Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Adobe Lightroom 3 mietintää

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana juhoe, 5 Syyskuu 2011.

1. juhoe

juhoe

26
    0
    0
    Olisi muutamia juttuja LRstä:

1. Onko Lightroomin "Previews.lrdata" kansio miten "tärkeä" projektin aukeamisen ja toimivuuden kannalta yleisesti siten, kun se muuttuu aika paljon kokoajan riippuen mitä kuvia katselee milloinkin. Eli jos jonnekin vie muuten saman projektin, mutta "Previews.lrdata" on eri kokoluokkaa niin onko sillä mitään väliä projektin toimivuuteen? Vai alkaako vain se toisen sijainnin Lightroom luomaan mutkattomasti omat esikatselunsa ja kansionsa? Esim. formatoinnin tekemisen jälkeen jos varmuuskopioprojektin siirtäisi puhtaalle koneelle ja jatkaisi niin siinä voisi olla vaikka pari vuotta vanhempi "Previews.lrdata" kuin mitä se "eilinen" kansio oli siinä formatoidussa kovalevyssä mikäli on vain huolehtinut siis muiden kansoiden varmuuskopiot (projekti itse, Backups, kuvat itse).

2. Tallentuuko Lightroomin projektitiedostoon itseensä kaikki tehty jälkikäsittely jokaisen käsitellyn kuvan osalta? Eli aukeaako projekti kuvineen säätöineen oikein toisessa paikassa kuin mitä ne on alkuperäsessäkin (Kun kaikki kuvat löytyy ja ajankohtainen projekti, mutta aika vanha "Previews.lrdata")? Jos kuvia on tuhansia niin tuntuu aika hurjalta, että yksi projektitiedosto sisältäisi kaiken tiedon säätöineen kaikkineen..

3. Mitä varten voi valita XMP-tiedoston kuvien tallennukseen itse kuvatiedoston rinnalle? Sehän tekee tiedostojenmäärän kaksinkertaisen määrän kasvun mikäli jokaiseen kuvaan on tehty muutosta(?), mutta mitä se aputiedosto merkitsee/auttaa? Hyöty/haitta?

Kiitoksia

2. kurg

kurg Member

55
    0
    6
    Vs: Adobe Lightroom 3 mietintää

Itse käytän XMP-tiedostoja. Tällöin kaikki kuvaan liittyvä data on varmasti tallessa, vaikka tietokannalle kävisi miten. Eli varmuuskopioksi riittää hakemisto, jossa RAW-kuvat ja XMP-tiedostot ovat. Lisäksi kuvankäsittelyohjelma osaa ottaa parametrit ja asetukset parhaansa mukaan XMP-tiedostosta (jos vaikka tuplaklikkaan tiedoston aukenemaan Photoshopissa). En siis käytä Lightroomin "arkistointijärjestelmää" mitenkään. En tykkää ajatuksesta, että kuvien datat olisivat jonkin tietyn ohjelman suljetussa formaatissa. Näin vältyn myöskin miettimästä vastauksia kysymyksiin 1 ja 2.

3. jarnoh

jarnoh

22
    0
    0

Kuten nimi kertoo, se sisältää kuvista mahdollisesti olevat valmiiksi rendatut thumbnailit yms.  Ei tarvitse säilyttää, Lightroom luo ne itse uusiksi.  Esim ulkoisen levyn kannassa on tosin mukavampaa operoida, jos Lightroomilla on kuvista previkat valmiina.

Kyllä, editoinnit tallentutuvat ja edittihistoria myös.  Datahan ei häävisti edes ole, jos vertaa itse kuvan kokoon.  Ja itse kuvadatahan ei ole kataloogissa tallessa.

Itse pidän datat kataloogissa ja vain erikoistapauksissa talletan ne XMP-muodossa.

4. juhoe

juhoe

26
    0
    0

Kyllä!

Esim:
    Otetaan projekti nimeltä x. Meillä  on tiedostot x.lrcat, x Previews.lrdata, Backups kansio ja kuva. Laitetaan projektiin x yksi kuva ja varmuuskopioidaan projekti samalla ILMAN "x Previews.lrdata" kansiota. Sitten lisäillään ajan mukaan kuvia pari tuhatta itse "käyttöprojektiin x" editoiden niitä ja väliajoin ollaan varmuuskopioitu vain itse kuvakansiota eikä mitään muuta (paitsi XMPt siinä samassa). Sitten toisessa paikassa kun sen varmuuskopioidun x.lrcat tiedoston avaa (joka on esim. 2 vuotta vanhempi ja kymmeniä megoja pienempi, koska alkujaan se ylläpiti vain sitä yhtä kuvaa) niillä 2000 editoidulla kuvalla varustettuna niin näyttääkö se muka tilanteen oikein jos ei ole ajan tasalla oleva korvattu tiedosto itse projektista x ja luoko x.lrcat automaattisesti sen varmuuskopioprojektin avautuessa kansion "x Previews.lrdata" root pixeleineen ja muine kirjain / numero kansioineen sitä mukaan kun esikatseluja "haluaa"? Nimenomaan sen takia, että XMP-tiedostot löytyy... Onko se taas sitten toisinpäin niin, että jos ei käytä XMP-tiedostoja, niin pitää olla mahdollisimman tuore korvike varmuuskopiossa itse projektitiedostosta x? Jos XMP:t ja kuvat ovat ajan tasalla, niin tarvitaanko edes koko x:ää? Eiköhän, niin on edes jotain mistä avata jotain... Tarkoittiko tuo, että alkukantainen pienikokoinen projektitiedosto on tarpeeksi jos pitää XMPt ja kuvat ajallaan kun tulee aika avata varmuuskopioprojekti?

"Loading..." varmaan sitten vain juuri tuon mukaan miten on missäkin projektissa tarjolla valmiita esikatselukuvia. No errors?

5. Vs: Adobe Lightroom 3 mietintää

1. Previews.lrdata sisältää Lightroomin tekemät esikatselukuvat. Se on aivan ensiarvoisen tärkeä Lightroomin sujuvan käytön kannalta. Kaikista Lightroomiin importatuista kuvista kannattaa olla siellä esikatselukuvat, jotka ovat vähintään käyttämäsi normaalin esikatselukoon suuruiset. Kuvankäsittelysession jälkeen previewit kannattaa päivittää.

2. Kuvankäsittelyn vaiheet on tallennettu Lightroomin tietokantaan. Esikatselukuvat vain näyttävät miten tehdyt säädöt vaikuttavat kovalevyllä oleviin kuviin visuaalisesti, ja sitä nopeammin mien paremmin ne ovat ajantasalla. Tietokanta on se tärkein varmistettava ja sehän on helppo tehdä vaikka joka kerta kun LR suljetaan. Toisin kuin tuossa on kirjoitettu, LR:n tietokanta ei ole missään suljetussa formaatissa, päinvastoin luultavasti yleisimmässä mahdollisessa.

3. XMP-tiedostoista saattaa olla hyötyä, jos availee kameran RAW-formaatissa olevia tiedostoja suoraan levyltä Photoshopiin (Elementsiin). Parempi tapa on kuitenkin avata ne sinne Lightroomista, jolloin XMP on tarpeeton. Silloin ei voi tulla asetuskonflikteja. Muille tiedostoille (DNG, TIFF, PSD, JPG) XMP-sivuvaunut ovat tarpeettomia, koska sama info voidaan kirjoittaa LR:ssä itse tiedoston kääreeseen.

-p-

6. juhoe

juhoe

26
    0
    0

Tarkoitatko, että Lightroomin importatuiden kuvien esikatselukuvat ovat "Previews.lrdata" kansiossa pysyvästi esikatselukokoisina luoden mitä erilaisempia N,D-kansioita erikoisine tiedostoineen ja mahdollistaen tuon sujuvan käytön, mutta 1:1 esikatseluiden pysyvyyttä voi vapaammin säätää LRstä? Kannattaakohan se olla 30 päivässä vai ei koskaan tms... Tuotu kuva, saatu esikatselukuva, kyseisen kuvan poisto kokonaan, lähteekö esikatselukuvakin?

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Joo! Eli aktiivinen katalogin varmistus sijainnissa b takaa varmuuskopioprojektin samanlaisen toimivuuden? (ainut on tuo "Previews.lrdata", että sen suuruus voi heitellä, mutta näkyykö se muussa kuin "Loading..." tekstin latailuissa?) Tietokantahan ei kovin iso ole juurikin tuon takia kun se toimii vain visuaalisena suunnannäyttäjänä...

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Kyl! Hmm, "tiedoston kääre"?

Kiitos!

7. Vs: Adobe Lightroom 3 mietintää

Täysikokoiset (1:1) esikatselukuvat vievät luonnollisesti enemmän tilaa kuin "normaalikokoiset". Jos levytilaa riittää, voi toki antaa 1:1-kuvienkin jäädä Previews-tiedostoon. Muuten kannattaa antaa niiden poistua sopivan ajan kuluttua.
    Kuvan poistossa esikatselukuva lähtee samalla.

Tietokannan varmuuskopio = tietokanta, ja molemmat toimivat tasan samalla tavalla. Tietokannan voi toki varmistaa yksinkertaisesti kopioimalla se toiselle levylle. Lightroomin itse tekemän varmistuksen yhteydessä voi tarkistaa, että tietokanta on kunnossa.

Tiedoston "kääre" on se kaikki muu tiedostoon liittyvä informaatio kuin itse data. 
    Eipä kestä ;-)
    -p-