Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ADOXin papereita Fotoimpexiltä?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana OlliJ, 2 Joulukuu 2005.

1. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28
    Papereiden tilaamista Fotoimpexiltä ovat täällä jotkut käsitelleet ennenkin, mutta otan sen nyt uudelleen esille. Olen käyttänyt omiin vedostuksiini Adoxin papereita ja aion tehdä niin jatkossakin. Olen pohtinut voisiko Hopeavedos jotenkin auttaa näiden paperien (ja mahdollisesti muunkin materiaalin) tuonnissa Saksasta, ettei jokaisen tarvitsisi tilata itse. Ongelmana on se, että lähetyskustannukset Saksasta ovat suhteessa melko suuret ainakin pienille erille. Sopiva alku voisi olla järjestely, jossa aluksi organisoisin tilauksia. Tavoitteena pitäisi olla, etteivät tuotteet lopulta muodostuisi käyttäjille kokonaiskustannuksiltaan ainakaan kalliimmiksi kuin suoraan tilaamalla. Tämä edellyttäisi riittävän suuria kertatilauksia. Pidemmällä tähtäimellä saattaisi olla tavoitteena myös se, että minulla olisi jonkinlainen varasto ainakin yleisimmin käytetyistä papereista, jolloin tavaraa voisi saada myös nopeammin. Tätä varten pyrin kartoittamaan, mitä paperilaatuja ja kokoja vedostajat eniten käyttävät ja haluavat.

Hankkeen pohdiskelua varten haluaisinkin tietää:
    - olisitko halukas tällä tavalla hankkimaan vedostuspapereita (ja/tai muita materiaaleja) ja jos, niin minkä verran?
    - mitä paperilaatuja käytät eniten (kuitu-/muovi-, arkkikoko, kiiltävä/matta, neutraali-/lämminsävy)?

Adox-papereiden valikoimaan voi perehtyä Fotoimpexin luettelosta:
    Fotoimpex Berlin - Alles für die analoge Fotografie, sivuilla 50-51

Pohdintaa on syytä käydä foorumilla, mutta yv:täkin saa lähettää.

2. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48
    Eikö impexillä ollut sellainen systeemi, että tilaus tekee aina sen 15 eur suomeen, paitsi jos tilaa juuri noita isompia papereita? Niissä lähetyskulut määräytyivät sen mukaan mitä ja kuinka paljon tilaa...?

3. Kannatetaan!

Mä olen ainakin halukas hankkimaan paperini suomesta, jos se mahdollista olisi.
    En nyt ota jyrkkää kantaa tuohon kuitu/muovipaperi -kyssäriin. Kuitupaperi itseäni kiinnostaisi kenties eniten.
    Muukin kelpaa.

Idea on hyvä. Minä ainakin tuen hanketta. Jep.

4. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Mua kiinnostaa jos adox julkaisee sen huhutun pinnakkaispaperinsa, vai olikohan se adox, voin muistaa väärin.

5. Jos sellainen tulee, niin tänne heti monta pakettia !!

Nythän sille olisi tilausta laajemminkin, kun AZO on vainaa.

6. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    ADOLUX® APH 09(Calbe R09) kehitettä(1000 ml pullossa) Rodinalin korvaajaksi. Tätähän Fotoimpex myös myy. Tätä Hopeavedoksen valikoimiin!

7. Olen tilannut Studio KMV:n verkkokaupasta Efken filmejä ja ADOXin papereita. Nyttemmin ko. verkkokauppa on niiden myynnin lopettanut.

Olen siten hyvin kiinnostunut

8. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28
    No joitakin ADOXin papereista kiinnosteuneita on ollut, mutta juuri kukaan ole kertonut tarkemmin mitä haluaa. Nämä tiedot eivät nyt ihan vielä ole riittäviä varsinaisen "maahantuonnin" aloittamiseen. Ja lisäksi jo pelkästään Adoxin paperivalikoima on sen verran laaja, että kaikkea ei voi olla varastossa siltä varalta, että joku sattuisi kysymään. Siksi olen edelleen kiinnostunut tietämään, minkälaista paperia olisitte aikeissa käyttää: muovi-/kuitupaperi, kylmä-/lämminsävy, kiiltävä/matta, ja mitkä koot ovat tavallisimmin tarpeen? Jos päätän ottaa paperit Hopeavedoksen valikoimiin, niin se tulee rajoittumaan yleisimmin käytettyihin, muu tulee olemaan ns. tilaustavaraa ja toimitusajat selvästi pedemmät. Joten odotan edelleen kommentteja joko tänne foorumiin tai suoraan minulle: olli@hopeavedos.fi.
    Kun kerran Rodinal on loppu, niin voin kertoa, että Hopeavedoksen "rodinal-kehite" on testausvaiheessa ja tullee olemaan saatavissa viimeistään vuoden vaihteessa.

9. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36
    Tarkoitaako tämä sitä, että teillä on kokeilussa parhaillaan ADOLUX® APH 09(Calbe R09) kehitetta?

10. Kuitupaperi 18 x 24, kartonkipohja jotain 250-300 g/m2. Monijyrkkyys
    "normaalisävy" ( eihän kylmää kai ole ), tosin kiinnostaisi kokeillä myös lämminsävyä
    kiiltäväpinta, vai mikälie helmiäinen/puolikiiltävä noihin kuitupapruihin kuuluu
    Tottakai myös tämä kehite, tai sitten R09. En nyt muista mitä kehitettä kannattaa käyttää ADOXin kanssa.

11. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28
    Tämä tarkoittaa sitä, että testaan kahta Rodinal-reseptiä, joista toinen vastannee alkuperäisempää Rodinalia ja siten ADOLUX® APH 09:ä (Calbe R09) ja toinen paremminkin viimeaikaista Rodinalia. Testailen kumpi näistä tuottaa taremman tuloksen (mielestäni) ja se tulee sitten tarjolle. Kehite on siis Hopeavedoksen (minun) valmistamaa, ei muualta ostettua. Katsotaan mitä tulee...

12. Nyt käytän about tällasta (hertellistä):
    ILFORD MULTIGRADE IV FIBER KUITUPOHJAINEN KARTONKIPAPERI 24x30 50kpl Glossy
    Ilford Merit B-class 24x30 50 kpl 44M(HELMIÄINEN) RC muovi moniaste (pinnakkaisiin)
    Kodak POLYMAX PAPERI 18X24 E 100 KPL
    Kodak POLYMAX PAPERI 13X18 E 100 KPL

Jos tuo ADOX on hyvää ja halpaa (heh heh) niin voin lähteä kelkkaan.

13. Tuntuu olevan jokaisella omat suosikit.

Minä taas tarvitsisin tuumakokoista paprua elikäs kokoa 8x10".
    18x24cm on liian pieni 8x10" filmien pinnakkaisiin, eikä seuraavaa isompaa kokoa 24x30cm oikein viitsisi ostaa kun se on aika selkeästi kalliimpaa. Mutta tämä nyt on tällainen erikoisvaatimus.

Muutenkin olen kyllä usein ihmetellyt, että kuinka täällä suomessa myydään/käytetään metrimittaista paperia vaikka filmikoot joista vedostetaan on pääosin samoja kuin muuallakin maailmassa.