Löytyykö keltään Agfan AP 70 -kehitysprosessin ohjetta? (Kemioiden laimennussuhde, lämpötilat + ajat.) Edit: No nyt huomasin, että saamassani ohjeessa lukee AP 70, mutta koululla olevat kemiat ovatkin AP 71.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Agfan AP vastaa alkuperäistä Kodak C41-prosessia ajoiltaan ja lämpötiloiltaan http://www.agfa.com/docs/sp/aerial/agfa ... -15_en.pdf"]http://www.agfa.com/docs/sp/aerial/agfachrome_agfacolor_processing_2004-06-15_en.pdf. Annoskoko selviää purkin kyljestä, johon mittaan sekoitat kokonaisuuden. Tankkiliuoksen rakennussuhteet selvinnevät startteri-purkin kyljestä.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Kiitos. Sain alun perin ohjeen, jonka mukaan sekä keskeytys että kiinnitys olisivat 6,5 minuuttia ja välihuuhtelut 3 min. Aikaisemmin eri litkuilla (kyseessä oppilaitoksen valmisteet, jotka ovat olleet aika satunnaisia ja lopputulokset sen mukaisia) kiinnitys ja kehitys ovat olleet ohjeen mukaan 3 min. Mistään startterista en ole koskaan kuullutkaan Viitsiikö joku selittää mihin sitä käytetään? Olen alkanut vahvasti epäillä, etten ole saanut kovin pätevää ohjeistusta värikehityksen tekemiseen, ja negojeni kestävyys huolettaa.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Kehityksen fysikaaliset tekijät ovat aina riippuvaisia prosessorista. Johtuen prosessin standardinomaisuudesta suurin osa prosessoreista pysyy standardin puitteissa. Kehite on se kriittisin ajan ja lämpötilan osalta, mutta loppupään kemikaaleilla ei ole niin sekunnin päälle tarkkaa siltä osin kuin standardiprosessin speksit ylitetään. Samoin lämpötilaputki on suurempi eli ei tarvitse olla ihan kehitteen tavoin 38-asteista, kunhan pysytään siellä 35 asteen haminoissa. Tankkiliuoksella simuloidaan jo käytettyä tankkiliuosta, sillä osa prosessointikemikaaleista kulkeutuu prosessiin filmien mukana, eikä niitä ole tuoreeltaan rakennetussa prosessissa. Siksi kehitteen tankkiliuokseen lisätään startterissa mm. bromidia ja puskuroidaan pH sopivalle tasolle. Kehite ei myöskään yleensä ole tuoresteen vahvuista, vaan sitä laimennetaan vedellä. Valkaisuaineen startteri on lähinnä pH:n kohdilleen asettamista varten. Muihin (kiinnite, stabla) tankkeihin sopinee tuoresteen vahvuiset käyttöliuokset. Tosiaankin marssijärjestys on, että ensin pitäisi tehdä käyttöliuos ja sitten sitä tuorestetaan käytön mukaan tuoresteliuoksilla.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Voisitko vielä rautalangasta vääntäen selittää startterin merkityksen? Olen siis aiemmin tehnyt kemiat tällaisella ohjeella: kehite: vettä 528 ml + 48 ml (osa A) + 12 ml (osa B) + 12 ml (osa C) keskeyte: vettä 180 ml + 420 ml bleach kiinnite: vettä 300 ml + 300 ml fixer loppukylpy: vettä 600 ml + tippa Photoflota Mitään muuta en ole lisännyt mihinkään ja yhdellä satsilla on kehitetty aina 8-10 filmiä. Käytössä Jobo lift, jossa lämpötilan saa pidettyä suht kohdallaan.
Vs: Agfa AP 71 -kehitysprosessin ohje? Kävin koululla tutkimassa purkkeja ja siellä on Treluc Opac fixeriä ja bleachia sekä Agfalta AP 71 kiinnitettä ja kehitettä. Löytyykö keltään ohjetta näiden käyttöön ja laimentamiseen? Purkeissa ei ole mitään ohjeita. Löysinkin tämän: http://www.silverprint.co.uk/pdf/AP71_72.pdf mutta epäselväksi jäi vielä, voinko käyttää yllä olevia aineita sekaisin samassa prosessissa.
Vs: Agfa AP 71 -kehitysprosessin ohje? Hae käsiisi Kodakin Z-131 manuaali ja tutustu sieltä osioon, jossa puhutaan tube-prosessoinnista. Siten saat hyvän mielikuvan kemikaalien käyttäytymisestä tuubi-kehityksessä.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Miltähän vuodelta ohje on? Kodakin Photoflo taisi muuttua toisenlaiseksi aikoinaan. (Kaipa siihen nimeen tuli myös lisäosa). Eikö sentään stabilaattori pitäisi olla tämä viimeinen kylpy ennen nostoa kuivumaan? On käynyt vuosien myötä niin, että niin filmit kuin niihin sopivat stabilaattoritkin ovat muuttuneet toisenlaisiksi. Startteri luullakseni aktivoi kehitteen ikäänkuin sopivasti käytetyksi. Ilman sitä ei varmaan tule aivan tarkoitettua kehitystulosta tuoreella kehitteellä.
Vs: Agfa AP 71 -kehitysprosessin ohje? Taitaa olla parasta kehityttää filmit tällä erää muualla ja opiskella itse aiheesta lisää. Olen kyllä kehittänyt jo kymmeniä rullia noilla ohjeilla ja osa on onnistunut hyvin, osa vähemmän hyvin. Mitenköhän huolissaan pitäisi olla negojen säilyvyydestä? Kiinnitysaika on aina ollut 3 min, mikä on kai liian vähän.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Ei sillä ole mitään väliä, nuo prosessit ovat kaikki C41-, C41B- ja C41RA-variantteja pienin muutoksin. Fujilla oli joku oma valkaisukiinniteversio, mutta siinä ei ollut mitään järkeä, koska se ei välttämättä sopinut kaikille värinegatiivifilmeille eli kannattaa pysyä erossa siitä ainakin vanhemman tyyppisten värinegojen kanssa. Photflosta lähti formaldehydi osin arvattavista syista ja osin siksi, että moderneissa herkistyksissä ei enää tarvittu ja jos tarvittiin, niin sitä oli lisättynä emulsioon pieninä määrinä. Startteri vanhentaa käyttöliukóksen vastaamaan jo ajossa ollutta prosessia. Paulapii: Kysy siltä teidän maisterilta - jos se on ajan tasalla, niin hän kyllä pitäisi osata ajaa näitä proisesseja.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Formaldehydillä oli myös stabilaattorina säilyttävä vaikutus eli sillä taisi olla useita tarkoituksia. Jos oikein muistan aiempia foorumikeskusteluja aiheesta (joissa sinäkin olet ollut mukana), mitään varmaa tietoa ei ole esitetty, että filmeissä olisi formaldehydiä. Ja tässäkin nyt sivuutat oleellisen kysymyksen: onko nykyään stabilaattorissa muuta tarpeellista ainetta formaldehydin sijaan mitä tarvitaan negatiivin hyvään säilyvyyteen vai onko se pelkästään nyky-Photoflota/Ageponia eli kostutusainetta.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Formaldehydi oli erinomainen pöpöntappaja. Problematiikka liittyikin lähinnä siihen, että minkä verran se tappoi kehittäjiä niiden kaikkien hyvien puolien lisäksi =) Se on varmaa tietoa. Formaldehydiä tarvitaan tiettyjen väritekijöiden toimintaan ja stabilaattoreissa on muitakin korvaavia komponentteja kuin pesuaineita.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Jos näin on, ei C-41 prosessiin tarkoitettu stabilaattori ole huuhaata! Nykyinen Photoflo ei sitä korvaa kuten ei muutkaan kostutusaineet. C-41 kiteissä on stabiputeli mukana. Tuossa on yksi stabilaattori, jota myydään myös erikseen: http://www.macodirect.de/rollei-digibase-gbrstabilizer-100ml-p-1456.html Mitä sitten lie koostumukseltaan? edit. Tai onhan poikkeuksiakin eli ainakin yksi kitti löytyy missä ei kumma kyllä ole stabia mukana: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,87243.0.html edit2. Nykyinen Photo-Flo on nimeltään Photo-Flo 200 http://www.kodak.com/global/en/professional/products/chemistry/bwFilmProcessing/photoFloSolution.jhtml
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Huomasin jossain aikaisemmassa keskusteluissa, että ryhmä sekoitti E-6- ja C-41-prosessien loppukäsittelyä keskenään. E-6-prosessissa väritekijät ovat erilaisia ja saavat prosessin aikaisemmissa vaiheissa vähän erilaista käsittelyä, joten diakehityksessä on loppuhuuhteluaine nykyisten filmiemulsioiden kanssa ja C-41-prosessissa tarvitaan stabilointia. Filmiaikakauden loppuun asti markkinoilla oli myös sellaisia emulsioita, jotka periaatteessa tarvitsivat formaldehydiäkin, joten ei ole mitenkään poissuljettua, etteikö nykyisin tarjolla olevista filmeistä osa sisältäisi sellaisia väritekijöitä, joihin tarvitaan vieläkin.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Miten on mahdollista että emulsioon laitettu loppuhuuhteluaine on jäljellä kaikkien edeltävien kehitysnesteiden jälkeen? edit. tarkoittanet stabilisaation tekevää ainetta...
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Esivalkaisussa tapahtuu suurin osa väritekijöiden stabiloinnista E-6-prosessin nykyversioissa. Sitten kiinnityksen jälkeen pestään kiinnite- ja muut kemikaalijäämät pois. Tämän pesun riittävä ylijuoksutus on myös tärkeä väritekijöiden säilyvyyden kannalta ja se rakennetaan aina vastavirtakaskadi-periaatteella. Sen jälkeen on vielä loppuhuuhde, joka parantaa kuivumistulosta vähentäen kuivumisjälkiä yms. kalkkitahroja. Loppuhuuhdettakin kannattaa uusia riittävän usein, ettei tapahdu kontaminaatiota tai rupea pöpöt kasvamaan.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? Missä muuten on tuo E-6 nykyprosessi selitettynä täällä kameralaukussa esimerkiksi ? Kaipailen tietoa kuinka E-6 prosessissa filmi kehitetään.
Vs: Agfa AP 71 -kehitysprosessin ohje? Keskustelun avaaja halusi tietoa AP 71-prosessista ja sen eroista C-41 prosessiin ja näihin kysymyksiin Niffe oikein hyvin ja perusteellisesti vastasikin. Niffelle iso käsi ja kymmenen pistettä. Sitten mirrored teki sen hänelle tuikitavallisen tempun ja alkaa viedä asiallista keskustelua hakoteille. Ties kuinka monetta kertaa tulee vänkkäystä C-41 stabista vaikka asia on käsitelty loppuun jo ainakin tusina kertaa. Googleakin voi ja saa käyttää. Jos tämä asia edelleen jaksaa kiinnostaa niin on syytä avata sitä varten (taas kerran) oma juonne eikä aina rynnätä häiritsemään muiden avaamia juonteita sivuheitoilla. Sama koskee E-6 prosessia. Oma juonne sitä varten on ihan paikallaan. Kiitokset ja kumarrus. Otan takkini.
Vs: Agfa AP 71 -kehitysprosessin ohje? Kas kas, mablo, et sitten huomannut kuinka tärkeä Photoflon muuttumiseen liittynyt huomioni oli? Myöhemmin hän aloitti sitten tällaisen kyselyn.
Vs: Agfa AP 70 -kehitysprosessin ohje? E-6 menee fujin setillä hyvin kun pyörittää kaikki vaiheet 7min