Epson SC P900:ssa mustetasot alkavat näyttää tyhjää paljon ennen musteen loppumista. Toisaalta typerä juttu, mutta ei auta muutakuin antaa palaa loppuun asti kunnes lopullinen herja tulee näyttöön. Kuitenkin ilmeisesti ihan musteen loppuvaiheessa tulostin tiputtaa muutamia pisaroita kuvaan....jolloin se kuva on pilalla.
Tuollaisia värikiiloja tulostelen kerran viikossa jos muuta tulostettavaa ei ole, A4 mahtuu 9 kiilaa ja niistä näköö heti jos on jotakin vikaa. Tuollaista pilkkua tuloo kun värikasetti alkaa olemahan tyhjä vaikka ohjelma antaa vielä tulostaakin.
Nyt olen tuolla omalla Canon Pixma Pro 10-S:llä tulostellut kuvia ja ei niitä nyt ainakaan moittia voi. Se, että mustetta tuo syö kuin V8 bensaa. Saksassa: Alcohol inks, Writing inks, Stamping inks, Creative Inks | Octopus® tuo firma tarjoaa hyvän vaihtoehdon. Kaveri tilas itselle vuosi sit samaan tulostimeen ja ollut todella tyytyväinen. Jaa koko sarjan resetterillä. Tulee helvetin paljon halvemmaksi tulostus. Epsonin EcoTank kiinnostaisi toisaalta, mut taitaa jäädä noille 10 kasetin järjestelmille värien toistossa? Canonillakin on noit MegaTank juttui mut Canonilla on aina ollu kalliimmat musteet. Canonin ImagePrograf 310 kiinnostaisi, mut siihen ei taas ole esim tuolla Octopus liikkeessä toistaiseksi värejä
Minä en riskeeraisi millään muilla kuin alkuperäismusteilla, vaikka lihottaa valmistajan kassaa. Käytän puolantiikkia Epson 3880 ja tulostan pari kertaa kuukaudessa jottei tukkoon menisi. Se tukkeutuminen vasta kallista ja ympäristön kannalta huono tapaus. Koko 19 kg uusiksi ? Ei h.
Ja siitä Eco tank:sta, sillä on varmaan dye pohjaiset musteet eikä pigmenttimusteet. Itsellä 10v vanhoja kuvia dye musteilla, ja haalistuminen on kamalaa. Täysin turhaa tulostaa millään muulla kuin pigmenttimusteilla.
Joo, tuo onkin mielenkiintoinen aije DYE/Pigmentti. Kummassakin pulensa. Pigmentti kestää valoa paremmin, mut DYE:ssä on myös omat etunsa joita ei saa Pigmentillä. Toinen sopii kiiltävälle paperille ja toinen paremmin matalle. Toisessa on tarkkuus parempi. Mutta tuo oli tosiaan mielenkiintoista tietää et DYE:llä on jo 10:ssä vuodessa haalistunut värit. Sitä en kyllä itse tietty haluis. Ja niin, ei noita muste tehtaita montaa maailmassa varmaan oo ja kyllä ne muutkin osaa väriä tehdä kuin Canon. Mun kaveri on Canonilla ollut 15v duunissa ja on kertonut mielenkiintoisia juttua näihin liittyen. Toki paskaakin tehdään, mutta esim tuo minun em firma teikee laatukamaa ja sillä on paljon tyytyväisiä asiakkaita
Niin minulla on ollut halpis Epson ja halpis Canon n. 10 vuotta sitten, ei kumpikaan pigmenttimusteilla ja tulosteiden värit senkun vanhenee ei siedettävästi. Ihan laadukasta tieteellistä työtä (alkuperäismusteilla) on tehty: Wilhelm Imaging Research Tuosta voi tarkistaa oma tulostin, mutta vaikka valmistaja ’lupaa’ omissa spekseissä sitä tätä niin uskon että uv valossa voi kuitenkin haalistua. Totta on että dye muste voi heti tulostuksen jälkeen näyttää hienommalta, mutta sanoisin että kokeilemalla eripintaisia papereita pigmenttimusteilla niin voi päästä aika tyydyttävään lopputulokseen. Kuitenkin on se yleistys että pigmentti on pysyvämpi kuin muste (dye).
Liuosmusteet imeytyvät kiiltäväpintaiseenkin paperiin, pigmentti ei niin hyvin. Jos tavoitteena on korkeakiiltoinen kuva, on oikeastaan tulostettava liuosmusteella. Liuosmusteilla voi myös käyttää joitakin papereita, joita ei ole varsinaisesti pinnoitettu mustesuihkulle. Kestävyyttä sukupolvelta toiselle sitten saa pigmentillä. Kaikki tulosteethan eivät ole pitkäaikaiseen säilytykseen tarkoitettuja. Esim. joissakin näyttelyissä tarjottuja kuvia ei palauteta, joten muutaman viikoin päästä on se ja sama, mikä niitten kohtalo on. Omassa käytössäni pigmenttimuste ja satin, velvet, lustre, silk tms. puolikiiltävä pinta on ollut ihan tyydyttävä vaihtoehto.
Minä ikuinen tunari halusin kokeilla tulostetun kuvan Epson enhanced matte paperille ja sitten pinnotin kuvan killtävällä vesiohenteisella lakalla. Oli ainakin hieno taidekuva, mustat todella paljon syvempiä ja värit kylläisempiä. Bonuksena saa lakan uv suojan. Aina ei voi tehdä täysin järkeviä asioita.