Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

AGFA APX 100

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 19 Huhtikuu 2008.

en ymmärrä kuinka filmi voi olla tuollainen käppyrä,kaksi kertaa roikotin huuhteluaineen jälkeen,ja kippura mikä kippura,siis leveyssuunnassa,lopulta meni hihat ja laitoin ruutu kerrallaan diakehyksiin,loppui siihen,ei edes painojen alla litistynyt,olen kehitellyt monia filmejä ja formaatteja,tämä on pohjanoteeraus,itse kehitys onnistui loistavasti,onko kohtalon tovereita??

1. Manu

Manu

190
    0
    0
    Vs: AGFA APX 100

Kyllähän tämä on vi....en filmi kehittää. Spiraalille laittaessakin tekee ihan mitä tahtoo ja on koko ajan hankala, mutta se aikaa myöten oikenee. Toisaalta pidän kyllä jäljestä sen verran että sitä tulee silloin tällöin kuvattua ja helposti saatavaa ja edullista.

2. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Kyllä se raskaan kirjan välissä oikenee leveyssuunnassa. Jokunen päivä kannattaa pitää syvällisen tekstin uumenissa.

Huuhtelun ja kuivauksen jälkeen se tosiaan on jonkin verran kuperansorttista, mutta jälki on filmissä hienoa.

Maltti on valttia.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Ihan kelpoa tuo kipristymisen suhteen on jos vertaa Maco 400 (Rollei Retro 400). Se menee ihan putkelle eikä näytä oikenevan millään.
    Manun kokemuksia APX 100:sta en jaa. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia spiraalille pujotuksessa, kuten ei missään muussakaan. Ja jälki on hienoa. Mun suosikki 100 ASA mv filkka. Mistäs sitä saisi rullana ja laakana?

4. Vs: AGFA APX 100

varsinkin laakana?? tuskin mistään

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

eBaysta vois säkällä saada tai jonkun jääkaapista. Rullakoossa on ilmeisesti tulevaisuudessa tulossa Impexiltä kunhan saavat tuotannon valmiiks.

6. Vs: AGFA APX 100

APX100 laakakoossa oli aikoinaan lempparifilmini. Aivan loistavaa tavaraa ja hinnaltaankin edullista.
    Sitä saikin ihan hyllystä paikallisesta valokuvausliikkeestä. Oi niitä aikoja.

7. Jpp

Jpp

19
    0
    0

Miten tosiaan on, pitääkö näitä kehitettyjä negoja oikoa painon alla? Ensimmäiset kotioloissa kehitetyt negat olivat aika hankalia saada tasoskannerin filminpidikkeeseen yhtä hyvin kuin kaapin kätköistä löytyneet vanhat negat.

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kyl ne ajan myötäkin suoristuu.

9. zenig

zenig Member

997
    0
    16

mä heitän yleensä viikoks kirjojen alle kaikki. Kun ei o skanneria, ei o mitään hirveetä hinkua päästä käpistelemään niitä. Pimiössäkin tulee käytyä aika harvakseltaan.

10. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mä olen aika monet APX 100:t kehittänyt kino- ja rullakoossa ja kippurointi ei tosiaan ole ollut ongelmana.

Mun kehitystavassa ei lie mitään tavatonta, perussetti Agfalle: Kehitys 1+50 Rodinalissa, keskeyte max-stopilla tai pelkällä vedellä, kiinnitys 1+5 Agefix jossa 25ml/1000ml Tetenal hardeneria (ei mitenkään välttämätön), huuhtelu juoksevassa vedessä 15min, lopuksi pyörittelen spiraalia akkuvedessä jottei jää kuivumisjälkiä. Sitten vaan punnuksen kanssa roikkumaan kosteaan vessaan 2-4 tunniksi tai yön yli, jos kehitys tapahtuu kovin myöhään. Sieltä kun sen negataskuihin saksii filmi ei pistä yhtään kampoihin.

Kun hiljattain kehitin EFKE R25 (rullakoossa), käpertyminen oli merkittävä ongelma, ihan riittävä etten viitsi sitä enempää kuvata. Tuo on muka korjattu 2004 ja uudemmissa EFKEissä mutta en sitten tiedä, toi rulla oli viime vuonna Impexistä ostettu.