Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Äänestys koskien kamerakalustoa

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RDahl, 7 Joulukuu 2006.

Käytätkö kuvatessasi digiä, digiä ja filmiä, vai pelkkää filmiä

1. Digi

63 ääntä
    32,6%
  2. Digi + filmi

89 ääntä
    46,1%
  3. Pelkkä filmi

41 ääntä
    21,2%
    Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

Digi.

En näe enää mitään järkeä kuvata filmille.

1. Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

Filmi

En näe vielä järkeä kuvata digillä.

2. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Tasasta näkyy olevan...

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Oikeasti filmille, digille vain asiakastyöt. Tosin oon alkanu miettiä, josko nekin vetäis jatkossa filkalle. On se jälki kuitenki niin toista.

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Sepä se, kun tasan kerran olen muille kuvannut, tai no olen tietysti kuvapankkiin kuvannut, mutta ei sieltäkään mitään tule. Tiedä sitten mitä kuvia sinnekin pitäisi työntää.

5. Anonymous

Anonymous Guest

Digillä ja filmille. En ole vakuuttunut kummankaan paremmuudesta. Jälki on ihan "toista" kummallakin ja riippuen päivästä.

6. Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

Hyi hyi..asiakkaille skeidaa ja albumiin "toista"

7. Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

edit: ohhoh siis tuskin kuitenkaan skeidaa. Vähemmän parempaa siis lähinnä tarkoitin..

8. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Joopa joo. Turha yrittää, tietty kuva on jo jäänyt :mad:

9. Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

Aloitin digillä ja olen siirtynyt filmiin. Oli pakko laittaa pelkkä filmi ääni, kun reilusti yli 99% menee mv-filmille, vaikka digikin on. Perinteinen mustavalkoinen jälki viehättää ja on vienyt täysin mennessään. Keskaripuolella on tietysti värifilmi toisessa perässä näppärä, jos sattuukin haluamaan värejä jostain kohteesta.

Digi on ilman muuta nopeampi ja filmi työläämpi. Digillä kuvaaminen on ilmaista ja tulee näppäiltyä iso kasa sontaa, kun filmillä joutuu väkisin harkitsemaan materiaalikulujen ja käsittelyvaivan takia enemmän. Mun keskimääräinen mv-vedos on merkittävästi valikoidumpi ja harkitumpi kuin digiprintti omasta printteristä parilla napin painalluksella olisi. Filmi siis nostaa mulla kuvan tasoa sen lisäksi että jälki on enemmän mun makuun.

Ammattilaisella varmasti aikataulupaineet yms ohjaavat lähes väkisin digipuolelle.

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Siis oletko sä tosissasi? Mä en ymmärrä mistä tulee käsitys, että digikuvaaminen olisi ilmaista...

11. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

kuvat ei maksa mitään. ellei sitten jostain kumman syystä halua niitä paperille. tänä digitaalisena aikakautena tulee halvemmaksi puskea ne nettiin digitaalisena ku teettää paperille.

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Ehei Vita, ei tämä riitä syyksi väittää digikuvaamista ilmaiseksi :). Entä sitten kun räiskitäänräiskitäänräiskitään ja jotain hajoo? Se ei maksa se korjaaminen, eikä muistikortitkaan ;)? Ja tämä vain esimerkkinä.

13. Vita

Vita Active Member

2 789
    0
    36

no mut ne kuvat on ilmasia. kalusto on sitte erikseen ;D

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

:D

15. sf

sf

785
    0
    0

Heh joo, digikalustohan ei maksa kuin n. 2-3 kertaa vastaavatasoisen filkkakalusto verran ;o) Jos enää saakaan... (kuin käytettynä). Ilmaistahan se juu =oP + noi Helin mainitsemat muut kulut... sekä phoshoppi, tietokone jne. nehän on kanssa ilmaisia ;o)

16. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Jotta nyt ei oltaisi kollektiivisesti aivan naiveja, niin todettakoon se, että huusholleissa on nykyään kodin vakiovarusteena tietokone ihan muista syistä ja erinomaisia kuvankäsittelyohjelmia saa nykyään ilmaiseksi tai tarpeen mukaan alle satasella. Kuka tahansa saa toki ostaa Photoshopin, mutta se on aivan vapaaehtoinen menoerä.

17. Vs: Äänestys koskien kamerakalustoa

"Ilmaisuuden" juju piileekin siinä, että noita digikuvauksen piilokuluja ei tule mietittyä siinä kuvaustilanteessa, kun taas filmin kanssa on aina rullan loppuminen konkreettisesti muistuttamassa siitä, että taas tuli käytettyä muutama euro valokuvaukseen. Vai ajatteleeko joku oikeasti tyyliin "Hitsi, jo kuuskymmentä ruutua kuvattuna. Pitääkin kohta lopettaa ennen kuin sulkimenkorjauskulut ajaa vararikkoon."? Epäilen vahvasti.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaan, molempi parempi. Itse aloitin digillä ja kuvaan sillä edelleen, mutta myös pimiöhommat ovat astuneet mukaan kuvioon.

18. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Nyt meni hermot, eilen piti kuvata mosan 100v. juhlissa vahoja partoja ihkalle MV-filkalle, mutta eipäs onnistunutkaan. Se perkeleen EOS-50 ei lataa sitä filkkaa kun takakannen lukitus ei toimi. Hienoa Canon.

19. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Filmillä toi "ongelma" on helppo ratkaista. Menee vain liikkeeseen ja maksaa etukäteen ison määrän kehityksiä ja ostaa kaappiin vastaavan määrän filmiä. Se on kertapaukku ja on hieno fiilis kun voi kuvata pitkän aikaa ilman että tarvitsee avata kehittämössä lompakon nyörejä. T. Nimim. kuvannut "ilmaiseksi" filmille jo melkein vuoden ajan.

Dikki + vilimi oli mun vastaus.