Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

A3+ printterin hankinta

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Harald, 20 Marraskuu 2010.

    En löytänyt haulla mitään viimeaikaista tästä asiasta.

    Mitä kokemuksia teillä on A3 (+) printtereistä? mikä on halvin malli jolla saa hyvää/erittäin hyvää tulosta?

    Olen katsellut tuota Canon PIXMA Pro9000 Mark II:sta, mutta onko se hinta laatu suhteeltaan paras hankinta? Verkkokaupassa pyytävät 480€. Alkaa olla tämänhetkisten harrastus sijoitusmahdollisuuksien ylärajalla.

    Epsoneita en tunne lainkaan, mikä niistä jos siihen merkkiin päädyn?
     
  1. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Nyt olisi ensin päätettävä, mitä haluat.

    Canon 9000 on liuosmustetulostin, rinnakkaismalli 9500 pigmenttimusteilla.  Liuosmusteilla saa kiiltäviä tulosteita, pigmenteillä kestävämpiä.  Muuten nuo ovat aika samanlaisia, vaikka 9500:ssa onkin pari väriä enemmän.

    Telefotossa on yksi 9500 aika edullisesti tarjolla:
    Telefoto – Fotokauppa kotonasi, etkä maksa liikaa.

    Hyvää jälkeä siis kumpikin.

    Mustekasetit niissä ovat pikkupikkuruisia, niin että niitä saa kyllä ostella alinomaa, jos enemmän tulostelee.  Tuohon hintaluokkaan ei kuitenkaan mahdu isommilla kaseteilla olevia, ellei sitten jostain löydy vielä HP 9180 tai vastaava, semmoisen saattaa saada käytettynä hyvinkin halvalla.
     
  2. Vs: A3+ printterin hankinta

    Epson 2880 (Ei mahdu uutena mainitsemaasi hintarajaan. Epson 2400 mahtuu käytettynä. sama vika kuin Canonissa musteiden suhteen - pieniä ja kalliita kasetteja. Loistava mv-kuvien tekemiseen.)

    Kts. myös laajoja testejä aiheesta: photo-i reviews (mm. Canonin, Esponin, HPn tulostimia)

    Samalla koeta tutustua myös parempiin ja säilyvämpiin paperilaatuihin, pelkkä tulostimen hankinta ei riitä.
     
  3. Vs: A3+ printterin hankinta

    Näissä kannattaisi jonkun kokeneen aina heruttaa hieman tulostuskustannuksia, ne auttavat pohtijaa enemmän kuin usein epärelevantin printterien keskinäisen laadun pähkäily.
     
  4. Vs: A3+ printterin hankinta

    Kiitos paljon vinkistä.

    Luios ja pigmenttimusteiden erot ovat tutut. Se on vähän sellainen harakka tervatulla laudalla ilmiö tuo musteiden valinta. Joko saa hienot kiiltävät, tai saa hienot mv-tulosteet. Ja minä onneton kun teen molempia....  ;)

    Ja rahat ja tilat ei riitä kahteen tulostimeen eikä kahden ylläpitoon.

    HP:tä ei tule enää tähän taloon. Juuri tuollainen 9180 sanoi sopimuksensa irti pari viikkoa sitten. Sille ei ole tukea enää HP:ltä saatavissa. Valmistus on loppunut.

    Toisaalta pienet kasetit ovat hyväkin asia, musteet vanhenevat tietyssä ajassa, kuukausissa, ja jos kasetit ovat liian suuret tulostusmäärään nähden, vanhentunut muste tukkii suuttimet. Juuri niin kävi tuolle HP:lle kesän aikana. Suuttimia ei saanut enää elvytettyä ja uudet (koko setti, 4 kappaletta kaksoislaatikoita) olisivat maksaneet uuden tulostimen verran.

    Olen tässä välissä göögläillyt vähän: Canon lupaa kyllä noille liuos musteillekin 100v+, mutta ilmeisesti pigmenttimusteet ovat silti säilyvämpiä.

    Tilasin tuon linkkisi laitteen, siksi edullinen se oli. Olin juuri murehtinut, ettei rahat riitä tuohon 9500:aan, olisi pitänyt tyytyä 9000:een. Mutta ilmeisesti se ei ainakaan kuvien ladussa olisi hävinnyt isoveljelleen kuin mv.-tulostusten osalta, jos netti testejä on uskominen, kiiltävissä on jopa parempi. Niiden musteidensa vuoksi.

    Paperit ovat Ilfordin Galerie sarjaa, lienevät riittävän hyviä? ainakin jälki tuon HP:n kanssa kelpasi minulle.

    Jos olen oikein käsittänyt nuo tulostuskustannukset, niin niissä pitää ottaa huomioon myös tulostustahti, eli kaikkiko kerralla säiliöt tyhjäksi, vai yksi päivässä, vai kymmenkunta kerran kuussa. Oma tarpeeni on enemmän tuo viimeinen ja silloin tulee mukaan myös tuo musteiden vanheneminen, käsittääkseni.
     
  5. Vs: A3+ printterin hankinta

    Pigmenttimusteita käytettäessä ei tuosta vanhenemisesta tarvitse välittää.
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Meidän ikäluokassamme ei noitten parhaitten liuosmusteidenkaan kanssa tarvitse printtien haalistumisesta huolestua.  N.s. toimistotulostimien laita saattaa olla toinen.  Ainakin minulle tuo 100+ vuotta tuntuu hyvinkin käypäiseltä...
     
  7. Vs: A3+ printterin hankinta

    Eikä poikienkaan elinikänä, jos ei nuo pisimmät eliniät kovin radikaalisti nouse. Kuopuskin on tuon ajan kuluttua jo yli 112... tuskin näkee enää niitä katsella, jos vaikka sen yli kestäisivät.
     
  8. Vs: A3+ printterin hankinta

    Yksi kysymys suuremmista papereista. Tietääkö kukaan antaako 9500 tulostaa suuremmalle paperille kuin A3+? eli jos jostain rullasta leikkaa hieman pidemmän paperin, niin saako värkin tekemään sille kuvan joka on pidempi kuin tuo A3+?

    olen ymmärtänyt että joillan erillisillä ajaureilla jotkut tulsotimet tämän tekisivät, mutta että ne ajurit olisivat maksulliset ja hinnakkaat. Onnistuuko tuo Canonin perusajureilla? ettei tarvitsisi enää lisää investoida, jos moita haluaisi tehdä...


    Toinen tyhmä kysymys, mistä moista paperia saisi (rulla ilmeisesti?) ja paljonko sellainen kustantaa?
     
  9. toanna

    toanna Member

    324
    4
    18
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Sellainen ärsyttävä piirre muuten hienossa tulostimessa on, ettei tuota A3+:kaan saa tulostettua kokonaan vaan kirjoitin jättää väkinsin n. 3 sentin marginaalit. Ainakin jos käyttää ns. taidepapereita.
    En ole itse aikakaan löytänyt keinoa ohittaa tätä hienoa 'ominaisuutta'.

    Luulen, ettei tulostimella saa tulostettua isomaa kuin A3+.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Joidenkin tietojen mukaan  MkII  voi tulostaa 676 mm pitkää... Tieto löytynee tulostimen mukana tulleesta käsikirjasta.  Voit myös kokeilla paperikoon custom-asetuksen mahdollisuuksia, se luultavasti kertoo käypäiset arvot.

    Ajurin ohittavat RIP-ohjelmat ovat kalliimpia kuin tulostimesi. Niitä ei tosin taida olla saatavanakaan tuolle tulostimelle, useimmat tukevat vain Epsonin tulostimia, ja isompia 3800-mallista alkaen.

    Paperia saa paperia myyvistä kaupoista ;) Itse ostaisin Ilfordin paperia Interfotosta.  Joistakin englantilaisista nettikaupoista sitä voi saada halvemmallakin.

    Yleensä rulla tulee arkkipaperia halvemmaksi, jos viitsii pätkiä ja oikoa.

    ILFORD maahantuoja: tulostuspaperit, tulostusmateriaalit
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Näin taitaa olla, marginaali riippuu paperilaadun valinnasta.  Insinörtti on ajatellut puolestasi ;)
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Minulla on käsitys, ettei Interfoto myy yksityisille. Ainoastaan yrityksille. Olenko väärässä?

    kapa
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Kysin sitä sieltä jokin aika sitten. Kyllä ainakin yritystunnus tarvitaan. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47342.msg357634.html#msg357634
     
  14. Vs: A3+ printterin hankinta

    Ei se sitten onnistu sieltä. Mitä UK putiikkeja olette käyttäneet? niissä on suuret erot hinnoissa ja erityisesti lähetyskustannuksissa, mitä itse olen selaillut.
     
  15. Vs: A3+ printterin hankinta

    En löytänyt Cliffordilta mustesuihkupapereita...
     
  16. Vs: A3+ printterin hankinta

    Jep, paksut paperit eivät taitaisi mennä muuten läpi paperiradasta.
     
  17. Vs: A3+ printterin hankinta

    Taitaa joo olla niitä viimeisiä taantumuksen saarekkeita, missä vielä valikoidaan asiakaaat. Kerran aikoinaan yritin harrastajana ostaa tuolta tavaraa, eivätkä myyneet, niin enpä nyt ole yrittäjänäkään viitsinyt heitä häiritä. Ulkomailta saa helpommin ja edullisemmin. Paikoitellen jopa nopeammin.

    Silverprint on tullut viimeaikoina käytettyä, mutta sielläkin on vähän jo hinnat nousseet ja toimitus huonontunut.
     
  18. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: A3+ printterin hankinta

    On ihan tavallista ja järkevää, että "maahantuonti- ja tukkuliike" ei myy kuluttajille, vaan jättää sen sektorin kumppaneilleen "jälleenmyyjille". Sellaisesta valittajissa on enemmän ihmettelemistä.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: A3+ printterin hankinta

    Hah.  Aika on pois turhista välikäsistä.  Mutta toki yrittäjällä on täysi oikeus valita omasta mielestään parhaat asiakkaat, ja sitä osaltaan tekee tuo lause sivulla. (..maahantuonti- ja tukkuliike,..)