Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

af hienosäätö / piirtokyky

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana pantic, 12 Helmikuu 2015.

  1. pantic

    pantic

    2
    0
    1
    En ole löytänyt netistä mitään juttua siitä että miten af hienosäätö vaikuttaa piirtokykyyn. Objektiiveja myydään usein sillä mielikuvalla että sillä saa teräviä kuvia, jättäen mainitsematta että ko objektiivi täytyy säätää rungolle sopivaksi. Testisivustoilla on kuvattu yleensä taulua tai asetelmaa mainitsematta hienosäätöä, joka ei tallennu exif tiedostoon.
    Äärettömään / kaukaisiin kohteisiin otettuja kuvia samoissa olosuhteissa eri objektiiveilla samalla polttovälillä ei julkaista ? Se kyllä olisi todella helppo toteuttaa ja silloin tavallinen pulliainenkin näkisi mitä eroa optiikoilla on piirron suhteen, siis jos af päällä.
    Sähköiset ja tietokone mittaukset voi jättää omaan arvoonsa jos niitä ei pysty käytännössä todistamaan.
    Itse kuvailen hönönä piirtokyky taulua ja olen todennut seuraavaa: sony a99, sigma 70-300 apo dg macro.
    50 ISO, 300mm, F 5,6 , etäisyys 3,74m (vaikka optiikka on säädetty noin 8m etäisyydelle)
    0  säätö noin 1600 viivaa
    -8 säätö noin yli 2000 viivaa
    siis piirtokyky noin suurinpiirtein keskellä.
    Viivamäärät eivät ole todellakaan välttämättä ihan tarkkoja, mutta suhteet pätee.
    Pystyn sen mittaamaan paremminkin kasvattamalla kuvaus etäisyyttä. Mutta jo tässäkin tapauksessa tapauksessa ero on huima. Luulisin että kun kuvataan kaukaisia kohteita niin eroa ei välttämättä huomaa. Tarttis ottaa testi kuvat.
    Laittakaa linkkiä sivuista joissa on kuvattu samalla polttovälillä, mutta esim halvemmalla linssillä, samaa kaukaista kohdetta esim. canon/sigma, nikon/tamron.
    Kiitän jo etukäteen lukuisista linkeistä !
    Pai te vei, haukun rehellisesti omia vehkeitäni kun siihen on aihetta. Olisi muuten kiva jos vastaajissa olisi joku piirtokyky taulun omistaja, joka tarvittaessa voisi todistaa puheensa.
     
  2. Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Tässä siis oletetaan että kuvataan AF:llä eli ei piirto kiinnosta, vaan tarkennus.
    Sihen valitetavasti vaikuttaa myös kamera, se kun sen homman pääosin hoitaa.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Mikä sellainen testitaulu on?  Onko tämä tuttu: http://www.kenrockwell.com/tech/diffraction.htm


    f/ line pairs per mm
    1.4  1,100
    2  800
    2.8  565
    4  400
    5.6  283


    Taulukosta näkee, että aukolla 5,6 diffraktio rajoittaa piirtokyvyn 283 viivapariin millimetrillä.  (edit:  These limiting resolutions are the resolutions at which contrast falls to zero.)
     
  4. Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Nuo luvut ovat 0-kontrastitasolla pyöriviä arvoja yhdellä aallonpituudella (yleensä vihreä).

    Täysin mahdoton todentaa kotioloissa. Tuollainen 800 lp/mm edellyttäisi > 2,2 gigabitin kennoa (24x36 mm), jotta ne saisi edes tallennettua eikä sekään onnistu 0-kontrastilla millään. Ja vaikka olisi olemassakin optiikka, joka pystyy edes ilmamittauksessa tuohon ja tuollainen kenno, ei niiden kahden yhteinen tulos voi päästä tuohon lopputulokseen - puhumattakaan nyt sitten kameran aiheuttamista epätarkkuuksista.

    Realistinen, loistava arvo käytännön kuvauksessa voisi pyöriä tuolla 120 lp/mm paikkeilla, joka sekin edellyttäisi kinokoossa vähintään 50 megan kennoa, todella hyvälaatuista optiikkaa eikä taatusti minkäänlaista tarkennuksen heittoa tai kuvauslaitteen tärähtämistä. Käsivaralla luku tippuu järjestään alle 50 lp/mm tasolle kun kyseessä on laajempi spektri eikä vain tarkasti rajattu yksi aallonpituus.

    Oheinen PDF selvittää asiaa omalta osaltaan:
     
  5. Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    En taas tajua. Jos objektiivin tarkkuutta mittaillaan, niin tarkennuksen tulee olla kohdillaan. Se ruuvataan siihen käsin takatelkkarin kautta. Osa testaajista tuomitsee lasin reunasutuksi, vaikka on tarkentanut keskelle kuvaa. Kaarevasta tarkennustasosta pitää tietenkin kertoa, mutta testi pitää tehdä aina oikein tarkennettuun kohtaan.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Minä olin luullut, että diffraktio on kiinni myös polttovälistä, eli sen myötä "fyysisestä" aukon koosta?
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  8. Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Niin, teorioista huolimatta haluaisin vain korostaa sitä tasoa, johon näin kotikosnteilla on mahdollista järkevällä työllä päästä (jos puhutaan vain resoluutiosta sellaisenaan). Käytäni Schneiderin mittaustiloissa ymmärsin oitis, että ne pojat ovat ihan toisella planeetalla verrattuna kotitesteihin.

    Sillä järkevällä kotityöllä päästään myös erinomaisiin tuloksiin, mutta testaajalta vaati melkoista huolellisuutta ja variaatioiden suorittamista, jotta voisi eliminoida pois itse testiprosessista johtuvat virheet.
     
  9. pantic

    pantic

    2
    0
    1
    Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a99/sony-a99A7.HTM
    http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a99/15
    Noilla sivuilla käytetään samantapaista resolution testitaulua kuin minulla.Itse olen todennut tuon vinoviivoituksen olevan kaikkein käyttökelpoisin silmämääräisessä arvioinnissa. Taulussa oleva luku 20 on 2000 viivaa / kuvan korkeudessa.
    A value of 20 equates to 2000 lines per picture heigh.
    Testitauluni on A3 kokoinen. Silmin eroitan testitaulusta 40cm etäisyydeltä 1600 kohdan.
    liitteenä kuva 0 ja -8 af hienosäädön eroista.Ja pikku kuva testitaulusta.
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Vs: af hienosäätö / piirtokyky

    Tuo on 2000 linjaa (ei linjaparia = lp/mm) kuvaruudun korkeus, joka ei ole mitenkään vaikea pala.

    Toteutuuko testitaulun hyöty riippuu täysin siitä kuvataanko juuri oikealta etäisyydeltä annetulla polttovälillä vai ei. Muutenhan noilla luvuilla ei ole muuta iloa kuin se, näkyykö jollakin aukolla enemmän tai vahemmän.