Olen tehnyt 1+7 suhteella Agefix kiinnitysliuoksen filkalle, miten se nyt meni, oliko se nyt niin, että kiinnitettä voi käyttää uudelleen ja se testattiin valotetulla filminpätkällä?
Juu, filmin kiinnitysaika on 2x filmin kirkastumisaika ja kiinnite on wanhaa kun tämä aika on kaksinkertaistunut. Tai vanhaa ja vanhaa, kiinnite ei vanhene ja kiinnittteenhän voi periaatteessa uudistaa poistamalla siitä hopean, vaikkapa sähköllä.
Ainakin T-maxissa on se violetti tarkistusväri, jonka pitäisi lähteä kuivauksen aikana pois, mikäli filmi on kiinnittynyt. Jos ei ole, niin uusiks vaan. En tiedä miten muilla filmeillä.
Taitaa toimia kuunnolla vain kodakin kiinnitteillä tuo tarkistusväri. (jos se siksi on) Ainakaan minulla T-Maxista ei tuo violetti väri lähde Agefixillä pois vaikka kuinka kiinnittäisi.
Kiitos vastanneille, kehitin viikonloppuna Rodinalilla ekat kaksi filkkaa, ihan mielenkiintoista nähdä mitä tuli. Ulkomuistista vedin, kehitysajat katsoin filmin pakkauksesta. 1:25 suhteella tein Rodinalin. Keskeytteenä käytin etikkavettä.
Minusta Rodinalia kannattaa käyttää 1/50 tai 1/100 suhteilla, injektioruiskulla se on helppoa annostella. Keskeyte on minusta aivan turha -kiinnite pysäyttää kehittymisen aivan seinään. Massive devchartista löytyy lisää aikoja, vaikka filmipurkeissa tuppaa olemaan kyllä varmaa tietoa.
Tuota ruiskua en tullut edes ajatelleeksi, hyvä idea, juuri sen annostelun vuoksi käytin 1:25 suhdetta, täytyy kokeilla seuraavaksi 1:50 suhdetta. Kiitti vinkistä.
Totta suurimmassa osassa tapauksista. Olemassa on myös emäksisiä kiinnitteitä, jotka eivät pysäytä kiinnitystä. Olennaisempaa on kuitenkin kiinnitteen kulutus ja jätteen määrä. Käytettäessä keskeytettä kiinnitteen riittoisuus liki tuplaantuu. Vaikkakaan rahallinen säästö ei ole suuren suuri, niin se kuitenkin on. Ja henkilökohtaisesti tärkeämpää ainakin on vähäisempi jätteen määrä. Jos itse poistaa hopeansa kiinnitteestä, eikä tällöin tarvitse miettiä millä ja mihin kiinnitteen vie, niin sittenhän tuo on aivan sama. Me jotka emme erota hopeaa kiinnitteestä ehkä välitämme myös tuottamamme jätteen määrästä. Etenkin kun kyseessä on ongelmajäte. Keskeyte ei sensijaan ole ongelmajäte. Etikan, vaikkakin se sisältää pieniä määriä kehitettä, saa kaataa viemäriin. Kehitettä ja kiinnitettä ei saa.
Näinhän se on. Innokas keskeyttelijä vie jätteenkäsittelyyn 20 litran tonkan sijasta vuodessa vain 18 litraa, joten maailma pelastuu. Olennaisempaa ehkä olisi että vietäisiin sinnen kiinnite erikseen, jolloin jätteenkäsittelyssä erotetaan hopea. Jos kehite ja kiinnite kaadetaan samaan astiaan, tätä ei tehdä.
Joo, en minä tuosta ihan varma ollut. Muistelin vaan, kun ite tuppaan yleensä valmistajan ohjeiden mukaan kehittelemään. Alkoi sen verran kuitenkin kaivamaan, että kävin kodakin sivuilla kattomassa. Linkki Eipä tää nyt enää tähän kai kuulu, mutta tokkopa kauheasti haittaakaan on. Sieltä lainattua: Kaipa nuo soveltuvin osin muihinkin merkkeihin sopii.
Rodinal ainakin näyttäisi menevän pilalle vajaassa puolentoistalitran limupullossa. Hapettuu. Käykö Agefixille samoin, vai säilyykö se vajaassa pullossa lantrattuna? Vai pilaako ilma senkin?
Ei mene Rodinal pilalle, vähän vain paksunee. Miksi et säilytä sitä alkup. pullossa? Kiinnitteet eivät vanhene käytännössä ollenkaan, eikä ilma vaikuta siihe(kään).
Jos kyse on lantratusta Rodinalista, niin takuulla menee pilalle. Rodinal säilytetään tiivisteenä ja lantrataan juuri ennen käyttöä. Laimentamaton Rodinal ei mene pilalle, muuttuu ulkoisesti vain, mutta ei sitä kannata silti omasta pullostaan johonkin kirkkaaseen limupulloon laittaa. Agefix säilyy laimentamattomana hyvin pitkään, ja laimennettunakin erittäin hyvin.
Ei ne haitaripullotkaan paljoa maksa. Telefotoltakin saa ainakin 2:ta erilaista, toista haitarilla ja toista mittojen kera.
Haitaripullo on ilman kannalta aika kätevä, mutta sen pesu on kamalaa, vallankin jos johonkin väliin on päässyt kuivumaan jotain. Itse olen miettinyt, josko hankkisi litkuille ruskeat lasipullot ja semmoisen viinipulloille tehdyn ilmanpoistopumpun korkkeineen. Voisi toimia aikasta hyvin, ehkä.
lantrattu jäi kun kehitin pari rullaa, ja lisää piti kehittää parin päivän sisällä. Mutta kappas kun on mennyt jo pari kuukautta tuosta... Rodinal on jo ihan tummaa, niin ettei läpi näe, mutta agefix näyttää ihan samalta, joten menee käyttöön.
Siis nyt on pakko kysyä, että lantraatteko te tosiaan aina monen rullan satsin kerralla? Minä en koskaan tee enempää kuin yhdelle kerrallaan vaikka kehittäisin perään toisen ja kolmannenkin filmin.