Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Jurmon ilmansuunnat

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana Keni, 23 Syyskuu 2018.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Tai kolme niistä sekä pari muuta kuvaa. Kuvattu viime viikonloppuna XPanilla ja Tri-X:llä.

Etelä:
    Jurmo_South.jpg
    Itä:
    Jurmo_East.jpg
    Pohjoinen:
    Jurmo_North.jpg
    Jurmo city:
    Jurmo_cabin.jpg
    Säännöllinen vieras:
    Jurmo_Rogge.jpg

Mahe, Jaakko, Est and 10 others like this.
  2. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Hienoja kaikki, jälleen kerran. Etelä on suosikkini.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Pitkulaista formaattia on käytetty hienosti hyväksi. Potretti on ihan superia!

4. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Kiitoksia kommenteista!

5. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    Olen lähdössä syyslomalla Jurmoon. Hienoja kuvia. Tuskin maltan odottaa!

Keni tykkää tästä.
  6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Mahtavaa! Oliko niin että olet käynyt saarella aikaisemmin? Mulla seuraava reissu tammikuussa.

7. cedricfan

cedricfan Well-Known Member

1 082
    506
    113
    Näistähän muistuu mieleen Turun Kamerat ry'n saaristoretket.
    Itän on minun lempparini tässä, joskin se on sitä mitä itsekin aina yritin vangita filmille.

8. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63
    En ole - aivan täpinöissäni odotan tätä matkaa. Salaa jo toivon, että voisin käydä Jurmossa vielä monta kertaa eri vuodenaikoina.

Keni tykkää tästä.
  9. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Kustavista länteen on myös Jurmo. Kilpailija! :D Suunnilleen yhtä pitkä ja pinta-alaltaan tupla.

Minulla oli Jurmo -merkkinen vene Vehmaalla. En valitettavasti ehtinyt tuossa Jurmossa käydä kun jo muutin pois.

Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu 2018
  10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Vielä yksi kuva Jurmosta etelään päin.

Jurmo_south_2.jpg

mlphotic, AnteroP, hannu523 and 3 others like this.
  11. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    XPanilla on muuten kohtalaisen hakalaa pitää horisontti suorana kun kuvaa käsivaralta, nega on sen verran leveä ja kapea. Otan yleensä pari-kolme kuvaa samasta aiheesta, tai vielä useampi mikäli kohde erityisesti miellyttää. Hyvin usein ainoastaan yhdellä ruudulla on horisontti suorana vaikka kuinka yritän kuvata samalla tavalla.

12. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113
    Voihan valokuvausfoorumilla jutustella vaikkapa karavaaniyrityksestä mutta tosiasiasia on että ilman Kenin ja Hannu523.n tänne lataamia kuvia en itse koko sivustoa koskaan avaisi. Ja ehkä (satunnaisemmin) muutaman muun...

hannu523 tykkää tästä.
  13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Lämmin kiitos sanoistasi Est!

14. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Olen Keni aikaisemminkin kommentoinut noista tukkoisista alasävyistä. Ruotsin ylängöistö kerroit, että oli musta se kiviaines. Jurmossa olen kerran käynyt, mutta en havainnut tuollaista synkkyyttä. Kompaktimusta maisemassa voi olla visuaalinen tehokeino, joka toimii harvoin. Nyt ei mielestäni toimi. Anteeksi taas tylyyteni,näkemyksemme eroavat. Suosittelen etsimään sävyjä ja pienentämään raetta. Perinteisen katukuvauksen raaka tekniikka ei välttämättä istu maisemaan.
    Ei pahalla, mutta tosissani olen. Sommitteluun en puutu, koska sen hallitset.Näitä kuvia osaat tehdä, mutta miksi ihmeessä tämä tukkoisuus?Korostatko karua ympäristöä?

Kapa

15. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Blääh, Est:in kommentointi on poissulkevaa!?! :D

16. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Kapa,

Sarekin kuva on loppuunkäsitelty ja kaikki siitä jo sanottu, joten en palaa siihen.

Jurmon kuvista useampi, varsinkin tämä viimeinen, on otettu kirkasta valoa vastaan, siitä se kova kontrasti.

Jos pitäisin laajasävyisestä ja hienorakeisesta jäljestä pyrkisin siihen suuntaan. Mutta kun se suunta mielestäni on tylsä. Mun jälki on tällainen, varsinkin jos kuvaan karuissa ympäristöissä kuten pohjoisessa tai ulkosaaristossa. Näen nämä maisemat tällaisina.

Ei tarvitse pyydellä anteeksi, arvostan mielipidettäsi. Mukava kun annoit palautetta!

17. cedricfan

cedricfan Well-Known Member

1 082
    506
    113
    Tällaisina minäkin tuollaiset maisemat olen nähnyt.
    Siihen en voi ottaa objektiivisesti kantaa, paljonko näkemykseeni on vaikuttanut aikakausi, jolloin mv-tyylini olen aikoinaan sisäistänyt. Veikkaan kuitenkin, että kohtuullisen paljon.
    Joka tapauksessa, täydellä sävyasteikolla kuvista ei välittyisi se saariston karuus ja kovuus.

Keni tykkää tästä.
  18. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    En Keni pyydellyt anteeksi mielipidettäni, vaan ehkä tapaani tuoda sen ilmi hieman kärjistäen.Meillä on erilainen näkemys tuosta tavasta tuoda
    maisema esiin. Suotakoon se meille, kummallekin. Varmaankaan kumpikan ei ole väärässä, eikä varsinkaan oikeassa. Olemme kai siis hukassa.

Kapa

Keni tykkää tästä.
  19. Mirrored

23 779
    749
    113
    :D

Kumpikaan ei näyttäydy foorumiesiintymisen perusteella aivan hukassa. Toinen kokoaa elämäntyötään nippuun ja toinen on vielä melko nuori isäntä.

20. Mirrored

23 779
    749
    113
    Kyllä minä näitä mielelläni katselen näilläkin sävyin ja enkä viitsi rakeestakaan valitella vaikka itse tekisin toisin, mutta ensimmäisessä optiikan vinjetti näyttäytyy kyllä aivan liiallisena.

Se että arvosteluperusteena olisi miten itse tekisi, on minusta huonohko. Toki pitää olla tarpeeksi jollainlailla koskettavaa ja ymmärrettävää ilmaisua ja valintaa, että edes kiinnittää huomiota ja viitsii kommentoida. Mitenkän ajatukseni oikein saisin ilmaistua... miettii vielä**

Niin siis että harvoinpa sitä näkee sellaisia kuvasarjoja, jotka aiheuttavat puhdasta ihastumista siten että juuri noin minäkin haluaisin tehdä, että on löytänyt idolin. Useimmin hyvätkin kuvat ovat vain lievemmin henkilökohtaisesti hyviä, siten että niistä näkee tyylin ja valintojen tarkoituksen, joskus jopa dogmaattisen lähestymisen. Tai että niissä näkee kauneutta ja ne ovat ymmärrettäviä ja riittävän mielenkiintoisia katsella uudestaankin. Tai näkee niissä mahdollisuuksia ja ideoita.

Kenin kuvissa on useimmin selvästi näkyvillä tietty ankaruus ja säännöt. Metodina on tietynlainen dogmaattisuus joka muodostuu välineiden avulla. Siinä on jotain käsityöläisyyden ylistystä ja sen taidon tärkeyttä. Kuten vuollessa lastutkin irtoavat mestarin puukosta kauniisti ja syntyy ennakkoajatuksen ja -näkemisen mukaisesti paras puukauha, mutta Kiasmaan puukauha ei pääse koska niitä näkee Kansallismuseossa.

Viimeksi muokattu: 27 Syyskuu 2018
    Keni tykkää tästä.
  21. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Mustavalkokuva sävyaloineen on aina taiteilijan näkemyksellinen tulkinta. Nämä ovat ihan hyviä tällaisenaan.

Keni tykkää tästä.