Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Väriprofiiliongelma

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana e-0r, 1 Helmikuu 2006.

1. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Hei, pikaisen haun jälkeen en löytänyt apua, eikä sitä löytynyt photarin helpeistäkään. Siispä kysyn.

Mitä tehdä, kun photarissa kun tahtoo convertata kuvan toiseen profiiliin, esmes sRGB:stä Fotonetti.comin ICC-profiiliin, värit muuttuvat? Sen olen toki huomannut että kun lähetän normaaleja sRGB-kuvia fotonettiin, värintoisto on hieman erilainen kuin omalla kotikoneella katseltuna, ja olen aina arvellut sen johtuvan heidän profiilinsa eroavaisuudesta sRGB:hen. Fotonetin sivut kehottavat käyttämään heidän profiiliaan jos tahtoo muokata kuvat sen näköisiksi kuin itse tahtoo.

Mutta onko jotain keinoa saada siis muokata kuva rauhassa sRGB:nä sellaiseksi kuin haluaa ja sitten antaa photarin hoitaa muunnostyö fotonetti-ICC:hen ilman, että kuvan sävyt muuttuvat? Kun nyt pitäisi ilmeisesti muokata erikseen sRGB:nä webkuvia varten ja sitten fotonettiprofiilissa fotonetin kuvia varten - Tuplasti työtä, ärr. Siis, varmasti tämä ei voi mennä näin tyhmästi vaan se olen vain minä joka en kekkaa oikeaa tapaa hoitaa asia, mutta en nyt oikein löydä. Apua!

-e-0r

2. e-0r

e-0r

936
    0
    0
    Noniin, nevermind. :) Sain vastauksen, kiitos Kutunluu.

3. Hyvä ;-)

4. Hei mikäs mystinen piilopiiri täällä pyöriin, kun vastaukset kysyjä saa kysymykseensä ennen kuin edes kukaan vastaa?

Eipä siinä, osaanhan kai? itsekin tehdä tuon profiilin convertoinnin oikein, mutta jotenkin halusi saada siihen vielä lisä varmuuden et varmasti olen oikeilla jäljillä.

5. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Irkissä on pojat vissiin keskustellut. Mut olishan se ihan hienoa, että tännekin kerrottais mikä oli ratkaisu.

6. YpyCL9V

YpyCL9V Member

597
    2
    18
    x

Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  7. Vastaus on juuri tuo nevömaind. Elikkä jos ajetaan profiiliin, niin toki värit muuttuu, onhan se värien muuttamista sentään. Muutenhan sitä ei tarvitsisi tehdä. Näin tällä kertaa.

8. saloma-3

saloma-3 Well-Known Member

1 960
    731
    113
    Olen ymmärtänyt, että profiiliin muuttaminen muuttaa oman (kalibroidun) monitorin kuvan vastaamaan mahdollisimman tarkasti sitä, mikä k.o. printterin tai kuvavalmistamon kuva tulee olemaan. Ts. profiili päälle ensin ja sitten vasta muokkaamaan kuvaa. Tämä on toisin, kuin mitä usein kuulee tehtävän.
    Ehkä olen ymmärtänyt väärin Kuva05 -messuilla pidetyn esityksen...
    Kokeilemallahan tuo selviää varmuudella.

9. Päinvastoin. Ensin käsitellään kuva ja sitten se viimeiseksi tungetaan siihen tulostimen profiiliin.
    Jos siis puhutaan printtaamisesta.

Mutta jos ei puhutakaan. Voidaanhan puhua skannerin profiilista jossa kuva on. Pitäähän se siitä konvertoida työskentelytilaan. Ja sehän tehdään ensimmäiseksi.

Jos haluat tarkkailla sitä millaiseksi se printattuna tulee, niin silloin se pistetään siihen printteriprofiiliin ja sitten esikatselussa katsotaan millaisena photari osaa emuloida sitä lopputulemaa. Eli convert to printteri pröfiil, sitten View proof colours (kunhan ensin proof setup-> printteri pröfiil) Jolloin kuvan pitäisi näyttää aivan sa*tn samalta kuin ennen sitä printteriprofiilimuutosta. Eli missä ilo? No siinä että voi myös katsoa mahdollista leikkautumista, eli: View Gamut warning.

10. voit tehdä proofingin fotarilla helposti, joka emuloi tulosta halutulla ICC-profiililla:
    View -> Proof Setup -> Custom. "Device to Simulate" kohtaan tuo fotonetin profiili, ja rendering intent "Relative Colorimetriciin". Rastita "Black Point Compensation". Mikäli mahdollista, on suositeltavaa vielä rastittaa "Simulate Paper Color" sekä "Simulate Black Ink" mikäli olet tulostettavaksi editoimassa kuvaa. Paina "ok".

Tämän jälkeen painat Ctrl-Y (tai View -> Proof colors) ja vielä Shift+Ctrl+Y (View -> Show Gamut Warning). Jos kuvassa on oudoissa kohdissa 100% punaista (oletusväri), tarkoittaa se että siinä kohdin on kuvassa sellaista väriä mitä kyseinen tulostin (eli fotonet) ei pysty toistamaan musteillaan. Lisäksi aiemmat "Simulate Paper Color" simuloivat käytettävän paperin valkoista (eli miltä "valkoinen" tulee paperilla näyttämään), sekä "Simulate Black Ink" - sama juttu mustalle.

Tämän jälkeen voit alkaa säätämään kuvaa näytöllä sellaiseksi jonka sen haluat näyttävän paperilla kädessäsi. Kun kuva näyttää hyvältä, menet Edit -> Convert to Profile, jossa pitäisi olla oikea profiili jo olla valittuna, joten ei tarvitse painaa muuta kuin "OK". Näin sinulla pitäisi olla käsissäsi täydellisesti profiiliin editoitu kuva. Jos monitori on oikein kalibroitu, pitäisi paperilla olevan kuvan ja monitorilla olevan kuva ero olla silmin eroittamattomissa.

Ja te muut jotka oikeasti osaatte tämän homman, huutakaa jos sanon jotain väärin. Itse näin olen kuitenkin toiminut IFI:n profiilin kanssa ja tulos on ollut odotettua.

Edit: olishan tuon matin linkin voinut lukea aikasemmin...

11. Kiitän omalta osaltani hyvistä ja valaisevista vastauksista!

Juu... eli ihan oikein tuon convertoinin mustin.
    Täytyy vaan aina välissä tarkistuttaa omien tietojen ja taitojen paikkaansa pitävyys, sillä tässä lahossa pääkopassa on toisinaan jokin harmillinen muisti-ongelma..)