovin paljon netin varassa. No huomenna on Hesan keikka, jos vaikka ehtis ip ennen koneen lähtöä takasin katsella jotain kamerakaupan ikkunoita, luulis että siinä kylässä on valikoimaa jos on kyllä kysyntääkin.
     
  11. robug

    robug

    10
    0
    1
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Miks mun lainaukseen ei tullu tommosta hienoa harmaata?
    Kyllä sitä on tosi alottelija.
     
  12. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Sulla on suljetut tagit peräkkäin ... /quote < sulkee.. 

    Toi lainaus linkki tuos on aika kätevä..
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Kyllä se tarkennus vaan jonkunmoinen ongelma on. Filmikameran kanssa tarkentelee suorastaan ilokseen, näiden digiremppojen kanssa vain silloin kun on pakko.

    Tietenkin objektiivin polttovälikin vaikuttaa. 35 millisen kanssa tulee aika vähän tarkennushuteja, mutta esim 100 milliä antaa tyypillisesti niin kapean terävyysalueen, että oikean tarkennuksen löytämiseen tarvitaan hermoja ja aikaa. ja se tarkennusvalo mistä edellä puhuttiin - sen toiminta on aika hermostunutta välkyttelyä.

    Mutta vaikka näin kirjoittelenkin, niin kyllä vanhatkin optiikat yhä aivan käyttökelpoisia ovat. Siis tilanteissa, joissa AF:n tuo nopeusetu ei ole välttämätön. Itse käytän niitä aina välillä ihan vaan huvin vuoksi. Toimivat hyvin esimerkiksi maisemissa tai rauhallisissa pärstäkuvissa. Koirakuvaukseen valitsisin jonkun valovoimaisen AF-S zoomin ;-)

    Fuji S5 näytti olevan juuri nyt jossain liikkeessä aika kovassa tarjouksessa. Topshot? Nikon D200 on parempaa brändiä ja nopeampi. Kyllä siitäkin se reilu tonni kannattaa maksaa.

    PS Oman D200:n noudin ihan vaan tutusta kivijalkaliikkeestä. Hinta oli jonkun verran halvempi kuin esim Rajalassa nykyisin. Ei se Rajalakaan mikään ihmekauppa ole.
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Eipä noita nykyobjektiiveja useinkaan ole suunniteltu kovin hyviksi käsin tarkentaa, ainakaan halvimpia. Tarkennusrengas saattaa olla vain aivan nokalla ja sen nousu saattaa olla hyvin äkkijyrkkä. Digijärkkärien etsimet eivät parhaimmillakaan pärjää hyville filmijärkkärin etsimille.
     
  15. Vs: AI Nikkor digikamerassa

    Minä käytän noita Ai vempeleitä ja muita manuaaliaikakauden tötteröitä, kuten Tamron Adaptalleja d80:ssa melko säännöllisesti, enkä luopuisi niistä helpolla. Valotuksen asetus ei ole kummoinen homma ilman mittareita, koska näytöltä näkee, miten homma onnistuu. Tarkennus on joskus kinkkisempää hämärässä ja lumisateessa, mutta yleensä ongelmia ei ole. D80:n etsimellä tarkentaa 300 millisen kohdalleen helposti ja lyhemmät putket vielä helpommin (riippuu putkesta). AF-nopeuteen ei tietenkään pääse.

    D200 on mallina pari vuotta vanhempi kuin D80. Aikanaan kävin kädenväännön d200:n ja d80:n välillä ja d80 voitti. Mielestäni mallien välillä ei ole kovin merkittävää eroa ellei AI-mittausta huomioi. D200:n sarja taisi olla vähän nopeampi ja se on pöly- ja kosteustiivis.  D70-d80 -kameroillakin olen kuvannut melkoisissa roiskeissa ja hyvin pärjännyt. Yleensä kuvaus on mennyt niin, että kamera ei pyri kastumaan niinkään pahasti, mutta objektiivin etulinssi kyllä. Kun etulinssi on koko ajan märkä/pölyinen, ei rungon tiiviys paljon auta. Ajan saatossa runkoon voi tietenkin kertyä pölyä ja hapettumaa, mutta mikä digirunkojen reaalinen käyttöikä on muutenkaan, en tiedä.