Olen saanut "pitkien ja raskaiden" kokeilujen tuloksena stand kehityksen erittäin varmaksi.Viimeiset 10 -15 laakaa ovat olleet todella hyviä ja vailla mitään outoa.Kehitteenä Ollin Pyrocat .Kehitin juuri äsken samoihin oppeihin perustuvasti kinorullan.Purkista nousi hienosti kehittynyt filmi.Olen vahvasti sitä mieltä että se on hyvä tapa kehittää.Lisäksi 1 min alku kääntelyn jälkeen olet missä lie ja palaat kippaamaan purkin ja lopputoimet päälle.Rae on todella pientä ja skannattu kuva kestää terävöitystäkin ihan eri tavalla kuin vaikkapa rotskun normikehityksen jäljiltä.Vittuiluakin olen kuullut mun stand kehityksistä vaan eipä kuulu enää uskoisin.
Vs: standkehitys Mä en taida tietää mikä tämä stand kehitys on. Saat Kimo avata hiukan tietämättömälle.
Vs: standkehitys Laimea kehite esim 1 osa rotskua 100 vettä---> ekat 30-60 sekuntia purkin agitointia----> tunti puoltoista purkkiin koskematta--- normi fixailut.
Vs: standkehitys Late vastasikin.Terävöitys on yksi toimenpide(tarpeen mukaan) kuten vaikkapa levelsit.
Vs: standkehitys Aa Mulla tulee tuolla standilla omaan makuun aivan liikaa reunaterävyyttä negoihin esim potretit... siksi lähinnä ihmettelin ääneen...
Vs: standkehitys Njaa.... http://jbhildebrand.com/2011/tutorials/workflow-tutorial-2-stand-development-with-rodinal/ Search: rodinal stand | Flickr
Vs: standkehitys näitä linkkejä alkaa tippumaan testaamalla kovasti kyllä tietää itselle sopivan tavan
Vs: standkehitys Juu oon ja pyrolla en oo saanut potreteista mitään irti standina enkä normina, ihosta tulee kummallisen sävytöntä. Maisemaan pyro sopii mielestäni paremmin.
Vs: standkehitys Oon HC110 kehittänyt standinä, viimeksi muistaakseni Neopan 1600 1+119 (1 filmi 720ml kehitettä) 90', alku agitoinnilla 30s hitaasti, sitten 3 hidasta pyöräytystä 30' ja 60' kohdalla, vesistoppi ja normi fixi. Hyvältä näytti nega.
Vs: standkehitys Oi.... Pyrocatin nimeen minäkin joskus vannoin. Pyrocat hd muistaakseni. Toimi erinomaisesti semi-standina ja standina. Ja mikä ilo vedostaa. Yhdellä suodatuksella. Joutuukohan tässä vielä alkaa kehittää filmit noin itse... Olishan se kivaa kyllä...
Vs: standkehitys Standi on siitä kiva attä aina onnistuu jotenkin. Monasti ollut itseladattuja kasetteja kinoa joihin ei ole musitanut merkitä filmityyppiä tai sitten olen ajellut samaa rullaa eri iso-arvoilla, tri-x tai hp5+ 200-800 isoilla niin aina tulee hyvää. Tosin rodinal tekee turhan rouheeta raetta. Pitäis pyrocatilla kokeilla. Mulla on standin reseptinä ollut tuo 3,5ml rodinalia/filmirulla 1+100 suhteella. Kehitysaika 60 min pari kääntöä tuossa 30min kohdalla. Kerran lähdin käymään kaupassa ja unohdin purkin. Liki 2 tunnin muistin sen ja kiiruhdin kotiin hoitamaan fixit ja huuhtelut. Mitään katastrofia ei ollut tapahtunut. Mikäs pyrolla on sopiva resepti standiin? Entäs D74:lla, sitäkin olis nyt kaapissa. Tuosta tykkään kun se menee lähes filmi kuin filmi 1+15 litkulla 5-6 min. Näyttis olevan mikä anto sipivaa negaa mulle kodak plusX125 rullafilmillä. Rollein Rpx-100:lla ihan erinomainen aine.
Vs: standkehitys Rodinalilla kokeilin kinoa standinä. Tuli niitä bromidiraitoja (vai mitä ne ny oli). Mutta sävyala oli kieltämättä pitkä ja loiva sekä raekin pieni.
Vs: standkehitys Oliko liikaa kehitettä? Rodinalilla se on 3,5ml/kinorulla, se 3,5desiin vettä en ~1:100 liuos. Ei ole ikinä tullut raitoja.
Vs: standkehitys mua kiinnostais myös standi d-76:lla. anyone? esim t-max. mites väripuolella. Kukaan kokeillut?
Vs: standkehitys Itse en ole koskaan standia kokeillut. Seisotuskehitys taitaa olla käytössä ollut suomen termi. Kääntö puolen tunnin kohdalla taitaa merkitä jo ns. puolistandiä. Vaan tuo että unohtaa, ei periaatteessa pitäisikään muuttaa tulosta. Seisotuskehitys perustuu sille että hyvin laimean kehitteen aktiivinen kehiteaine kuluu kokonaan loppuun niistä kohdin filmin pintaa missä mustumaa kehittyy. Tunti tai kaksi, (lähes) sama tulos. Tätä harrastaneet voinevat kertoa missä tuo pitää paikkansa ja missä tapauksissa ei.