Oletetaan, että haluan keskikoon järkkärin autofocuksella. Itselleni tulee mieleen vaihtoehdot Pentax 645 ja Mamiya AF. Näitähän on sitten useita eri malleja. Minkälaisia kokemuksia, jos täällä on käyttäjiä, näistä on? AF nopeus, käytettävyys, optiikan laatu, yms.? Onko muita vaihtoehtoja? eBaystä olen katsellut, että Pentax olisi halvempi ainakin runkojen osalta, mutta toisaalta luin, että optiikka ei ole kovin terävää. Mamiya AFD:ssä kiehtoisi ajatus mahdollisuudesta käyttää digiperää. Onko hyvälaatuinen?
Vs: Pentax vai Mamiya? Onhan sitten vielä Contax johon myös saa digiperän. http://www.photographyreview.com/cat/cameras/film-cameras/medium-format/contax/645-af/prd_83352_3107crx.aspx Se vaan on iiepissäkin kallis. Itselläni on noista vain hieman kokemusta uudemmasta Pentaxista, 645n:stä josta kyllä pidin. Pentaxin tapaa hyvä ergonomia, lasejakaan en osaa moittia. Pentaxissa ei kuitenkaan ole irtoperää, ainoastaan filominpitimet ovat irrallisia joten kesken filmin ei käytännössä voi filmiä (kuten siis monissa muissa vaihdetaan perää).
Vs: Pentax vai Mamiya? Joo, Bronicaa ja Mamivaa on itselläkin ollut 645-koossa, mutta ei af:nä, ja Pentax N, vaikka sisälsikin af:n, en käyttänyt sitä. Noista Pentax oli ainoa josta tykkäsin. Se, ettei saanut filmiä vaihdettua, oli noin lyhyen rullan ja moottorin kanssa toisarvoista. En mä niitä juuri vaihdellut muillakaan. Digiperään en ota kantaa...
Vs: Pentax vai Mamiya? mitä tollaisia leikattuja kokoja hamuamaan, Hasselpähkinä 80-40 tai 50-150 parilla ja vilmiä palamaan.
Vs: Pentax vai Mamiya? No, kun mulla on tuossa jo Kiev 88CM, Kiev 60, 8kpl Yashican telkänpönttöjä, Mamiya C330, erinäinen määrä 6x9 paljekameroita (mm. sulta ostettu Moskva) ja 6x9 palkki, mut ei yhtään keskikoon 6x4,5 kameraa. Löytyy toki pari 127 filmiä käyttävää Kodak Brownie kameraa, jonka kuvakoko on 4x6. Ni, joku modernimpi 6x4,5 autofocus kamera kelpaisi vielä.
Vs: Pentax vai Mamiya? Eniten siis autofocus himottaisi ja 6x6 koossa ei taida af slr kameroita juuri löytyä.
Vs: Pentax vai Mamiya? Hmh... keskikoon filmikameroiden AF-tekniikka on Fingerpori-tasoa. En näe miksi siihen kannattaisi satsata rahaa. Käyttäisin käytettävissä olevat rahat hyväkuntoiseen F100 kameraan, pariin primeen, jalustaan ja läjään hidasta filmiä.
Vs: Pentax vai Mamiya? Pentax 645:lla on tullut joitakin rullia kuvailtua. Erittäin miellyttävä kamera.
Vs: Pentax vai Mamiya? Mun mielestä sun pitää kokeilla kaikkea.... Itse en tarvinnut autofokusta, joten en tiedä, mikä on paras liikkeen seuraamiseen. Mutta kaikkien tarkennus toimii hyvin hitaissa normikohteissa - myös AF-moodissa. Pentax 645N ja lasit (45-75-120-150 muistaakseni) oli hieno setti. Ergonomia loistava. Jälki erittäin hienoa. Liian skarppia? No ehkei sentään... Mamiya 645AF Kasetit eli filmi vaihtoon mahdollista. Objektiivit erittäin hyviä ja jälki kaunista. Erittäin kaunista... varmaan nätimpää, kuin Pentax... Bronica? Ei AF-moodia ja on aika "kriittinen"... Contax 645 Sonnar 140mm on hienoin objektiivi, mitä on koskaan tehty. Ainakin siltä tuntuu viikkosittensession jälkeen. Katsotaan nyt, löytyykö vastaavaa mistään. Zeissin mukaan ei - 140mm on aika uniikki. Mamiya? Jos saat halvalla.