Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Markus Hautaniemi, 6 Huhtikuu 2005.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Tulipas mieleen, että fredan fotoyksissä näkyi olevan scalaa vielä myynnissä. Kehitystä varten antoivat em. mayerin yhteystiedot.

2. grep

grep

92
    0
    0
    Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

Oman käsityksensä mukaan "maailman viimeiset" :) 300 kpl 5 120-rullafilmin pakkauksia myynnissä tuolla, 29,75 € / 5 kpl

macodirect DE

3. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

www.nordfoto.com :issa noita on ollu koko ajan ihan vakiotuotteissa..
    1
    2

4. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 266
    0
    36

Arka Laboratoire 52 rue Notre-Dame des Champs, 75006 Paris, France lienee nykyään ainoa eurooppalainen labbis joka vielä Scalaa kehittää.
    Itselläni on vielä Scalaa hieman pakastimessa; kino kokoa ja yksi 120 koon filmi jääkaapissa.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyl noita kehitetään myös mm. Isossa Britanniassa. Kai sielä Saksassakin (Mayer).. ja voihan sitä itsekin tehdä. Kääntökehitysohje löytyy Ilfordin sivuilta.

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

kun vanha aihe nousi pinnalle niin kommentoidaas tähän kokemuksia Mayerista: hintava, laatu ok, toimitusaika ok (taisi olla viikon luokkaa). Se, missä mulla paloi käämit oli tämä: kuvasin 2006 pääsiäisjuhlat seurasaaressa scalalle ja otin mayerilta valmiin kehystyksen. Kehystystyö oli ok, mutta minkä helvetin takia diojen järjestys piti samalla sotkea? Lopputuloksena mulla oli vino pino kehystettyjä dioja, vailla mitään informaatiota kronologisuuudesta, siitä mitkä olivat missäkin filmissä.
    Edessä oleva järjestelytyö näytti niin suurelta, että ko. Diat odottavat vielä yli 2v myöhemmin tarkempaa syyniä. Ja siellä kun oli osa rullista eri herkkyyksillä - tarkoituksena verrata vaikutusta projisoitavuuteen/skannattavuuteen, sekä mulla tietysti muistiinpanoissa tarkat valotustiedot eri ruuduista.

Eli jos mayeria tuette, niin ottakaa ilman kehystystä. Itse en ko. Lafkaa tue.

7. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 266
    0
    36

Löytyykö vielä Agfa Scalalle kuvaajia? Itselläni on yhä pakastimessa kyseistä filmiä ja yksi jääkaapissa. Arka Dupon kehittää yhä Agfa Scalaa. http://arkalab.com/scala_uk.php

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  9. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

jos joku on tehnyt muista kuin agfasta niin minkälaista jälkeä on tullut labbiksista tai ite tehtynä, noin valotuksen ja kehityksen suhteen. itsetehden kuinka kovan hieromisen perästä saa aikaan veretseisauttavaa jälkeä?

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

En oo vielä ite saanu aikaseks. Kaveri teki APX100:sta, ihan hyvältä näytti (vain pari ruutua).

Ei noita varmaan labbikset tee, mutta itse tekemällä onnistuu. Pari lisäainetta vaatii tavalliseen mustavalkoprosessiin verrattuna ja sitten se filmi pitää välissä itse valottaa uusiksi, siis ottaa ulos purkista.

Tuo SVHY:n sivuilla oleva prosessi eroaa hieman siitä Ilfordin ohjeesta, jolla kuulemma ei oikein onnistu (hunnunpoistajan määrä liian suuri, tulee tyhjää filmiä). Kaveri teki Ilfordin ohjeella mutta jätti sen aineen pois niin kuvat onnistu.

11. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

kysykää kundit jukalta vaan, macolta saa tilattua, kaikki kehitys speksit on mulla tallessa. Toimitin matskua Kurun kameroihin kun niillä oli MV dia/stereokuvaus tsembalot,  hyvin pelitti filkat ja itsekehitys. filkkaa saa ihan 4x5" kokoon saakka, kysykää yskärillä speksit ja hinnat.
    taitaa toi SVHY olla se kurun porukka...

ai niin nyt muistu, jos nopeus riittää niin ATP 1.1:sellä tulee parasta jälkeä, samat ohjeet kehitykseen, ne löysin vanhasta kameralehdestä
    eero raviniemen ohjeet...vanhaa mutta taattua tietoa...

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

SVHY:llä on kans foorumi:
    http://www.svhy.org/cm/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=2&func=view&id=402&catid=1

Siellä sanotaan että Rolleit ei oo toiminu noilla yleisohjeilla.

Kääntökehitys kyllä onnistuu tavallisilla filmeillä, hitaammilla paremmin. Ei tartte olla erikoista filmiä. Ilfordin ohjeessa vaan ainakin joillekin filmeillä liikaa sitä kirkastetta.

Balderilla sain paperilla ohjeet, jotka ovat erilaiselle prosessille kuin Ilfordin netissä jakama ohje. Pitäisi ehkä katsoa löytyiskö noita netistä ja jos ei niin vaikka skannata tai tiivistää tänne...

13. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

kas kun ei mulle kertonnu... sanoi että pelitti erinomaisesti. macolta pyysin speksit, niitä ei nyt tässä ole ellen löydä vanhoista sähköposteista. Filmi on kuitenkin MACO UP 64C, saa vähän kaikessa kokoformaatissa.  Kehitykseksi suosittelevat macon sivuillaan tetenal BW reversal kittiä tai  T-max reversal kittiä.  Noi kaavat voin kaivaa jos joku oikeesti haluaa, mutta Latoniemelläkin pitäis olla.

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

20.2. oli toi kirjotettu joten voihan se olla vanhaa tietoa...

15. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

mulla on taas muutaman päivän sisällä uusi tilaus lähdössä, voinhan minä muutamát rullat macoa ja scaalaa tilata ihan filkkajumppaus mielessä.katsotaan sitten miten pelittää, Kyl noi jenkit yhdessävaiheessa ton 120 scalan nimeen vanno kun hyvää Mv kuvaa tartti tehdä. aika pitkä sävyliukuma siinä saadaan vaikka ihan potkua on huippuvaloihin saakka...

16. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

En laiskana naisena jaksanu lähettää omiani mihinkään kehitettäväksi niin uitin Rodinalissa pari tuntia. Ihan kelvolliset negat tuli.

17. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

jos negaksi teit, niin hukkaan meni inssien ponnistelut...

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ja ne rahat mitä makso enempi verrattuna tavalliseen filkkaan =).

19. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ja mitä sitten :D??

20. Vs: Agfa Scala 200x Professional mustavalko DIA-filmi

Se että kun olet nainen, niin ihan sama, kiva kun tuli kuvia. miesten mielestä kamalaa mokaa, teknisesti. mun mielestä, kun olen kehittänyt tietoisesti tuota feminiinistä aivopuoliskoa, yks ja hailei, pääasia että olet tyytyväinen.