Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

AGFA tulee takaisin markkinoille

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tero Leponiemi, 2 Joulukuu 2006.

1. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
    Ilouutisia. Agfan tulee takaisin markkinoille mv-litkuineen ja apx-filmeineen (aluksi ainakin kinokoossa). Litkuja saa jo ensiviikolla suomesta ja filmiäkin pitäisi olla parin viikon päästä. Lähde: Foto-Hertell, http://www.fotohertell.fi/

2. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

alkoikin jo vanhentunut agefix aiheuttaa ongelmia ,D

3. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36
    Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Onko kyse siis A&O:n tuotoksista? Onko nyt filmitkin otettu takaisin valmistukseen?

4. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

Näin juuri väittivät. Kuulemma sama tuotantolinja ja samaa kamaa ja samaan hintaan...

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Ja just kun niin kovalla työllä oon hakenu APX:lle korvaajaa... No hyvä kuitenkin tietää jatkossa et kohta herkkua taas piisaa :D

6. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Onhan tuota APXää näkynyt, mutta vaan sellasena kapeana reikäreunasena filminä.  Koskahan saa 120-koossa?

7. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

En nyt epäile lähdettä, mutta tämä viestiketju taitaa olla ainoa maailmassa, jossa todetaan Agfan filmien tulevan takaisin uustuotantona. Vanhaa varastoa on ilmeisesti vaikka kuinka paljon, joskin huhujen mukaan Maco/Rollei-osti sen pois.

No, aika näyttää. Seuraavaksi sitten mv-paperit ja RSX-diatfilmit. Omalta kohdalta juna meni jo, koska korvaavia tuotteita löytyi mukavasti.

8. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Nojoo, eipä itselleni tullut ikävä Agfan filmejä. Papereita en ehtinyt koskaan kokeilemaankaan.

Rodinaali, agefix ja neutol ovat ihan ok tuotteita, joita voisi periaatteessa vaikka tulevaisuudessakin ostaa. Mutta todennäköisesti pysyttelen Hopeavedoksen litkuissa kehitteiden osalta.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Onkos tuossa agefixissä mitä plussia? Kun tuntuis että joku Hypam tms ois mukavampi kun ei oo ne ajat ihan niin pitkiä :) Oon nääs vielä nuorehko ja kärsimätön :D

10. jj

jj Member

310
    1
    16

B&H:ssa on ainakin APX:ää jälleen "in stock", nelisatasta näytti olevan jopa 120 koossa. Mutta en tietenkään tiedä, onko vanhaa varastoa vaiko ihan uutta.

11. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Omana mielipiteenä sen verran, että APX100 "oli" todella hieno filmi. Mulle siinä oli jotain hyvää ja erilaista, jota on vaikea kuvailla. Mutta koska tuotanto loppui, menee nyt Efken 25/50 ja Plus-X, niissä on myös omat hienoutensa, toki erilaiset kuin APX100:ssa. APX400:n ei ikinä ollut mun makuun. Jos APX100 "löydetään" vasta sen jälkeen, kun sen on historiaa, niin syyttäköön itseään ne, jotka eivät aiemmin käyttäneet. Valtaosa APX100-käyttäjistä on kuitenkin siirtynyt jo muualle ja APX100-legenda alkaa elää;)

Rodinal oli olevinaan uniikki, mutta "itärodinalia" on saanut koko ajan ja periaatteessa se on toiminnaltaan vastaavaa. Hienoa, että A&O aloitti Agfan kemioiden tuotannon. Aikanaan Agefixin suurin etu Hypamiin oli selvästi halvempi hinta. Kiinnitteitä on monenlaisia, mutta nää perusfiksit ovat kuitenkin melkolailla samaa tavaraa. Toivotaan kuitenkin, että Agefix tulee takaisin, huokeana. Kuten myös Agepon. Ja Neutol Plus, joka oli hienoa tavaraa.

Mulla on sellainen käsitys, että Agfa meni, mutta se ei tee lopullista lovea filmikuvaajille. Jos muistelen aikaa 80-luvulla, niin silloin oli vaan Kodak, Agfa ja Ilford mustavalkoisella puolella. Nyt on paljon enemmän valikoimaa ja se tulee jatkumaan. Värimaailmassa tilanne on harvempien käsissä, mutta ainakin yksi jää jäljelle. Fujin kaikki lausunnot ovat sen suuntaisia, että ainakaan he eivät luovuta ensimmäiseksi.

LP-levyä kuunnellessa olettaisin, että saan laadukasta filmiä kameraani vielä vuonna 2020 - jos olen hengissä.

12. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Hinta, ja mistä ostaa, mikä pakkauskoko, jne turhaan nipottamista.

13. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mulla on pakkasessa 20 rullaa, mistäs sulle saatais? :)
    Aina välillä joku sitä eBayssä myy ja yleensä ihan ok hintaan. Mulla taitaa olla keskihinta kuluineen rullaa kohden noin 3 euroa noissa. Puolet erääntyy 2008 ja loput erääntyi jo 2003 mutta hyvin tuntuu toimivan.

(Rodinal ja Agefix eivät ehtineet loppumaan, tosin Agefixin kanssa tekee jo tiukkaa. Vaan sitä taitaa olla vieläkin lähiliikkeen hyllyssä joten so what.)

14. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Fotohertellissä myydään taas Agfan kemioita. Itse tilasin satsin rodinalia, agefixiä ja neutolia. Taitavat olla puheet totta, joita Agfan paluusta on spekuloitu..

15. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

Niin ja hyllyyn oli tullut APX100 ja APX400 kinokoossa. Ovat kuulemma kiinalaiset ostaneet tuotannon.

16. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

[QUOTE>
    [/QUOTE]
    Telefotossa APX100:sta on saanut halvalla kuukausia. APX400:sta ei olisi niin väliksi. Tri-X on kaikella tapaa parempaa.
    APX100 on erinomainen filmi. Kannattaa ostaa.

17. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Pitääkin lukea tätä foorumia useammin, heti kun piti vähän taukoa niin jäi tälläinen uutinen kuulematta. Tpahti meinaan silmät päästä kun menin ID-11:sta ostamaan kaupasta ja hyllyt notkuin agfan kemikaaleja... ;)

18. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Eli mistäs saisi sitten halvimmalla Rodinalia, tai sitä vastaavaa? Hertellillä postikulut ovat vähintään 9€ ja Saksasta tilaaminen tulisi melko kalliiksi. Ei taida pääkaupunkiseudulla kukaan Rodinalia myydä.

EDIT: Olisiko hyvä tehdä jonkinlainen joukkotilaus tuosta FotoImpexin Rodinal korvikkeesta? Jos neljäkin ihmistä saisi kokoon, niin varmaan silläkin säästäisi postikuluissa aika paljon.

19. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Kuulemma itäkeskuksessa on liike josta Rodinalia saa ja on aina saanut (tämä on tosin muutaman kuukauden vanhaa tietoa). Soita ja kysy jos tiedät mikä liike siellä on, itse en ole sieltäpäin kotoisin..

20. Vs: AGFA tulee takaisin markkinoille

Fotoyks?