Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Noblex 135 kokemuksia

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kto, 31 Elokuu 2007.

1. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63
    Sain hankituksi Horizonin panoraamakuvaukseen. Hyvä niin, koska on hauska peli.

Mielikuva USSR tekniikasta, varsinkin uudemmasta, on kuitenkin aika huonossa hapessa ja Horizon tulikin hankittua lähinnä formaattikokeiluun, koska Noblexit ovat aika kalliita. Tuon mun S3:n testifilmi meni muuten ihan hyvin, mutta silti....

Mahtaakohan foorumin pääkaupunkijäseniltä löytyä joku Noblexin 135 malli? Jos löytyy, ehkä syksyn aikana voisi viini tms. palkkion houkuttelemana treffata ja kysellä kokemuksista?

Yhteyttä esim. yv:llä tai 040-5590551

2. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28
    Vs: Noblex 135 kokemuksia

Mulla oli Noblex 135U. Todella hyvä kamera, miellyttävä ja helppo käsitellä, loistava kuvanlaatu.

Miinuksena muovisuus. Ja se, että menin myymään.

Kalliita? Elähän nyt, amerikanveikkoset myy 600 €llä - www.keh.com ja hakusanaksi "Noblex" - plus tullilot ja alvilot, mutta niitähän voi kiertää jos lahjoo jonkun karvasen amerikanneekerin ostoksille.

3. Vs: Noblex 135 kokemuksia

Minulla oli Noblex vähän aikaa. Maukas peli! Sähkömoottorikäyttö ja saman ruudun moninkertainen valotusmahdollisuus yhdessä avaa mahdollisuuksia. En oikein keksinyt sitten oikein kuitenkaan mitään käyttöä ainakaan tuotekuvan saralta. Mutta hieno on!

T. Kerkko.

4. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Noblexia ei ole, mutta voin mä tulla esittelemään Widelux F8:a jos viiniä on riittävästi :D

Ei kun asiaan, Mulla oli pitkään Horizon 202. Se on hyvä kamera. Mustonen osaa huoltaa sellaisen, jos on tarvis. Se mikä mua tympi siinä oli se, että fixfokus oli asetettu niin, että se on kaikilla aukoilla äärettömässä terävä. Laajakulmakuvauksessa typerää, kun kohde pitää saada lähelle. Minä teetin siihen Teknofokuksessa 0,5 diopterin lähilinssin, jonka liimailin UV filtterin pitimeen. Sillä tarkennus oli jossain parin metrin hujakoilla suurimmalla aukolla. Etsin ja siinä näkyvä vesivaaka ovat sen ykkösominaisuuksia Wideluxiin verrattuna. Ja enemmän aikoja myös. kyllä mä sain sillä teräviä kuvia kaikilla "nopeilla" ajoilla. Hyvä kamera, tuskin kuvat Noblexiin vaihtamalla paranee.

5. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

600 evee "kotona" lienee just se lähilimiitti, joka voisi olla mahdollinen, jos on parempi kuin S3. Uudet Noblexit ovat käsittämättömän kalliita, etenkin ne mallit, joista löytyy pitkiä aikoja, joka on vaatimus. Mielummin enemmän, kuin mun venäläisen 1/500 version puoli sekuntia. Noblexin shift on myös bonus, mutta luultavasti tarpeellisempi 120-koon vehkeessä, jollainen on kamreeri Honkasella. Kinopeliä ajattelin kuitenkin käyttää lähinnä käsivaralta.

Onhan se kiva omistaa yksi venäläinen kamera ja yllättäen mulla ei ole mitään ihottumaa tullut parissa päivässä.  Ehkä nuoruuden oudot noloudet faijan ideasta ostaa Lada (kunhan kulkee oli motiivi) antoi jonkun vastustuskyvyn. Ei niissä säilöntäaineita säästelty. Tosin vanhemmatkin hankki eläkkeelle ison Mazdan, joten kyllä toi Noblex sillee kiinnostaa. Horizon S3 U-500 kun ei ihan ole Holgan hintainen. Tosin luultavasti samasta muovista tehty. Kaunis sinänsä - hellä mietonen..

Joskus aikoinaan näin nämä "Baker-jutut". Jotenkin toimi mun makuun ja ihastuin täysin etenkiiin pariin kuvaan, toi vessa:

http://fabulousbakers.tripod.com/ab/bakerboys/images/fab209.jpg

ja Pfeiffer flyygelillä, joka valitettavasti on vaan tällä etusivulla "kokonaan" ja pienenä. Löytyy kuitenkin jostain netistä isona, mutta en jaksa nyt kaivaa.

http://fabulousbakers.tripod.com/ab/bakerboys/albums.html

Tuolla on myös ihan makeita juttuja:

JeffBridges.com - Main Menu

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tampereen kameraseuralla on noblex.. En ole käyttänyt mutta pari kuvaa nähnyt, todella asiallista jälkeä.

7. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Wideluxin vähän skippasin, kun ei oo varaa... Punaviiniä ehkä? Euroopan ulkopuolelta? Tai ehkä ranskalaista luomua? Hoituu;)

Toi lähilinssi-idea on loistava. Joskus tuntuu siltä, että internet on makee juttu... Ensi viikolla Määttäselle.
    S3:n etsin muuten vaikuttaa tosi hyvältä huomioiden haasteellisuus kuvakulman suhteen.

Oon vetänyt tasan yhden filmin kameran läpi, oli yliaikainen (halpa) 400F. Taas kehutaan Who's Nextiä, virheetöntä jälkeä, etenkin kun vetelin vielä muovia venyttäen yhden ylimääräisen ruudun ihan rullan tappiin. Sörnaisissä saatiin sekin kotiin. Enemmän sähläilin irtomittarin kanssa (jos "kupu" ei ole päällä, älä siirrä mittausarvoa "kupuasteikkoon" = +3 EV - ja mä oon kehunyt Calcu-Lightia - oli tosin eka moka 20 vuoteen...), kamera toimi hyvin ja valottaa tasaisesti. Ja vaikka joskus joku mun kuva on "julkaistu", on ihan hyvät saumat, että testifilmistä löysi yksi artikkeliin. Toistaiseksi siis parhaiten tienaava kamerani! Valittu kuva ei kyllä ollut mun mielestä "paras", joskin neutraalein;)

8. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Tervetuloa kylään seuraavalla Helsingin keikalla! Viinitoivomukset yv:nä.

Toisaalta, Tampere on kuulemma hieno paikka, mitä nyt outoa kieltä puhuvat. Kävin kerran Turussakin, joten ehkä pitää ottaa töistä lomaa ja lähteä pohjoiseen!

Nähdään! Tuon viinit mukana!

;)

ps. oon vaasassa syntyneenä lohjalla oppivelvollisuuden tehnyt eli ei se mullakaan helppoa ole ollut ;)

9. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Ja sinäkin möit! Ja kehtasit vielä tehdä sen artikkelin siihen XXX-lehteen;) Oli muuten yksi innoite sun juttus.

Mitä tulee tuote yms. kuvaukseen, pyörivän panoraaman kliseetkin on hienoja. Oliko asiakkaat pelkureita, koska ois voinut tarjota vaikka minkä tahansa liikkuvan seuraamissa a) rummun suuntaa b) päinvastoin. Seuraavaksi pitää tietenkin saada "kaksi" kuvaa yhden hinnalla eli tyyppi kirmaa laidasta toiseen samaan kuvaa. Vääristymät, kun kamera ei ole vaaterissa, kuuluu tietty asiaan, samoin kuin luontaiset vääristymät esim tasaista taloa kuvatessa (jos on oikeessa suhteessa). Lisäksi voisi kokeilla autosta/sporasta/tms. kuvaamista.

Oikeissa "kiinnostuksissa" toi lähilinssi on upee idea. Vielä kerran kiitokset!

Kerkon kanssa me voidaan nauttia ne viinit ihan muuten vaan ;)

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Sorry, en itse kuulu ko. seuraan ;) ainakaan vielä... Kävin juuri sielä värivedostuskurssin ja näin muutaman panoraamavedoksen ja oli se kamerakin vitriinissä näyttelyssä esillä, joka oli samaan aikaan Metso-kirjastossa, jossa kurssikin oli.

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Käsivaralta ja puoli sekuntia ei riitä? Betasalpaajia kourallinen aamiaiseksi? :) No joo, noi Noblexit on kalliita. Se mekanismi on internetin mukaan jotenkin sellainen, että rummun pyörähdys kestää käsittämättömän pitkän ajan lyhyilläkin suljinajoilla. Tossa Wideluxissa pisin aika on 1/15 eli se on käsivarakuvaukseen suunniteltu, joten se ei sinulla tule kysymykseen. Toi mun ei ole myytävänä, mutta kyllä sitä katsoa saa -viinipalkalla pidempäänkin :) jos pitkät ajat on must niin, miten olisi halpis kiinalainen 6x17 perä 4x5" kameraan ja siihen niin laaja opiska kuin kukkaro kestää?

[QUOTE>
    [/QUOTE] Se 202 malli on kaiketi noista se käypäsempi. Se on oikeasti ainoita hyviä asioita, mitä Neuvostoliitto on tuottanut maailman sosialistisen nuorison luovuuden ja internationaalin edistämiseksi. Vodka on toinen -näin äkkiseltään.
    [QUOTE>
    [/QUOTE] Joo, piti ostaa koko kirja. Jeffihän kuvasi Wideluxilla noi. Kirjassa kerrottiin, että sillä oli valotusmittarina filmiryhmä. Ne kerto oikean valotuksen. Filkka oli 1600 ASA T-max. Ei toi mulla ainoa innostuksen lähde ollu, mutta ilmeisesti merkittävä, kun en ulkoa muista niitä muita. :)

Mutta kivoja kuvia tollasella tulee, jos onnistuu -paljon katseltavaa. Mulla on ollu monella lomareissulla mukana laajakulmana panoraamakamera ja normaalina  6x6 tai 6x9 folderi. Pääsee pienellä kantamuksella.

12. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

No, toki käsivaralta menee tarkoissa kuvissa aika hitaallakin;) Eiku, ajattelin syksyistä pöpelikköä, muistaakseni Honkanen rullasi 60 pyörähdystä Lappohjassa noin vuosi sitten. Itse kuvasin päin v..ttua +-4EV mittarivammaisella RTS III:lla...

202 oli ehkä 10 vuotta sitten tosi helppo juttu. Jostain tuli iso erä Suomeen. Uudenmaankadulla oli lukuisia halvalla. Itseasiassa mulla on sellainen käsitys, että 202:n muotoilu olisi Suomesta, rahat siihen Italiasta - siis projektin alussa. Voi olla, että olen pahasti väärässä. S3 on muuten sairaan hyvännäköinen ja siinä on parempi lasi, kuin 202ssa. (tää oli tietty tiiseri ja markkinointi, jos meen Noblexiin). Toisaalta, jos Jeff on kuvannut panoraamaa, luulis kauppiksesta löytyvän muutaman fanin, joka missaa Wideluxin ja Horizonin...

Mutta nykyään Horizonit - muista puhumattakaan - ovat aika harvinaisia. Tai sitten olen tyly ihminen, koska yhtään kontaktia ei tullut ostoilmoitukseen.

What ever, formaatti on sairaan hieno, onneksi vedin testin dialle. Kipeen kaunista valopöydällä. Vielä kun keksisi, miten hyödyntäisi, 6x6 proikka lienee eka vaihtoehto. Ennen sitä Neopan 400sta vehkeeseen ja Åland runt, from 15/09/07

13. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Sama käsitys mulla ja siihen liittyy nimi Rainer K Lampinen jotenkin. http://www.panhorama.net/ 
    Olen siinä käsityksessä, että italialainen taho olisi ollut Manfrotto. EDIT: Luin ekan viestin tarkemmin. Sulla siis on jo S3. Se on varmaan ihan yhtähyvä kuin 202, vaikka minusta rumempi :) Mekaanisesti ilmeisesti hyvin lähellä tai täysin sama kamera. Opiskasta en osaa sanoa. Jos se uhkaa jäädä heitteille jonkun sähkömoottorivärkin takia, voin tarjota sille loppusijoituspaikan veloituksetta :)

[QUOTE>
    [/QUOTE] Onhan tuo pyörähtäväobjektiivisen tekämä kuva omanlaisensa. Jos webissä julkaiset kuvia niin ei liene yllätys, että saat kommentteja: "Muuten kiva, mutta nuo vääristymät pilaavat katselunautinnon" :D Tohon Wideluxiin oli saatavana kehyksiä 6x6 projikalla katsottavaksi, mutta ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla. Mä olen skannannu ja printannu kotiprintterillä tai teettäny valokuvatulosteita. A4:lle menee kolme peräkkäin pikkukuviksi 21 cm leveinä ja muutaman teetin kehystystarkoituksessa 50x75 paperille 50cm leveinä. Niistä jo näkee jotakin.

14. Vs: Noblex 135 kokemuksia

Juu, Lampinen oli mukana uuden Horisontin alkusuunnittelussa, mutta sitten suunnittelijoilla taisi mennä hinnasta ja laadusta sukset ristiin ja lopullisessa 202-mallissa tekniikka olikin sitten vitkakoneistolla paranneltu versio 60-luvun Horisontista.

Panoraamakameroiden suunnittelussa ja valmistamisessa itänaapurilla on pitemmät perinteet kuin uskoisikaan: ensimmäiset laitteet ovat 30-luvulta (V.I.Pahkovskyn modifoima FED + pyörähtävä panoraamapää). Ensimmäisiä länteen virallisesti tuotuja laitteita olivat Tokarevin suunnittelutoimiston FT-sarjan kamerat 50-luvulta. Suunnittelutoimiston nimi taitaa paljastaa FT-kameroiden alkuperäisen käyttötarkoituksen: ne olivat tykistökäyttöön tarkoitettuja sotilaslaitteita.

Manfrotto oli lyhyen aikaa mukana Horizon 202:n myynnissä ja markkinoinnissa, Suomeenkin tuotiin pieni sarja Manfrotto-Horizoneja (ainoa ero taitaa näkyä pakkauksessa). Meillä on yksi semmoinen, joka ehti käydä Finlandia-kuvassa takuukorjauksessakin.

Mitä noiden itävermeiden laatuun tulee, niin itselläni on semmoinen perstuntuma, että Horizon 202:n objektiivi on parempi kuin Widelux F7:ssä, kun taas Widelux on kompaktimpi kooltaan ja vähemmän muovinen.

Itseäni himottaisi nykyään eniten rullafilmikoon Seitz Roundshot. Hinta on aika kova, mutta kun vertaa näihin digivermeisiin, se ei enää tunnukaan mahdottomalta.

Pitäisiköhän joskus järjestää panoraamakameroiden kokoontumisajot? :p Tuolta kaapeista pitäisi muistaakseni löytyä FT-2, Horisont, Horizon 202 ja Widelux F7

15. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ei kai horizon kovin harvinainen ole, tiedän ainakin intterwebistä aika monta, jotka omistavat, samoin mm. molemmilla vedostuskursseilla oli yksi jolla sellainen oli.

Saahan noita uutenakin rugiftistä ja muualta, mutta toki ymmärrän jos ei ihan täyttä hintaa kiehdo maksaa :)

Niin ja tietty eBay.

16. Vs: Noblex 135 kokemuksia

Manfrotto-Horizon, hyvä Svitantti...

...mikäköhän se nyt olikaan... ...sisälukutaito?  :p

17. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tähän minä viittasin..

18. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Horizon "harvinaisuudella" tarkoitin lähinnä sitä, että aikanaan niitä (202) oli myynnissä tosi paljon. Ovat "hävinneet" viime vuosina jonnekin. Tämän käsityksen vahvisti myös pari suurinta käytettyjen helsinkiläistä kauppiasta. Omanikin tuli suoraan Pietarista ja siihenkin meni varmaan lähes vuosi. Ilmeisesti vieläkään kukaan ei tiedä tehdäänkö noita enää, vai myydäänkö vanhaa varastoa. No, "velcro" on ehtinyt Venäjälle, koska mukaan tulleessa laukussa sitä oli;)

Kokoontumisajot esim. ensi lauantaina;) Laitan yyveetä. FT-2 pitäisi nähdä...

19. Vs: Noblex 135 kokemuksia

Nöblex on erittäin hyvä. Ollakseen niinkin yksinkertainen optiikka, on jälki uskomattoman skarppia. Laite on pieni, ominaisuuksiinsa nähden kevyt ja panoraamat oivallisia. Etsintä saisi mielestäni parantaa. Käytännön kokemuksia pitkä-aikaisesta käytöstä ei ole, joten en tiedä sen todellisesta kestävyydestä esim. pakkasella.

20. Vs: Noblex 135 kokemuksia

Hyvin tehty Tessar on hyvä objektiivi :D Hämmästelin joskus vaimon panoraamoja skannatessani sitä, miten paljon tarkkoja yksityiskohtia mahtuukaan rullafilmi-Noblexilla otettuihin 6x12 -dioihin.

Mitä tuohon kino-Noblexin kompaktiin kokoon tulee, niin kyllä se minusta on aika möykky verrattuna Wideluxiin. Mutta tämä taitaa olla makuasia.

Noblexien mekaniikan ja elektroniikan laadusta olen kuullut vähän ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti tehtaalla ei laadunvalvonta ole aina ollut ihan ajan tasalla: hyvät yksilöt toimivat pitkään ja kunnolla, mutta sekaan on eksynyt susia, joista pahimmillaan ei ole saatu oikein toimivaa aikaiseksi edes tehtaalla. Toivottavasti tämä on nykyään pelkkää historiaa.

Marc Kairies on erikoistunut panoraamakameroihin ja panoraama-apulaitteisiin, tosin firma on nykyään keskittynyt enemmän digitaaliin, mutta oikein hakemalla tuolta sivustolta saattaa löytää vielä mielenkiintoisia filmilaitteitakin. Vielä vuosi, pari sitten tuo sivusto oli itselläni jokapäiväisen kuolaamisen kohde :D