Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Ja perusvastaus: Missä/miten kehittää Agfa Scalaa (posaksi)...: "No Rodinalilla sai jonkunlaiset negat"
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Jeh, samat sanat. Taiteilijan on pidettävä huolta että ei jämähdä siihen mitä joskus on ollut.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Scala ja Agfa Neutol 1+3. Tuli muuten jyrkkää jälkeä...
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Lainaisit edes oikein, siellä luki kelvolliset. Ja mitä sitten tähänkin, näytä mulle ketju, joka pysyy just ja vain ja ainoastaan siinä mitä aloittaja kysyy?
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Niinpä, toiset vetää Rodinalilla viileesti värinegatkin ;-)
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Tämäkin on tosiaan tullut tehtyä. Eikä itketä yhtään. Sinänsä hauskaa, että muut saa siitä näppyjä.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi heli: ei nää pysy kun täällä on noita "ammattimaisia väärinymmärtäjiä"
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi En lainannu, vaan yleistin asiaa niin, että kun mustavalkodiafilmin (Scala) kehityksestä kyselee, niin aina joku neuvoo kehittämään negaksi Rodinalissa. Mä en ymmärrä mikä siinä on se pointti, että jotain värifilmejä taikka scalaa kehittää mustavalkonegaks ja ihmetellään miten hieno juttu on että kuva tuli. Mustavalkonegoja varten on yleensä halvemmalla tarjolla sopivampia filmejä. Niistä saa kyllä erikoistakin jälkeä jos haluaa, ei tartte välttämällä arpoa ristiinkehitysten kanssa. Lisäks ei se Rodinal oo mikään ihmeaine vaan kyllä muutkin mustavalkokehitteet ja vaikka se Neutol, kehittää minkä tahansa valokuvafilmin. Ja taiteilija vs. insinööri -näkemyksestä: Eivät ne "oikeat taiteilijatkaan" sattumalta yleensä lopputulostaan aikaan saa, vaan miettivät mitä tekevät ja miksi. Näin ainakin uskoisin asian useimmiten olevan. Harvempi ainakaan haastatteluissa kertoo että lätkäsin ne värit vaan jotenkin tohon ja heitin esille ja sit jengi alko arvostaa.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Kyllä mä TIEDÄN, millä suhteilla mä kehitän mitäkin, EN ARVO . Frank, sulle on aina ollu jonkun sortin ongelma nuo holgailut, kokeilut ja sattumajutut. Elä ota niin vakavasti.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi En olekaan huomannut että joku suosittelisi Scalaa kehittämään Rodinalilla. Kuka on suositellut? Ja ilmeiseti toistuvasti vielä...
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Juu ei ne taiteilijatkaan lätkäse vaan puurtaa ja puurtaa, voihan vitalis, koko tää glad påsk on menny ihan mämmiks kun oon jauhannu testiä testin perään. nyt on sitten mistä jakaa, on tutoriaalia, sekä filkoista että papruista ihan monisteena saa" baryta kopioiden teko rollei maco kehitteillä ja arkkivi tasoisen printin viimeistely näyttelykonton" on niin kirjakieltä, että...
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Salvador Dali laittoi aikoinaan etanan vaeltamaan pitkin canvasta, jossa oli maalia. Kulkureitti täysin sattumanvarainen. Toisella kerralla hän täytti kananmunankuoria maalilla ja heitteli niitä canvakselle. Kuviot täysin sattumanvaraisia. Katuvalokuvauksen mestari Gary Winogrand totesi, että hän kuvaa sellaista mitä ei ole ennen tehnyt... Taide on myös kokeilua, sattuman tuomaa, vahinkoa. Myös valokuvataitelijat kokeilevat, mikä toimii ja mukana on myös yllätys, sattuma, vahinko. Menetelmästä riippumatta (digi vs analoginen).
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi -Harva tosiaan haastattelussa kertoo työtavoistaan, vaan siitä mitä haluaa kertoa työtavoistaan.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Holgailut ei oo mulle ongelma, eikä kokeilut. Tai riippuu mitä Holgailuilla tarkoitetaan. Itsellänikin on Holga ja kuvaan sillä aina joskus. Kokeiluja tein alkuun paljonkin, mutta sitten tajusin että ei se (esim. mustavalko-)filmin vaihtaminen useinkaan niin kauheasti sitä kuvaa muuta verrattuna siihen mitä kuvaajan tekemiset vaikuttaa. Crossailut (ja prässäilyt) ja monet eri filmit on kans tullu kokeiltua, mutta ei niistä oo käteen paljon mitään jääny kun on hommasta selvää ottanu ja tajunnu mikä siinä on idea (tai missä niistä ja miks, ei ehkä kauheasti ookaan ideaa). Ja joo kyllähän näitä erikoisuuksia aina on, kuten nuo Dali-esimerkit. Mä en tunne teoksia mutta voisin hyvin kuvitella ainakin yleensä vastaavissa tapauksissa, että se toteutus on pääasia ja ehkä jopa "mainoskikka", eivätkä nämä teokset ehkä usein ole muutoin kovin ihailtuja vaikkakin tekotapansa takia tunnettuja. Tietysti oma estetiikkansa ja metaforansa voi tällaisella toteutuksella myös olla. Winograndin tapauksessa kommentti siitä että kuvaa jotain mitä ei ole nähnyt, on varsin yleisluontoinen eikä mielestäni mitenkään rajaa kuvaamisen tai varsinkaan julkaistavien kuvien valitsemisen kohdalla tapahtuvaa harkintaa. Kyllä joku Daido Moriyamakin räpsii aika lonkalta, mutta kai se ainakin vähän miettii että mitkä vaikkapa 50 kuvaa se kirjaansa laittaa. Kokeilu ja sattuma kuuluvat toki taiteeseen, mutta mielestäni kannattaa kokeilla asioita joista uskoo olevan jotain hyötyä ja ehkä jopa vähän miettiä että kannattaako edes nähdä vaivaa kokeiluun (usein se hyvä lopputulos vaatii kuitenkin etenkin näissä jutuissa ensin testejä ennenkuin niitä kriittisiä fotoja lähtee uudella erikoistekniikalla tekemään). Vahinkoja eli onnenkantamoisia varmaan vähän vähemmän tapahtuu, vaikka voihan niilläkin onnistua tai niistä virikkeitä saada. Ja on täällä Scala-ketjuissa aika monessa noita Rodinal-juttuja... Ei sillä etteikö niin vois ihan hyviäkin kuvia saada mutta se ei ehkä kauheasti innosta sitä joka kysyy että mistä sais ruokaa 6x6-projektorilleen.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Krossailu oli kova juttu aikanaan, mutta shoppailu on vienyt vitsin siitäkin.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Dali oli kouluja käynyt mies, joka kokeili ennen menestystään täsmälleen kaikkia tyylisuuntia ja menetelmiä, joita siihen aikaan oli tiedossa. Tottakai. Ja lähti sitten sille tielle, mikä toimi. Hänen menestysteoksissaan ei ole mitään osaa tekniselle sattumalla. Alitajunnan sattumat ovat sitten ihan eri asia.
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Ehkä tossa taiteen tekemisessä ja tekniikan sattumassa pitäisi ensin pystyä määrittelemään mitä aine on, jotta voisi erottaa tekniikan (tässä materia) ja hengen tuotoksen (ajatus).
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi oraakkeli: cool down, väärä viitekehys, väärä kohde ! pysytään vaan basic jutuissa kuten shamaanimatkat, isot grafiikka laakafilmit, niistä saa otetta, ei vuorikiipeilystä...
Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi Mikä on tuo canvas? Jos menen taidetarvikekauppaan, niin kysynkö "sanvasia" vai "kanvasia". Vai kysynkö sellaista alustaa, millä Dali kidutti etaoita ja mille heitteli kananmunanpuolikkaita. Tietääkö ne siellä? kapa