Stand kokeilua nyt värinegatiivilla: ASA 200 5 min alkuhuuhtelu kehitteen lämpötila n. 28 astetta (alussa 30 ja lopussa 27) kehitysaika 20 min, alkuun 60 sek. agitointi muut toimenpiteet ja lämpötilat normaalisti. Skannaus 48bit Epson V700.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Kylläpä on hienon sävyinen. Miten skannaus ja värien kääntö? Ihan värimaskin mukaan vai? Joutuiko säätelemään skannauksen jälkeen paljonkin?
Vs: Agfa Vista stand kehitys Oho, enpäs tiennyt, että väriäkin voi stand -kehityksellä kehittää. Aikasta hieno mielestäni.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Tässäpä vastauksia: Skannaus ohjelmana Epsonin oma softa, skannaus tiffinä, Ps.ssa Levels, curves ja pölynpoisto, simppeli homma ja kelpaa näin nettikäyttöön hyvin. Jos teen tulosteita sitten Plustekilla ja Silver Fastilla HDR ja kääntö Ps:ssa, työläämpi mutta lopputulos parempi. Kokeiluissa olen tullut siihen tulokseen että värinegatiivi kestää valotuksessa että kehityksessä yllättävän isoja heilahteluja eikä valmiista negasta voi juurikaan päätellä miten se on kehitetty, kokemusta ei kyllä ole ns. pro filmeistä, voivat olla paljonkin tarkempia kehittää. Tässä tapauksessa sekoitetut kemiat (Tetenal) on parikuukautta vanhoja ja kymmenkunta rullaa kehitetty. pj:lle: en minäkään tiennyt, päätin vaan kokeilla, seuraavaksi täytyy kokeilla mustavalkofilmin lämpötiloja ja vielä pitempiä aikoja.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Tässäpä vertailun vuoksi Plustekilla skannattu versio, aika huima on ero.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Kyseessä on 3"45' kestävä standardiprosessi, jonka fysikaalisia tekijöitä muuttelemalla saadaan aikaan lähinnä värikippejä ja epätasaista kehittymistä. Värifilmi poikkeaa myös melkoisesti mv-filmistä emulsiorakenteeltaan. Mukaan tulevat eri tavoin kehittyvät layerit, väricouplerit, oranssimaski jne...Toki kokeilevaan taiteeseen moni noista efekteistä saattaa toimia ihan hyvinkin, mutta...
Vs: Agfa Vista stand kehitys Nämä kokeiluni liittyvät juuri noihin filmin eri muutoksiin verrattuna normaaliin kehitykseen, aloitin kokeilut crossaamisella mutta se on kyllä ylimainostettua hommaa, lopputulos on aika laiha. Parhaat väriensekoittumiset yms. olen saanut vanhaksi (5-8v) menneiden diafilmien käytöllä joita ei ole säilötty pakkasessa. Siitä olemme varmaan samaa mieltä että oikeanlainen ja tarkka kehitysprosessi ja tuoreet kemiat takaa parhaan lopputuloksen kun haluaa oikeaa laatua.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Tein joskus aikoinaan työajan jälkeen firman koneilla eksperimenttejä useilla eri filmeillä eräälle täkäläiselle nuorelle kemistille, joka halusi tyttöystävästään ottamiin romanttisiin kuviin unenomaista stailausta. Kaveri kirjoitti muistaakseni Kamera-lehteen menetelmäkuvauksen ja asetti näytille hienoja esimerkkikuvia. Paria vuotta myöhemmin jokainen naistenlehti oli pullollaan tuolla tekniikalla tehtyjä crossauksia. Hienoin crossaus-jälki saavutettiin aikoinaan (muistaakseni - nyt tähän se savolainen vastuunvapauslauseke) Ektachrome ED 200-diafilmillä, joka kehitettiin ensin ns. high energy-mv-kehitteellä herkkyyden putoamisen kompensoimiseksi ja rakeiden koon maksimoimiseksi (vähän niin kuin Rodinalilla kehittäisi ). Sitten filmi valkaistiin ja kehitettiin vielä C41-prosessissa. Sillä alkuperäisellä C41:llä taisi tulla vielä paljon paremmin vedostettavissa oleva negatiivi. Suoraan väärässä prosessissa kehitetty värinegatiivi tai diafilmi ei mielestäni tuota järkevää kopioitavaa jälkeä alkuunkaan.
Vs: Agfa Vista stand kehitys Loistavaa settiä, erittäin mielenkiintoista. Mitkä sekoitussuhteet kemioihin ja mitkä kehitysajat kehitteelle ja blixille?
Vs: Agfa Vista stand kehitys Kemiat on sekoitettu Tetenal kitin ohjeitten mukaan, kehitysaika on avausosiossa, blixille 4 min 38 asteessa.