Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Adoben lisenssin siirto

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Mirrored, 1 Marraskuu 2015.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Miten  "käytetyn" ohjelman käyttöoikeuden siirto uudelle omistajalle käytännössä menee?  Adobe lupaa että 3-4 viikkoa siinä menee.  (!)

Miten käyttö onnistuu sitä ennen?  Entä jos on jo käyttänyt ohjelman maksuttoman kokeiluajan loppuun? Auttaako siinä mitään, jos saa levykkeellä ohjelman?

ed.  Eipä kai siinä eroa ole miten on ohjelman ladannut, mutta toimiiko lisenssinumero uudella käyttäjällä kuitenkin jo ennen virallista siirtoa? 

(LR6 myynnissä.)

2. Mirrored

23 779
    748
    113
  3. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113
    Vs: Adoben lisenssin siirto

Eikö siinä ole 30 päivää aikaa aktivointiin?

4. Mirrored

23 779
    748
    113

Jotain sellaista varmaan.

Rekisteröinti ei taida olla lainkaan pakollista. Paitsi minulle koska sitä edellytetään omistajan vaihdossa.  (Laitoin PSE8:n läppäriin yli vuosi sitten ja aina se kysyy että rekisteröidäänkö, kun en ole rastittanut että älä näytä tätä enää.  Olenhan sen rekisteröinyt vuosia aiemmin toisella koneella.)

5. Pan

Pan Well-Known Member

2 606
    1 315
    113

Virallinen prosessiedellyttää, että myyjä tekee casen adobellelisenssinumeroineen ja josmkyse un upgradesta, niin koko upgradeketjun lisenssit pitää kertoa. ja ostaja tekee toisen casen ko. lisenssinumeroilla ja viittauksella myyjän caseen. Poskettoman työläs prosessi.

Mutta asentaminen toiseen koneeseen ilman rekisteröintiä kyllä onnistuu, kunhan sitä vanhaa ei enää ole missään asennettuna. Eli kaksiasennusinstanssia voi olla samaan aikaan.

6. Mirrored

23 779
    748
    113

Kaupallisista syistä tietenkin!  Myyjälle työläämpi kuin ostajalle.  Ensin pitää olla rekisteröity tuote. Sitten myyjän pitää pyytää tapausnumero, jonka jälkeen voi täyttää ja lähettää kaavakkeen.  Ostajalle varmaan riittää kaavakkeen täyttö omasta puolestaan.  Siihen merkitään tuo sama tapausnumero ja tietenkin lisenssinumero.  https://helpx.adobe.com/fi/x-productkb/policy-pricing/transfer-product-license.html

Mutta voin kuvitella, ettei aina kaikki ole edes noin yksinkertaista.  Esimerkiksi miten yhteyttä aluksi saa, vähän jo katselin, mutten heti onnistunut!  :D

7. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113

Kerros sitten, miten meni. Itse olen ollut uskossa, että jos AdobeID:ssä poistaa käytössä olevan/olevat asennukset, niin lisenssi olisi sen jälkeen taas vapaa. Tietysti lisenssityypistäkin riippuu, mutta täällä kaksi käyttäjää, eikä ole ollut ongelmia ohjelmassa käyttäjätietojen kanssa. Kaikki käytössä olevat asennukset näkyy mun AdobeID:ssä. En tosin tiedä, onko edes lähelläkään, mitä kyselet, joten hämmennystä herätti mussa. En tiedä siis, olenko ymmärtänyt mitään. :)

8. Mirrored

23 779
    748
    113

Katsoin Adobe ID:stä mitä ohjelmia minulla on rekisteröity.  Siellä näkyi kaikki vanhemmat ja uudemmat ohjelmat sarjanumeroineen ja nimenomaan rekisteröityinä.  En tiedä näyttääkö se myös pelkästään aktivoidut, kun mulla oli kaikki rekisteröityjä. 

Kopsasin sieltä nyt myytävät numeroineen ja avasin chatin asiakaspalveluun. Pyysin Case numberia "because I am selling those products and need to transfer lisences to new user" .  Liitin tämän linkin sanoen että seuraan noita ohjeita: https://helpx.adobe.com/fi/x-productkb/policy-pricing/transfer-product-license.html

Sain numeron ja se on yksi ja sama vaikka minulla on kolme myytävää tuotetta.

Että tähän asti suhteellisen helposti on mennyt.  Seuraavaksi lomakkeen täyttöä ja ostajan pitää myös täyttää lomake.

LR6 on vielä ostajaa vaille, vink vink.  :)  Syy on se että alan pönkittämään Adobea kuukausimaksulla.  Halusin PS:n ja Lightroom tulee siinä CC palvelun kylkiäisenä.  PSE 13 ja Premiere 13 kävi jo kaupaksi.

9. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113

Okei. Veikkaisin, että ilman erillisiä pyyntöjä lisenssi vapautuu uudelleen käyttöön kuukauden sisällä...?

Mulla kävi toisen ohjelman kanssa nimittäin vähän niin kun vapautin, ja uudelleenasennuksessa meni melkein vuosi. Meinasin jo äänestää jaloillani, mutta nyt olen jäänyt miettimään, tarvitsenko edes LR:ää tai muita vastaavia kaupallisia.

10. Mirrored

23 779
    748
    113

Tuon sivun kautta yleensäkin bongasin nuo ohjeet: https://www.adobe.com/fi/activation/faq.html

Vaikuttaako aktivoinnin siirto ohjelmiston lisensoinnin tilaan?
    vastaus:
    Ei. Aktivoinnin siirto ei vaikuta ohjelmiston käyttöoikeuteen tai ohjelmiston tuoterekisteröintiin. Tämän toiminnon pääasiallinen tarkoitus on lisätä ohjelmiston asennusten ja aktivointien joustavuutta. Jos haluat siirtää ohjelmiston käyttöoikeuden toiselle haltijalle tai organisaatiolle, sinun on noudatettava tuotelisenssisopimuksen siirtoehtoja Adoben käyttöoikeuden siirtolomakkeen täyttämistä myöten.

En tuosta aktivoinnista osaa sanoa, mitä se merkitsee. En noita juttuja jaksanut lukea ainakaan vielä.

11. motris

motris Well-Known Member

4 893
    769
    113

Näinpä. Sun kysymys oli Adoben lisenssin siirto..? Kun lisenssejä myydään, niin ei sitä lisenssiä myydä siihen fyysiseen tuotteeseen (laatikko+cd/dvd tai ladattu tiedosto), vaan ohjelman käyttöoikeuteen. Jos Suomen tekijänoikeuslakien mukaan mennään, niin eihän koskaan ole mitään järkeä ostaa käytettyä ohjelmistoa (pl. pelikonsolit). Kun lisenssi on lisenssi (=maksat jostain provikkaa jollekin).

Lisenssejä voi aina siirtää käyttäjältä toiselle. Siinä ei ole mitään ongelmaa. Lisenssiä voi lainata. Lisenssimaksu voi olla päivästä, 365 päivästä jne.

Jos Adobe ei vastaa kysymykseesi (mikä nyt kysymyksesi heille onkaan), tarkoittaa se sitä, että heitä ei kiinnosta. Eli voit silloin tehdä niin kuin itse haluat.

12. Mirrored

23 779
    748
    113

Aktivointi ja deaktivointi/aktivoinnin siirto lie sitten oleellista, sillä lisenssiin liittyy mm. se, monelleko koneelle se on.  Ja eihän minunkaan tarvitse poistaa ohjelmaa koneeltani, jos käyttöni jatkuu uudella lisenssillä.

(Ja siis en minä mitään kysynyt heiltä.  Tuo edellinen kysymys ja vastaus on poimittu FAQ:sta ja siitä vain huomasin että lisenssin siirto pitäisi tehdä tietyllä tavalla.  Etsin sitten ko. ohjeet ja noudatin niitä. Ensimmäinen vaihe oli tapausnumeron pyytäminen.) 

ed.  Otin nyt kuitenkin LR:n kokonaan pois koneelta, niin ei tarvitse ihmetelläkään aktivoinnin siirron kanssa. Se verran silmäilin tuota aktivointi FAQia.  Otan sen uudelleen koneelleni  pilvestä, niin on taatusti yhdistetty eri sarjanumeroon.

13. Mirrored

23 779
    748
    113

Tämän LR6:n tapauksessa lisenssi on ikuinen ja Adobe on siitä rahansa saanut kerralla.

Lisenssiehdot (Lainaus Verkkokauppa.com):
      1 user / 2 PC - Yhdelle käyttäjälle kahteen laitteeseen
        Kielet: englanti - ohjelma on englanninkielinen
        Asennusmedia: DVD, aktivointi ja lisämateriaalien lataaminen vaatii internetyhteyden sekä Adobe ID:n
        Soveltuu kaupalliseen käyttöön

Kun on olemassa aktivointeja ja rekisteröintejä sekä muuttuvia "vakoilutapoja", eihän noista voi koskaan olla varma että homma sujuu ohjelman myydessä taas samoin kuin ennenkin.  Itse en ole ennen myynyt ohjelmia eteenpäin. Se mitä näistä olen sivusilmällä aiemmin huomannut keskusteluissa, on ainakin että toisinaan on jouduttu soittamaan Adobelle.  Samoin jos oma tietokone on muuttunut riittävästi kokoonpanoltaan (emolevy?).

Omalta osalta nyt ainakin sellainen havainto että kun minulla oli LR6 koneellani ja rekisteröitynä, se näkyi Adobe IDissäni listattuna ja rekisteröitynä.  Sitten aloitin CC:n ja otin sieltä koneelleni PS:n kokeiluun.  Kun sitten katsoin koneelleni tullutta Creative Cloud ohjelmaa, siellä näkyi että minulla on LR.  Kun nyt sitten poistin sen koneeltani,  se vaihtoi siellä paikkaansa ladattavissa olevien ohjelmien joukkoon nappulalla 'kokeile' (30päivää).  Samaan aikaan edelleen minulla on rekisteröitynä sarjanumeroon yhdistetty LR6 Adobe IDissä.  Sitä ei saa itse sieltä pois - en ainakaan huomannut sellaista toimintoa.

Katson asiaa mieluummin niin, että myydessäni ohjelman on aina parempi tehdä asia varman päälle. Kun Adobe ohjeistaa toimimaan tietyllä tavalla, uskon ettei sillä tavalla toimien myöhemminkään tule uudelle käyttäjälle mitään pulmia.  Kun minulla on ohjelma rekisteröitynä, lie eniten uskon asia, että toinen käyttäjä voi saman sarjanumeron kanssa toimia pulmitta.  Ei taida paljoa auttaa, miten homma on jengeillä aiemmin yleensä mennyt tai mitä lisenssi yleensä tarkoittaa.  Näihin liittyy aina tuotekohtaiset ehdot ja niitten noudattamisen valvomisen tavat ja käytännöt voivat olla muuttuvat.

14. Mirrored

23 779
    748
    113
  15. Mirrored

23 779
    748
    113

No siltä jo alkoi tuntumaan minustakin, kun hokasin että sopimus pitää printata ja sitten skannata.  Vai laittaisiko tussilla allekirjoituksen näytölle ja ottaisi siitä kuvan...

16. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 272
    47
    48

Voithan myös ostaa Adobe Acrobatin ja lisätä sillä elektronisen allekirjoituksen ;)

17. Mirrored

23 779
    748
    113

Raportti.  On siis kaksi siirtoa tehtävänä, LR yhdelle ja toiselle PSE&Premiere.  Molemmat samalla tapausnumerolla, jotka sain Adoben chatistä (se toimi mainiosti).  Chatin jälkeen sain paitsi tallennetun keskustelun kulun sähköpostiini (koska olin rastittanut sen vaihtoehdon ennen chatin sulkemista) sekä emailin jossa oli tuo tapausnumero ja minua neuvoneen asiakaspalvelijan nimi.

Kun olin allekirjoittanut siirtopaperit (kummallekin siirrolle omansa) lähetin ne eteenpäin.  Taisi kulua vuorokausi tai korkeintaan kaksi, kun sähköpostiin tuli ilmoitus että ovat vastaanottaneet ja ohjeita siitä että uusilta käyttäjiltä myös.

Nuo ohjeet vähän hämmensivät, koska varsinaisista ohjeista olin käsittänyt että uudet käyttäjät lähettävät itse omat kaavakkeensa.

"In this case we have check the transfer of license form sent by you, but it is only filled by the Transferor, the form also need to be filled by the Recipient, so please fill the complete form and send it to us and we will be able to transfer the license."

Tuossa vaiheessa molemmat uudet käyttäjät olivat jo lähettäneet omansa Adobelle.  Kokeeksi sitten teimme niin, että toisen skannin lähetin vielä minäkin.  Se tuntuikin nyt oikeastaan selkeimmältä ja järkevimmältä, koska silloin se menee suoraan yhdistyen avoimeen keissiin.

Miksei tätä ole selvästi laitettu ohjeisiin... höh.  Siellä sen sijaan sanotaan:  Kun Adobe on saanut täytetyn käyttöoikeuden siirtokaavakkeen kummaltakin osapuolelta, Adobe rekisteröi ohjelmiston uudelle käyttäjälle. Rekisteröinti varmistaa, että Adobe tunnistaa uuden omistan lailliseksi käyttöoikeuden haltijaksi, joka voi käyttää asiakaspalvelua ja -tukea.  Käyttöoikeuden siirtopyynnön käsittely vie kolmesta neljään viikkoa sen jälkeen, kun kumpikin osapuoli on toimittanut Käyttöoikeuden siirtokaavakkeen.  No kuitenkin, nyt ajatellen tunnen itseni vähän pöhköksi ja tuntuu että tietenkin myyjän on paras toimittaa ostajankin skanni perille.

Laitoin aluksi toisen ostajan skannin sinne ja noin vuorokauden päästä tuli email:

With this response, we believe your issue is resolved and have therefore closed your case 021694xxxx.  If your support case has not been completed to your satisfaction or you need to contact us on this issue again, please reference your case number. You can reopen your case up to 14 days after it has been closed.

Hello Kimmo ,

I am writing in the reference of your open case: 021694xxxx
    In this case we have transferred the license for Lightroom 6 on : <EMAIL email="uusikayttaja@GMAIL.COM"]uusikayttaja@GMAIL.COM</EMAIL> , as per your request. We are closing this case, However if you still have any concern you can reopen this case in next 14 days.

Näköjään ei ne juuri tarkkaan lue viestejä, koska eihän keissiä pitänyt vielä sulkea, koska toinen siirto on kesken.
    Tuosta on tulee kohta kuluneeksi pari päivää eikä toisen osalta ole mitään tapahtunut.  Panenpa siis hänenkin skannin sinne.  Ei sitä hänen lähettämänään ainakaan 3-4 päivään mennessä ole yhdistetty keissiin.

Uusi käyttäjä asensi LR:n levykkeeltä eilen ja kertoi: "Mulle ei tullut mitään sähköpostia, mutta kun asensin LR6:n, nimeni näkyi jo rekisteröintitiedoissa."

Toinen skanni on muuten valokuva.  Ihmettelisin kovasti jos ei kelpaisi.  Liite.  ed.  Avasin keissin ja panin tuon sinne nyt.

18. Mirrored

23 779
    748
    113

No niin, muutama päivä tuossa tällä kertaa kului.  Tuli tieto: Hello, Thank you for contacting Adobe. We would like to inform you that as per your request we have transferred the serial number to the recipient. We are closing this case as we assume this issue is resolved.

Tarkistin vielä Adobe IDistäni ja kyllä ohjelmat olivat kadonneet rekisteröityjen listalta.

Homman opetus on että myyjän pitää laittaa molempien osapuolien skannit tai digikuva siirtopaperista sinne.  Ohjeet eivät tässä suhteessa ole aivan yksiselitteiset - en nimittäin ollut ainoa joka ne tulkitsi väärin. 

19. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mitä dokuja piti skannata?

20. Mirrored

23 779
    748
    113

Transfer of License molemmilta osapuolilta. Yllä on malliksi valokuva joka kelpasi skannista.  Aloitusviestissä linkki jossa ohjeet ja tuo kaavake.