Samma här, ei oo pöpöjä näkynyt aikoihin, ei pöytäkoneessa eikä läppärissä... vaikka onkin puuceetä molemmat. Jonkin verran olen myös olosuhteiden pakosta tekemisissä mäkkien kanssa, ongelmia niissäkin ihan samalla tavalla (joskaan aina ihan samanlaisia) eli mikä se sit on paras? pah, se mikä on itselleen sopiva = se mikä on itsellään, sanon minä... ;o)
Juu ei kiitos tännekkään.. ;o) Tosin omituinen ominaisuus tuntuu olevan yhteyksissä muuton jälkeen, sähköposti ei meinaa pelata kotona yhdessäkään koneessa, toimii joka paikassa muualla paitsi... no eipä oo ehtinyt selvittämäänkään tuota vielä.
Palataan nyt vähän tähän kun on aikaa. Näitä juttuja on ollut ilmeisesti liikkeellä jo muutaman vuoden, suunnilleen siitä asti kun ensimmäinen versio Os X:tä julkaistiin. Mitään ei kuitenkaan vielä(kään) kuulu. Uskaltaisin arvata, että jos olisi oikeasti helppoa, niin homma olisi jo toteutettu. Pieni konekanta on selitys, tosin ei ehkä täysin uskottava. Olisihan tartuntojen määrä kuitenkin melkoinen jos tehokas Mac -virus päästettäisiin verkkoon valloilleen. Vai? Onhan toki naivia pitää Os X:ää haavoittumattomana. Joskus varmasti tautejakin tulee. Tosin en viitsisi haukkua mitään järjestelmää siksi, että sille saatetaan joskus tehdä virus Eikä mikään estä pitämästä torjuntaohjelmia ajantasalla myös Mac -maailmassa...
Prkl... just kun olin kehunut omien vehkeiden toimivuutta (puuceiden) niin läppäri lähti eilen aamulla huoltoon kun alkoi takkuilemaan edellisenä iltana... no tänään soittivat että kuriiri tulee hakee sen eteenpäin valmistajan huoltoon... laitevika, ei siis kuitenkaan ilmeisesti minkään pöpön tekeleitä. Olenkin kyllä päivittäin tarkistanut f-securen päivitykset ja väh. joka toinen päivä skannannut koneen läpi kokonaan erikseen...
En haukukaan, kiinnitin vain huomiota tuohon yleiseen asenteeseen, ettei mäkkiin muka voisi iskeä virus. Joka luulee jonkun nykyaikaisen käyttöjärjestelmän laiteajureineen ym. apuohjelmineen olevan aukoton, on aika heikoilla. On yksinkertaisesti mahdotonta saada satojatuhansia tai miljoonia koodirivejä virheettömäksi, saati sitten huomioida kaikki mahdolliset tavat luikerrella sisään järjestelmään. Nykyään haittaohjelmien suuri enemmistö on ammattimaista tuotantoa. Eniten tehdään roskapostin välittäjiä ja takaportteja. Niin kauan kuin verkossa on miljoonia huonosti suojattuja Windows-työasemia, rikollisten mielenkiinto kohdistuu niihin. Mutta Windowsiin ujuttautuvien matojen aiheuttamien suurien haittojen takia niitä vastaan toimitaan myös aktiivisimmin, ja luultavasti jossain vaiheessa muutkin alustat alkavat olla taloudellisesti kiinnostavia.
Itselläni on Apple Power MAC, palomuuri on käytössä, mutta... Miksi ostaisin nyt kalliilla hinnalla jonkun virustorjuntaohjelman? Suojatakseni konettani viruksilta joita mahdollisesti tulee joskus tulevaisuudessa? Ei kannata maksaa vaivaa, se päivä kun koittaa, että MAC-virus tulee julkisuuteen, mistä kukaan tietää minkälainen se on, mitä se tulee mahdollisesti tekemään, ei kukaan. Ei edes nämä viruksentorjuntaohjelmistojen hemmot, elleivät sitten itse valmista sitä