Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Kamerajalusta kotikäyttöön

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Turisti2021, 3 Helmikuu 2021.

    Tervehdys

    Tulin etsimään apua tehtävänantoon löytää kamerajalusta kotikäyttöön. Mielellään kevyt ja riittävä 170 cm henkilön kasvo- ja kokovartalokuvaamiseen. Ilmeisesti kuulapää pitää ostaa myös? Tulisi siis järkkärikuvaamista varten, ei videokuvaamista.

    Mistä hintaluokasta kannattaa lähteä etsimään? Onko merkillä paljon väliä? Tykkään panostaa laatuun ja kestävään tuotteeseen, mutta en tässä tapauksessa tiedä yhtään mikä olisi riittävä. Sen verran ehdin tutkimaan asiaa että Manfrotto on hyvä, mutta tarviiko olla niin hyvä?

    Kiitos vastauksista ja ymmärryksestä.
     
  1. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Mulla on iso ja painava Gitzo Studex + Linhofin iso kuulapää, molemmat n. 40v ikäisiä ja edelleenkin kaikin puolin toimiva.
    Ja reissuja varten Cullmann nanomax (max 120 cm).
    Hiilikuituiset on kevyitä ja kalliita
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Käytettyjä löytyy, varsinkin noita painavia jotka kotikäyttöön soveltuu parhaiten, hinta-laatusuhteeltaan.. Ja kuulapää, jossa kameraa voi pyörittää mihin asentoon vaan ja yhdellä salvalla vapauttaen on monessa kuvauksessa kätevä. Sellainen laite, jossa on joka suuntaan eri lukitus on kankea ja valokuvia ottaessa ei tarvitse "panoroida" kovinkaan usein, eikä siten ole mieltä hankkia laitetta jossa eri suunnat on omalla lukollaan. (luonnollisesti kuinka jalustaa käyttää ja tykkää käyttää, on omakohtaista ja joku tykkää toisesta tyylistä kuin joku toinen). Itsellä on monen suunnan lukkoja, kahvallisia kuulapäitä ja noita ehdottamiani yhdellä salvalla vapauttavia kuulapäitä, joka minusta on kätevin käyttää valokuvaamiseen yleisesti. Kahvalle on tarve, jos jalusta on esim. kiikarille ja seurailee liikkuvia kohteita. Oikeissa studiojalustoissa on sisätiloissa pyörät alla ja niitä on helppo liikuttaa lattialla ja kamera asetetaan tasapainopisteeseen, eli ei keikkaa, vaikka lukot olisivat löysällä ja kaikkien suuntien liikuttelu on helppoa, sekä niissä on tukeva kahva jolla hallita kameran suuntausta. Mutta ne taitaa olla enemmän tehty televisiokuvaamiseen ja käytettynäkin maksavat helposti runsaasti satasia.

    Itsellä tosin on jalustassa vaakakierto itsessään ja kuulapäällä saa kameran mihin vaan asentoon, joka siten sallii panoroinnin vaakatasossa. Painosta on etua ja jos jalustaa pidetään sisällä, voi sen jalkojen väliin tehdä "hyllyn" pikkutavaroille, esim. toiselle objektiiville lankalaukaisimelle jne. ja miksei vaikka kameran sille laittaa pois käsistä kun säätää jotain muuta. Aina välillä kamera ei ole jalustalla kuitenkaan, vaan se toimii avustavana telineenä jota on helppo siirrellä..

    Porukat ostaa hiilikuituisia, koska keveitä kuljettaa mukana ja noita vanhoja metallisia on nurkissa kuleksimassa. Kauppapaikkoja vaan selaamaan tai kyselee täällä ostoa.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  3. RB

    RB Well-Known Member

    9 099
    1 082
    113
    Mun studiojalustassa on paikat ihan normaaleille kuulactai kinopäille, on merkkinsä pienempiä. Ei taira sekään olla viisas ostos kotikäyttöön.

    mulla on muutama kinopää, kuulapää ja videopää. Kuvaustilanteesta ja -laitteesta riippuu mikä on hyvä, ja tietysti käyttäjästäkin.

    Cambon kuulapää on mahdollisimman simppeli ja yksinkertainen, ei panorointia ja nupista kiertämällä oli helposti jokasuuntaan kevyesti liikuteltava. Tykkään että moneen paikkaan hyvä.
    Benron hiilikuitujalustassa on Siruin kuulapää, siinä kääntö tulee tahmeaksi ja panorointi on erikseen. Onhan selin hyvä, mutta kömpelö käytettävä niinkuin vieläkin uutuudenjäykkä Benro.

    pikakiinnityslevy on hyvä olemassa.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 143
    496
    83
    Manfroton 055:sta moni on aloittanut. niitä saa halvalla täältäkin.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kuulapäässä on olennaista, että lukitus on kierrettävällä nupilla, ei sivusuunnassa siirtyvällä vivulla. Jälkimmäistä tulee kuitenkin joskus tönäistyä vahingossa, jolloin sitten kolahtaa, jos raskaampi optiikka on kiinni.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  6. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 157
    335
    83
    Jos tuo 170 cm on pituusmittasi, niin helpottaa kummasti (kompaktin) jalustan hankintaa. Jo muutaman sentin silmäkorkeudesta vajaaksi jäävä kameran ja jalustan kombo tekee kuvausasennosta kamalan rasittavan, kun tähystämiseen käytetään etsintä. Kameran kääntyvä näyttö tietysti eliminoi ongelman.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  7. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Niinpä. Vaikkakin laadukkaissa kuulapäissä on säädettävä kitkajarru, jolloin liike tapahtuu rauhallisesti, vaikka liikkeiden lukitus vahingossa esim. tönäisystä aukeaisikin.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  8. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Osin lienee kyse myös henkilökohtaisista mieltymyksistä. Jostakin syystä en koskaan pitänyt Manfrottoista, perusmallit tuntuivat aina jotenkin heppoisilta. Nykyään käytän Slikin Pro-sarjalaista joka ainakin minulla (olen alkuperäistä kysyjää hieman pitempi) nousee silmän korkeudelle ilman keskiputken korottamista. Jotkut pitävät kinopäätä hyvänä, ensimmäisissä jalustoissani sellainen tuli mukana ja inhosin niitä aina. Suosittelen tukevaa kuulapäätä, mieluummin vähän yli- kuin alimitoitettua. Ja kuten on jo kerrottu, kierrettävä lukitus, säädettävä kitkajarru ja riittävän iso kiinnityslevy tutisemattomalla kiinnitysmekanismilla. Itselläni on nykyään Siruin kuulapää johon olen kyllä ollut tyytyväinen.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 099
    1 082
    113
    Itte henkilökuvaamista tehdessäni suuri osa kuvista on pystykuvia. Jos kamerassa ei ole L-rautaa jolla sen saa kuula-/kinopään keskelle ylös niin kamera pitää kääntää sivulle pystyyn.
    Mulla oleva Manfroton kinopää on siihen ihan hyvä.
    Cambon yksinkertainen kuulapää on todella nopea ja yksinkertainen käyttää, kun käännät kameraa niin löysäät kiristysruuvia....ja sitten kiristät, se on siinä.
    Siruin ”hyvästä” kuulapäästä en oikein päässyt tykkäämään, kankean nahkea kääntäminen , vaikkakin monen mielestä niin hyvä, ei mun kuvaustyyliin oikein sovi. Benro C4580T hiilikuitujalustan kanssa se on kyllä tukeva, tarvittaessa melko korkeakin mutta hidaskäyttöinen verrattuna vanhaan huteraan Manfrotto 055:een verrattuna.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Mulla on Manfrotton 190 DB. 20 vuotta vanha. Vastaavaa nykyistä en tiedä. Kuula- ja kinopää. Kuulapää vähän kevyempi; pelkkään keskiruuviin kiinnitettävä. Jalustan siipimutterit voi olla ärsyttävät, mutta pitää vähän paremmin kuin klipit. Ihan tukeva noin 150 cm. Keskiputken voi kääntää, joten alaskin pääsee. Ihan tukeva nykyisellään myös keskiputki ylhäällä.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  11. Varjo

    Varjo Member

    97
    15
    8
    En malttanut olla laittamatta tätä. Mulla on vanhan kuvaajakaverini kookas Gitzo just myynnissä ja tuohan olisi hyvä. Korkeus ilman kuula/kinopäätä noin 160 cm. Jos kiinnostaa, voi tulla tutkimaan. Jalusta majailee Ruoholahdessa.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Turisti2021 tykkää tästä.
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kotikäyttöön oikein hyvä. Minulla joskus oli vastaava tuote maastokäytössä, ja jokainen kameran pitempi siirto tietää sen 18 kiristys/löysäyskiertoa... :) Meni hermo.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.
  13. Saa ihmeessä laittaa myynti-ilmoituksia. Paikkakunta on Turku niin en ole näihin siksi tarttunut. Kiitos muutenkin viesteistä, pikkuisen epäselvää vielä tuo hinta-laatusuhteen pohdinta. Hetki mennyt muualla niin palaan nyt asiaan. Mietin olisiko tämä käytettynä harhaostos:

    Sirui ET-1004 kolmijalka ja E-10X kuulapää – Kevytmetallijalustat – Tripodit – Jalustat – Kamerat – Verkkokauppa.com

    Kuvaaja kuvaa siis itseään ja on alle 170, itse jos olisin kuvassa niin pituutta olisi 180.
     
  14. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    On asiallinen peli. Kotikäyttöön sopii miltei joka alimiinijalusta joka ei ole ihan rimpula. Mutta jos joskus haluaa kuvata metsässä jalustaa käyttäen tai kaupungilla yökuvausta niin silloin voisi olla eduksi ostaa heti hiilikuituinen. Mutta tietty vain kotikäyttöön ehkä liian kallis.
     
    Turisti2021 tykkää tästä.