Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Ihan kehäpäätelmänä, jos linssi suunnitellaan niin, että se on käyttökelpoinen suurimmalla aukolla niin eikös valovoimasen linssin muuideinkin aukkojen ominaisuudet parane samassa ikäänkuin kaupan päälle verrattuna vähemmän valovoimaiseen, jossa linssivirheiden korjaus suurimmalle aukolle on vähemmän vaativaa. Lisäksi on vissiin erikoistarkoituksiin tehtyjä linssejä, jotka on optimoitu tietyille aukkoalueelle, kuvausetäisyydelle tai -olosuhteisiin, mutta ne ovat asia erikseen.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Kto:lle, niin...valovoimaa löytyy nikoniltakin, toki. Mutta aloitusviestissäni tarkoitinkin laajoja kuvakulmia digirungossa paremmalla kuin f2.8 valovoimalla. Ja nyt en puhu edes mistään oikeasti laajasta, vaan ihan vain niinkin vaatimattomasta kuvakulmasta kuin mitä 35mm lasi tuottaa kinokamerassa. Mä haluan vain saada 35mm kinokuvakulman näkymän myös digistäni paremmalla kuin f2.8 valovoimalla. Nykyään se ei onnistu...ei onnistu edes f2 valovoimalla! Sigmakin on saanut tehtyä 20/1.8 lasin (joka ilmeisesti on hyvinkin suosittu lasi!) niin on kumma ettei nikon (tai Tokina tai Tamron), saa tehtyä samaa. Niin...ja emmä laittaisi pahitteeksi, että saisin myös 50mm kinokuvakulman digiini f1.4 valovoimalla. -22/1.4 dx -22/2 dx -32/1.4 dx Onkohan tollaset nyt maailman vaikein ja kallein asia valmistaa? Noita saa odottaa ja odottaa, mutta markkinoille tulee vaan 3 aukkoa pimeämpiä superubermultiallpurposevakaaja zoomeja. Sanotaan nyt sen verran, että koska mä kuvaan usein hyvin vähässä valossa niin Sigmat sulkeutuu pois sen vuoksi, että af-toiminnot eivät kokemusteni mukaan toimi tollaisissa olosuhteissa. Mä haluaisin pitää sigmoista sillä mielelläni ostaisin niitä koska ovat ihan edullisia...mutta asia ei ole enää niin miellyttävä kun kuulee sen tarkennuksen partakoneäänen ja linssi sahaa edestakaisin kun pitäisi ottaa kuvia. Manuaalitarkennuksella menee se koko af-lasin hankinnan idea hukkaan. Jos kuvaisin vaikkapa maisemia ulkona niin asia olisi ihan eri.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Ei mulla mitään faktaa ole, mutta homma ei välttämättä taida olla ihan noin. Esim. Leica, jonka uusimmat ASPHit jyllää jo täydellä aukolla, voisi käsittääkseni suunnitella vielä "paremman" objektiivin keskiaukkojen toistoon, mutta silloin suurten aukkojen toisto kärsisi. Ainakin tällaista muistelen Erwinin kirjoitelleen. Mutta keskiaukkojen erot taitaa kuitenkin olla aika pienistä marginaaleista kiinni ja esim. noiden mun Zeissien välillä ei resoluutiossa taida olla juurikaan eroa esim. aukolla 8 eri versioiden välillä. Bokeh yms. on sitten toinen juttu. Toisaalta valovoimaiset Zeissit tehtiin hinnasta välittämättä eli oli vapauksia hieroa systeemiä enemmän - pelkkä valovoima ja isot linssit eivät olleet tavoitteena. Esimerkkinä 2/28mm, joka poistui tuotannosta kuulemma kalliiden tuotantokustannuksien takia.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Koitin tossa kehäpäätelmässäni kommentoida juuri tätä maininnalla erikoislinsseistä asiana erikseen, mutta sitä et lainannut. Tuossa tapauksessa linssin suunnittelun lähtökohta olisi mahdollisimman hyvä suorituskyky suurilla aukoilla ja muista ei niin väliä, kun ovat riittäviä kuitenkin, mutta eivät niin hyviä kuin olisi mahdollista tehdä. Olisko Leica Asph. funtsittu juuri näin? Joku hämärä jälki pään muistipaikassa kertoo, että aikanaan kun valovoimasta kilpailtiin kuin kuun valloituksesta niin nämä f:1 ja alle olevat linssit olisivat olleet muilla aukoilla alle keskitason. Voi olla, että keksin omiani. Prosessilinssejä kerrotaan rakennettavan sellaisilla kaavoilla, että ne toimivat parhaiten 1:1 ja sitä lähellä olevilla suurennussuhteilla ja ovat pitkillä etäisyyksillä normilinssejä huonompia. Ilmakuvalinssien suunnittelussa huomioidaan jotakin sille käyttötarkoitukselle oleellista. Ilman faktaa minä kyllä tässä höpisen.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Tuli mieleen että croppijärkkäreissä on pidetty kinokoon runkopaksuus, ja Nikonin runkohan sattuu olemaan paksuin näistä tavallisista valmistajista. Ja Canon on mennyt tekemään aika monimutkaisen peilisysteemin juuri tämän kiertämiseksi. Eli 20/2 Nikkoria saadaan varmaan odotella (no Sigmallahan ihme kyllä löytyy, kuten tuossa tuli mainittua). Joku fyysikko korjaa: http://www.kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?p=98673#p98673 Oikeasti kennon koolla ei ole merkitystä kuvanlaatuun, pienikennoinen pokkari pystyy samaan kuin kinokenno ISO 100 50/2 mutta siihen tarvitaan saman valomäärän keräämiseksi 5mm f/0.2... Tuolla saa saman syväterävyyden, kuvakulman, valotusajan ja kuvanlaadun, kunhan herkkyys on hmm.. ISO 1, suunnilleen? Tietty kennot on rakenteisia juttuja, ja niiden skaalaaminen tuolla tavalla ei ole mahdollista. Ja tämä ei sitten ollut välttämättä faktaa, semmoinen hypoteesi vaan. Joku fyysikko korjatkoon
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Itseasiassa hauska juttu; D200 + 35/2 lasi on jotenkin "ankea" ulkona kuvatessa. Jotenkin se näkymä ei vaan koskaan "avaudu" etsimen läpi katsoessa ja tulee laitettua jokin muu lasi kiinni. Mutta jos käytössä on OM-1 ja 50mm lasi niin ulkona kuvatessa tuo on ihan jatkuvaa sensaatiomaista "HEUREKA!" -elämystä. Sama kuvakulma, mutta ihan eri näkymä ja erit fiilikset. (Sitä ne etsinten erot teettää!). Itseasiassa tästä tulikin mieleen, että viimeksi kuvasin ihan ahtaissa sisätiloissakin mieluummin OM-1 + 50mm kombolla kuin 20mm + D200 kombolla. Normaalisti olisin ihan satavarmasti ottanut tuon laajemman vaihtoehdon, mutta olympuksen läpi homma vaan näytti paremmalta. Eli suomeksi sanottuna; jos niitä valovoimaisia dx-kennon 22mm laseja ei ole tulossa niin Nikon voisi tehdä edes kunnon etsimet kameroihinsa
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Niin voisikin, Canonista ei ole väliksi -eihän niillä kuvaajat löydä kameroistaan mitään vikaa ;-}
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Eipä tässä nykyään enää mitää ongelmaa laajakulman valovoiman ja digien kanssa ole kun on noi täyskennokamerat. Niissä on kyllä tosin tarjonta vielä melko heikko ja hinta kova. 5D ja ruuvaa siihen kiinni 24mm 1,4 tai 35 1,4 niin kuvat näyttää niinkuin ne näytti filmillä (syväterävyys jne). Voi siihen ne zuikotkin sitten ruuvata. Eipä tuossa oikeastaan muuta huonoa ole kuin valtava koko, verrattuna 35mm 1,4 asph+m6 pakettiin joka kulkee vaivattomasti takin alla piilossa aina kun kaupungilla kulkee. Jos nyt vaan joskus tulisi tommonen täyskenno m runko ni se olisi mahtavaa. Ehkä joskus... Kyllä sitä itse kyllä pärjäisi slr kamerallakin sen aikaa.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. pmu, eli osta pentax (no en oo ite lähiaikoina päässy katteleen etsimestä, digin siis, mutta puhuvat että ovat isompia/kirkkaampia. tosin tais joku sanoo että D80 ois aika lähellä)
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Tommosia selittäjiä piisaa, D200:nkin etsintä jotkut kehuvat. Sen siis täytyy olla parempi kuin jokin muu. Huonohan se silti on.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Onko Oskulla kokemuksia Pentaxien etsimistä vs. vaikka se MX
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Niinhän "ne" sanoo, että D200 rungossakin on iso ja hyvä etsin jolla kelpaa tarkennella vanhoja mf-linssejä Olen eri mieltä. Ja vaikka F5 nikonissa on jo isompi etsin kuin D200 niin senkin etsinnäkymä ja "fiilis" kalpenee aika rankasti OM-1:n rinnalla. Puhumattakaan mittaetsin laikasta... Elämä olisi niin paljon helpompaa jos ei olisi tottunut kuvausharrastuksen alussa liian hyviin etsimiin ja liian valovoimaisiin pilkkahintaisiin zuikon linsseihin
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Digien? Ei, ainoastaan MX, MeSuper, KX, ja ME on kuvauksissa ollut. Niin ju ja 645N. Onhan etsimissä toki muitakin eroja kuin koko ja kirkkaus. Tarkennusavuissa on eroja ja etsintiedoissa. Nykyisin ei paljoa ikkunoita, asteikkoja eikä keppejä näe...nyyyh ;-)
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. hehheh.. joo K10D:ssä ja kuulemma istD:ssähän on ihan virallisesti vaihdettava etsinlasi. sinne sais leikkoo varmaan ja sen ympärille mikroprismarengas toki neulat on digitaalisessa muodossa, vai onko... ja näin, mutta.. pmu: sääli niitä jotka tottuu siis huonoihin
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Pitääkin varmaan hankkiutua omasta Ompusta mahdollisimman pian eroon ennen kuin pysyvää vauriota ehtii syntyä.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Ostin aikanaan sidottuja Modern Photographyn vuosikertoja ja niistä näkyy selvästi, kuinka iso juttu OM-1 oli. Kaikki "perinteiset" valmistajat oli housut kintuissa. No, Pentax (MX, ME yms) ja Canon (A-Sarja) reagoivat melko nopeasti. Ja Zuikon lasit ovat loistavia. Ja innovatiivisia. En tiedä, miten ne sen teki, mutta 2/21mm, 2/28mm, 2/35mm on aika legendaarinen setti. Kokemuksia ei ole esim. 2/21 millisestä, mutta jos on samaa tasoa kuin muut, niin ei syytä huoleen. Itselle jäi erityisesti mieleen 3.5/50mm makro ja OM-2n. Ja OM-4, joka sekin kävi pari kertaa omistuksessa. Nyt pitää lopettaa, ennen kuin nostalgia aiheuttaa toimenpiteitä
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Ihan hyvä pointti, mutta oletko testannut esim. tätä: Sigma AF 30mm F1,4 EX DC, olen aika vakuuttunut, että tuo tarkennus saattaa jopa toimia, ihan jo siksi, että valoa pääsee melko hyvin läpi. Simosilla on ymmärtääkseni tuollainen omassa Nikonissaan, eikä keskusteluissa ole noussut kertaakaan esiin, että sahaisi tuota tarkennusta kovin helposti. Ehkä kannattaisi kokeilla nokalle, niin sitten tietäisi? hinta ei ole paha, kun jää alle 400e
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. No helevettiäkös räpellät sen digikropin kanssa sitten, hankkiudu eroon siitä!
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Kaarneen tavoin totesi fotomyyjäkin taannoin: kuvaa laajakulmakuvat filkalle! Best of both worlds.
Vs: AAARGH, haluan valovoimaa nikoniin!! Epätoivo valtaa sisimpäin. Mitä se "filmi" oikein on?! Hei kato digi on päivän sana!