Vs: Adoben hinnoittelu? Itse oon käyttänyt vaihtelevasti LR:ää alusta asti, ja se vasta kökkö viritelmä onkin. Onneksi on Bridge.
Vs: Adoben hinnoittelu? Itse käytin vuosikausia Bridgeä ja olin siihen oikeastaan aika tavalla tyytyväinen. Pari kertaa kokeilin Lightroomia mutta en löytänyt siitä mitään lisäarvoa. Tänä syksynä sitten opettelin LR:a vähän perusteellisemmin ja nyt olen oikeastaan kokonaan siirtynyt siihen Bridgen sijasta. Pitkään vierastin LR:n katalogipohjaista logiikkaa, mutta kun siihen totuin niin se osoittautui yllättävän hyväksi. Jonkin verran aikaa tuohon tottumiseen meni, eikä toki LR ole täydellinen; vain esimerkkinä toivoisin kyllä siihen kelvollista makroeditoria. Niin että ymmärrän hyvin RB:tä jonka mielestä LR on vaikeakäyttöinen ja vastenmielinen. Juuri noilla sanoilla olisin itsekin sitä kuvaillut pitkän aikaa. Mutta à chacun son goût.
Vs: Adoben hinnoittelu? Kuulun. Olen kuitenkin mieluummin kertaveloitteisen lisenssin kuin osiin jaetun suosija. En näe siinä mitään lisäarvoa, että maksan kalliimman hinnan käyttämästäni ohjelmistosta.
Vs: Adoben hinnoittelu? Mutta aika utopiaa olisi kuvitella saavansa koko cc pilvi- ja mobiilipalveluineen kiinteällä hinnalla.
Vs: Adoben hinnoittelu? Mulle kelpaisi ihan perinteinen lisensointimalli, joka aikaisemmin oli käytössä. Tämä nykyinen tilausmalli on iltalypsymalli.
Vs: Adoben hinnoittelu? Niin mutta sinä et myöskään selvästikään tarvitse sellaista tuotetta kuin cc on, kun et kerran ilmeisesti käytä kuin murto-osaa sen ominaisuuksista.
Vs: Adoben hinnoittelu? Koska et pidä Lightroomista joka on paketin pääohjelma. Jotenkin ymmärsin, että et myöskään kaipaa Adoben pilveä ja mobiili-aplikaatioita. Miten on? Entäs Photari? Minulla on nuo kaikki käytössä, minkä takia koen, että se 40 sentin päivätaksa on kohtuullinen.
Vs: Adoben hinnoittelu? Ehkä sinulle. Mutta cc:n asennus menee niin että Ps käynnistyy LR:n editorina. Toisin päin se ei toimi.
Vs: Adoben hinnoittelu? Käytän ensisijaisesti Lightroomia, josta poikean Photoshoppiin tekemään tietyt toiminnot Photarin plugareilla. Bridgessä tykkään selata, kun vauhdilla pitää selata ja siinä on moni asia selkeämmin mm. näet yhdellä vilkaisulla, että kaikki kuvat ovat saman kokoisia...yms. yms. Lisäksi käytän/käytin Flashia + Flash Builder 4.6, Indesignia, Acrobatia, Premierea, After Effectsia, Auditionia, Media Encoderia, DNG Converteria, Illustratoria jne. eri tasoisesti vaihteleviin proggiksiin/kokeiluihin. Listasta puuttuivat vielä Pagemaker, Freehanska ja Dreamviever, joista osa on jo kuopattu.
Vs: Adoben hinnoittelu? Niin juu ja mitä ihmettä mä tekisin yhdellä pilvivaihtoehdolla lisää? Saati noita muutenkaan pysty kuin selaamaan tabilla.
Vs: Adoben hinnoittelu? Minulle se pilvi on osoittautunut hyödylliseksi. On mukavaa ja joskus jopa hyödyllistä mm. kun collectionit on padillä ja puhelimessa. Lisäksi kuvia on nopein näyttää galleriana juuri Adoben pilven kautta. LR ja Ps olivat minulla päivitysvaiheessa kun tein cc sopimuksen. Sen takia se 39 sentin päivämaksu tuntui aloituksessa hyvin kohtuulliselta. Ja jos tuolla tasolla pysyy, niin en valita jatkossakaan. Mutta hän joka jättäisi päivityksiä tekemättä saattaa tietysti ajatella cc:n hinnoittelusta toisin.
Vs: Adoben hinnoittelu? Eihän 39 senttiä paljoa ole, mutta 0,39euroa*365*2 alkaa olla. Monesti sitä toivoo, että ne ominaisuudet toimisivat kunnolla tai sitten niitä ei tarvitse edes julkaista.
Vs: Adoben hinnoittelu? Eikös Adobella ole 62 euron kuukausidiili koko tuolle läjälle käyttämiäsi ohjelmia. Vai onko ne kertalisenssillä hankittuja?
Vs: Adoben hinnoittelu? Miten arvelet hinnoittelun kehittyvän? Minä arvaan, että kun tarpeeksi moni on koukussa, hinta nousee 40-60% vuodessa. Arvelen, että adoben tavoite on jossakin 30 €/kk tasolla harrastajille ja varmaan jotain malleja sille, miten ammattilaisilta saadaan enemmän, on myös mietitty. Jos tarpeeksi moni lakkaa maksamasta, näemme oletettavasti LRn ja PSn eriyttämisen, jolloin pelkän LRn saa halvemmalla, ei kuitenkaan alle nykytaksan. Hinnoittelun kipurajaa tullaan taatusti hakemaan, jos hinnan tuplaus pudottaa vain 10% tilaajista, ei korotus ole riittävä.
Vs: Adoben hinnoittelu? Hyvät ohjelmat eivät yleensä ole ilmaisia. Kerroit äsken käyttäväsi niin montaa erillistä ohjelmaa, ettei cc:n kuukausimaksu missään tunnu noiden lisenssien rinnalla. Lisenssien päivittämisestä uuteen version kertyy aikamoinen kertalasku kun ostat uuden kameran, tai tulee muusta syystä päivitystarve. Minulla ei ole Lr:n plugarina Ps:n lisäksi kuin vuonna öö ostetut NIK:n softat. Jollain ihmeellisellä onnella ne toimivat yhäkin. Etenkin Silver Efexistä olisi ikävä luopua. Markkinatilanne on tosiaan huolestuttava. Toisaalta sinun viestisi kertoo samasta mitä edellä olen puhunut - nykytaksat ovat kohtuulliset. Toisaalta eipä tässä ole paljoa vaihtoehtoja. Normaali lisenssiostaminen tuntuu huonolta vaihtoehdolta kun kertakustannus kohoaisi Ps:n ostamisen myötä pilviin. Ja tuotakin pitäisi sitten vielä aika-ajoin päivittää. Normilisenssit eivät siis houkuttele. En viitsi hirveästi maksaa ylimääräistä pelkästään siitä, että olisin kriittinen kuluttaja.
Vs: Adoben hinnoittelu? Jos noita saisikin satunnaiseen käyttöön vuokrattua, mutta koko settihän niitä pitää ottaa ja vähintään vuodeksi kerrallaan.