Onko kokemuksia Rollei 35S:stä.Olen ymmärtänyt,että kyseessä olisi hieno etsinkamera laadukkaalla optiikalla(Sonnar 2.8/40).Ongelmana näyttäisi olevan virtalähteen saatavuus.Kamerassa käytetyn pariston valmistus on lopetettu.Näyttäisi kuitenkin korvaavia systeemeitä olevan saatavilla.Miten näissä esim valotus pelaa sitten totuuden mukaisesti. Toinen vaihtoehto olisi Minox 35 GT.Siitäkin kuulisi mielellään mielipiteitä.
Omistan Minox 35 EL:n ja se on kyllä vallan mainio kamera. Minox 35 EL:ään pätee sama paristo-ongelma kuin tuohon rolleihin, mutta GT mallissa voi olla jo uudempi paristo, mutta siitä en ole varma. Itse kuvaaminen minoxilla on todella hauskaa, mutta hieman vaivalloista koska kamerassahan ei ole etäisyysmittaria vaan etäisyys pitää itse arvioida. Kun etäisyys on tiedossa asetetaan se linssin tarkennus renkaalla. Aukko rengashan on portaaton, joten luovuus on huipussaan Tuon tarkennusongelmanhan voi välttää käyttämällä hyperfokaalista etäisyyttä. Kamerassa suljin on elektrooninen ja valotusmittari säätää suljinajan myöskin portaattomasti ja tämän ajan näkee suurinpiirtein etsimestä. Kameran paras ominaisuus on pieni koko, joten se mahtuu lähes taskuun kuin taskuun. Kamera on sympaattinen. Kuvanlaatu on mielestäni vallanmainio - GT mallissa on tietääkseni lisäksi parannettu optiikkaa. Minoxia voin kyllä suositella.
Omassa 35 rolleissa käytän 1.5v paristoa, aiheuttaa virhettä mittariin aukon verran alivalotuksen puolelle, asia on helppo korjata rukkaamalla vastaavasti ASA-lukua kamerasta aukon ylivalotukselle.
Kerran tuollaista Rolleita ostoaikeissa hypistelin. Ja jälkeenpäin on kyllä harmittanut, etten sitä ostanut. Ajan ja aukon säätö tuntui olevan melko hankalaa, toisessa nupissa taisi olla joku lukituskin. Valotusmittarikin saisi näkyä etsimessä. Kannattaa ehkä harkita myös SE -versiota. Huuto.netin puolella on muutamia aina välillä näkynyt, hinnatkaan eivät mahdottomia. Varsinkin jos liikkeisiin vertaa. Minoxia voin myös suositella, itsellä siis juurikin tuo GT -versio. On ainakin piirroltaa terävä ja valottaakin tarkasti. Etsin saisi olla hivenen parempi. Pattereita löytyy lähes jokaisesta marketista, kunhan teippaa muutaman yhteen. Tannerin sivuilla on muistaakseni tarkempaa tietoa. Jos löytyy kokemuksia Minoxin 35AF -mallista, niin kertokaa ihmeessä!
Lukitus on aukon säädön rullan alapuolella, valotusta mitatessa pienikokoinen kamera helposti on kouransilmässä sellaisessa asennossa, että sormi eksyy valotusta mittaavan silmän eteen, mutta kyllä sitä oppii varomaan.
contax t olisi kai ihan kiva pieni tuttavuus, ainoot miinukset lienee ettei siinä ole parallaksin korjausta ja mittaetsimen tarkkuus on hieman heikohko lähelle tarkentaessa suurila aukoilla. mutta f8 vaan niin ainakin valoisassa ei oo tarkennusongelmia.
Vs: Rollei 35 itse ostin omaan 35:seen paristoja ebaysta. (saksan ja usan ebaysta ainakin löyty) mikäli nyt oli kyse niistä elohopea paristoista?
Vs: Rollei 35 Rollei 35S ja 35SE ovat hienoja pikkukameroita. Lisäksi sopivan "omituisia" filminsiirtoineen ja säätimineen. Mutta paristoprobeeman lisäksi joskus saattaa jurppia etäisyysmittarin puute. Hyvä objektiivi ei oikein pääse oikeuksiinsa, jos tarkennus on vähän pielessä. Minoxissa on sama ongelma ja ehkä läjä muita... Jo mainittu Contax T tuo samassa kokoluokassa avun tuohon tarkennusongelmaan ja optiikka on erinomainen. Ovat vaan aika harvinaisia ja haluttuja. Contax T2:sta löytyy kyllä helpommin, mutta on sitten kookkaampi. Objektiivi on muuten sama T:ssä ja T2:ssa.
Vs: Rollei 35 Mä en oo ikinä tajunnu Rollein hintoja verrattuna 70-luvun kiinteisiin mittaetsinkameroihin. En tosin oo nähny yhtään Rolleilla otettua kuvaa, mutta kyllähän siinä tosiaan saa tarkkana olla, että siitä terävästä jäljestä saa sitten terävää. Sehän on hankala säädöiltään, valotukseltaan, valovoimaltaan, tarkennukseltaan, filminsiirroltaan, filminlataukseltaan, suodatukseltaan (vai tekeekö siihen kukaan suotimia) jne - eli oikeastaan joka suhteessa. Pieni se kyllä on, ja hauska. Ja kuulemma terävä tosiaan. Että voishan sillä senkin takia leikkiä... Mutta käytettävyydessä, koko poislukien, se kyllä kädet alhaalla häviää noille mittaetsimille. Niitä kait kylläkin ohjataan aina sähköisesti, jolloin edessä on potentiaalinen varaosaongelma. Mun käsittääkseni oikein millään vanhalla kameralla ei todellisuudessa ole paristo-ongelmaa. Olen ainakin kuvitellut, että asiansa osaavat huollot voivat muuntaa jännityksen nykystandardien mukaiseksi, ja että samanmuotoisia paristoja löytyy.