Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Paskat se mitään kallista ole. Mä olen samaa kinorullaa pyörittänny monta kertaa kamerassa. Olen kuvaaviani filmikameralla ja napsin salaa nopeesti digillä ne kuvat joita sitten esittelen. Mä mitään kehitettä laita noihin purkkeihin. Vetta hetkuttelen 18 minuuttia. Se on vaan se yks rulla aina jossa on valmiit kuvat. Äskön kyllä meinasin soittaa poliisille. Mun Canonin laukku oli kadonnu autosta. Siis se filmikamera laukku missä on F1, 35mm 50mm ja 135mm linssit. Aattelin että kyllä varas saadaan kiinni kun ei tollasia olympia kameroita paljoa ole. Mietin missä kohtaa auto (500 euron Nissan) on jäänny lukitsemati Seinäjoella. No ainakin postin edessä, teatterin edessä, kiinalaisen edessä ja missä vielä. Oli se jossakin kohdin lukossakin. Mietin että eipä paljoa varas noista hyödy. Menin vielä kerran pengastamaan autoa ja löytyhän se laukku. Se oli menny kusin taakse jalkatilaan peiton alle. Siellä se oli piilossa. Onneks en kerinny soittaa poliisille.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Onkohan tässä nyt jollakin ihan päässyt unohtumaan, että täällä foorumilla ainakin meistä filmijuntturoista käsittääkseni täysi 100% kuuluu ryhmään harrastelijat. Mielestäni on lähinnä huvittavaa, että tullaan harrastelijoille viisomaan vähän niinkuin yläviistosta, että ei noin saa tehdä - hyvä mv kuva sisältää kaikki sävyt ja tuollainen trixirotsku mössö on lähinnä karseaa katseltavaa. Onko se niin mahdoton ajatus, että osa meistä nykypäivänä filmien kanssa läträävistä harrastelijoista tykättäiskin tummista trixirotsku kuvista? Ei luulisi vanhemmankaan taiteenharjoittajan menettävän yöuniaan, vaikka kuvattais täysin mustia ruutuja(tai niin mustia kun vaan saatais vedostettua). Mielestäni harrastamisen hienous on siinä, että saa touhuta vapaasti mitä tykkää ilman sen kummempia ulkoisia suorituspaineita. Hieno lisä harrastukseen on esim. tämän foorumin tuoma sosiaalinen puoli. Mielestäni on ihan kiva seurata muiden harrastelijoiden puuhastelua ja kehittymistä sekä jakaa itsekin silloin tällöin joitain ruutuja muiden nähtäväksi. Arvostan todella suuresti kokeneiden (vaikka teidän entisten) filkkakuvaajien kommentteja, neuvoja ja osallistumista keskusteluihin, mutta en kyllä jaksa ymmärtää tätä dissaavaa asennetta. Me ollaan vaan filkkaan hurahtaneita harrastelijoita, joiden räpsyjen arvottaminen vakavasti otettavan valokuvataiteen tai muiden ammattilaisten töiden mittareilla ei ole kovin mielekästä. Sekä lähtökohtamme, että tavoitteemme ovat aika erilaiset. Toivoisinkin, että löysäätte ruuvia hitusen ja asennetta vaikka parikin hitusta kun heittelette kommentteja räpellyksillemme. Oikeastaan tuo asenne puoli olisi jo kova sana. Olisi itse asiassa aivan kiva joskus kuulla tällaisen trixirotsku väkerryksen perään rakentava kommentti miten ammattilainen olisi homman hoitanut.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Valitettavasti täältä ne vakavasti otettavat osaajat ja ammatilaiset ovat aikaa sitten kadonneet tai savustettu pihalle. Eri asia on sitten tää katkeroitunut eläkeläisryhmä jolle on ilmeisesti valjennut että juna meni ohi 20 vuotta sitten.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Late kiteytti mun ajatukset vähemmän vittuilevaan muotoon Uups... oon kyllä ittekkin osa-aikaisesti eläkkeellä
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Markku toi tuolla toisaalla esiin täällä olevan kehukerhoilmiön,josta olen kyllä samaa mieltä. Harrastelijana olen itse aloittanut enkä halveksi/väheksyi teitä. Lähinnä tuo marmatukseni kohdistuu mopokerhoon, joka fanittaa kaikkea, jos on vain mustavalkoista. Olen opettanut pimiötekniikkaa alalle valmistuville ja harrastelijoille. Usein on käynyt niin, että oppilaat ovat huomanneet, että saavat kuvistaan enemmän irti, kun oppivat hallitsemaan tekniikan edes auttavasti. Ammattilaiset ovat eri juttu, heillä sen pitää olla selkäytimessä. Kapa
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Nythän se mulle vasta valkeni junassa istuessani: siellä ne pysäkillä seisovat laatikoittensa kanssa etsimässä junaa, joka ei liiku. Me eläkeläiset kiidämme eteenpäin imien itseemme ympäriltä tulevat rikkaudet. Kapa
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Ulkopuolisen näkökulmasta on vaikea nähdä, mistä junasta on kysymys. Samoja junia on kulkenut kautta vuosikymmenten ja Kapa on katsellut niitä asemalta ja ykkösluokassa istuen useita. Esimerkiksi sinun kuvissasi ei äkkiseltään huomaa mitään sellaista, mitä edustaisi jotain sellaista, mikä olisi erityisesti avantgardea, mikä paradigmaattisesti eroaisi menneestä ja missä ilmenisi jokin sellainen juna, joka olisi jotenkin näkymätön kuvakulttuurin nykypäivää tunteville. Päinvastoin, niistä jää mielikuva ihan sellaisilla junilla matkustamisesta, joita on nähty asemilla ja reittien varrella jo sata vuotta. Missä ei ole mitään huonoa. Vanhassa vara parempi. Mutta jos niissä on jotain uusien junien piirteitä, ei olisi kohtuutonta odottaa, että sen osaisi ilmaista sanoin muutenkin kuin tuolla tavalla Kapalle vittuillen.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Ketäs muita teidän kerhoon kuuluu ? Edit: tässä ei kai puhuttu mun kuvista yhtään mitään ? Älä mvuori vaivaa viisasta päätäsi näinkin yksinkertaisilla asioilla...
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Toisaalta vahingoittaako se kehukerhokaan ketään? En tunnusta kuuluvani itse mihinkään kehukerhoon, mutta ainakin omalta kohdaltani on totta, että peukutan joidenkin käyttäjien kuvia herkemmin. Ja miksikö? Seuraan lähinnä sellaisten käyttäjien kuvia, jotka ovat jostain syystä itsestäni kiinnostavia. Aika monet noista kuvaavat myös filmille ja tuottavat jossain mielessä samankaltaista kuvaa kuin itsekin. Suomeksi sanottuna ovat harrastuksessaan kiinnostuneita suunnilleen samoista asioista ja kuvaavat samoilla tekniikoilla samantyylisiä juttuja. Se että kuittaan tykkääväni jostain (liian) tummasta kuvasta, joka ei välttämättä ole edes kummoinen, ei tarkoita, että se olisi jollain absoluuttisella ja yleisesti hyväksytyllä asteikolla parempi kuin toisen käyttäjän esim. digillä tuottama teos, vaan vaikka sitä, että se on mielessäni asettamalla asteikolla jotenkin onnistunut kuva, joka ansaitsee pienen huomionosoituksen. Mukava sommittelu, mielenkiintoinen kohde, parempi kuva kuin käyttäjän muutama aiempi,... mielestäni ihan riittäviä perusteluita "palkita" muutamalla sanalla. Pikku kehu sinne tänne ei varmasti pilaa kenenkään päivää, mutta ainakin omalta kohdaltani tiedän, että ne tuntuu ihan kivalta. Jopa ne perusteettomatkin. Miksi taas jätän kommentoimatta jonkun digillä tuotetun, yleisesti erinomaiseksi rankatun kuvan -koska en ole kiinnostunut sen tyyppisestä kuvasta tai en pidä siitä syystä x tai koska en edes katsonut sitä. Kuten jo sinäkin totesit, ei täällä kovin usein näe puhtaasti ja pelkästään kuvina katseltuna kovinkaan kummoisia teoksia. Ainakaan jos niitä arvostellaan samalla skaalalla kuin oikeita valokuvataiteen helmiä, joten miksi ei vähän kehaista kuvaa, jossa on edes jotain mielenkiintoista?
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? En osaa sanoa onko filikuvaaminen kallista vai ei. Minulle se on aivan yhdentekevää, kuvaan filmille jokatapauksessa tai sitten aluminnille/lasille, Kamerat joita minulla on eivät olleet halpoja kun ne tulivat markkinoille, eivätkä ole halpoja tänäänkään, hyviä ovat edelleen. Analoginen kuvaaminen on minulle oma valinta, en jaksa tutkia kuvia koneelta, olen siis laiska. Olen omitanut mutaman digin, mutta kuvat jäivät suurimmaksi osaksi kiintolevyn kumlalle. Nyt teen ns. "hyvistä" kuvista vedoksen pimiössä ja olen oikein tyytyväoinen. Ei se ole harrastus eikä mikään, jos siihen ei kaikki ylimääräinen raha mene
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Olen jotakuinkin kaikesta samaa mieltä, mulla vaan on digi filmin tilalla, kuvat jäivät albumeihin, ei niitä ole juurikaan tullut availtua, enemmän mä kuvien kanssa touhuan koneella olen välillä ihmetellyt sitä, että filmien kanssa puljaaminen noin lähtökohtaisesti koetaan jotenkin paremmaksi kuin digin, samahan on tietysti musiikin kanssa, vinyylit koetaan paremmiksi ja kaikin mokomin, ei se multa pois ole.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Johtuisiko kalleudesta vai mistä, mutta meillä Jyväskylässä Luovan valokuvauksen keskuksella Ratamolla on viimeisen päälle oleva pimiö, jonka käyttöaste lähenee nollaa. Suurennuskojeita kinosta 4x5 tuumaiseen pöydillä neljä kappaletta ja hyllyllä toiset neljä varalla. Kehityspurkkeja, spiraaleja, Kostinerin 40x50 cm huuhtelulaite, huuva altaiden edessä jne... Käyttömaksu muistaakseni 15 €/vrk. Kallista? Tietokoneella sitten onkin jo enemmän väkeä - sen käyttö kun ei maksa mitään. Nämä ovat jäsenetuja. Jäsenmaksu vuodessa 15 €. Kapa
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Miksi kummassa pimiö maksaa muuta kuin jäsenmaksun ja kallis tietotekniikka ei? Tuo on ihan selvää politiikkaa teiltä joka edistää nollakäyttöastetta. Ainakin vaikuttaa siltä. Olen muuttamassa Karjaalle ja paikallisessa valokuvakeskuksessa olivat erittäin tyytyväisiä kun tiedustelin pimiötä. Ei mistään maksuista ollut puhettakaan. Vienen sinne 4x5 koneen yhteiskäyttöön kun tuntui kelpaavan. Kolme konetta kyllä oli mutta 4x5 koko uupui. ed. Mutta niin, se Karjaan pimiö ei tainnut olla aivan julkisessa käytössä sentään. Kerron myöhemmin aiheesta kunhan ehdin tutustua meininkeihin. Minähän "joudun" mukaan keskuksen toimintaan. ed2. 15€/vrk on kallista, jos se on samalla minimimaksu. Entä 6 tuntia arkipäivänä? 6 tuntia viikonloppuna? Tuleeko muitakin vai saako maksulla lukittua muut ulkopuolelle?
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Ei näy montaa huippumuotiliikettä lähiöissä. Eli väärä paikka lienee suhteessa käyttäjäkuntaan.
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Killinkoskella saa pimiöpalvelut ja majoitukset seuraavasti: Svhy:n jäseniltä 25€/vrk [pimiö + majoitus] Svhy:n jäsenmaksu/vuosi on 30€. Viikkohinta jäsenille 150€/viikko. (Killinkosken filmikuvaajaresidenssi) Yhdistyksen ulkopuoliset 35€/vrk [pimiö + majoitus] Talviaikaan majoituskapasiteetti max. 6 hlö samanaikaisesti, kesällä 2015 max. 20 hlö. Asuntovaunu/autopaikka sähköllä (sis. pimiön käyttö) tuorevesi ja harmaavesipiste. Jätehuolto. Jäseniltä 15€/vrk Ulkopuolisilta 20€/ vrk Telttamajoittuminen Wanhan tehtaan alueella on ilmaista. Tällöin peritään pimiön käytöstä jäseniltä 5€/vrk ja ulkopuolisilta 10€/vrk. Paikallisen VPK:n edustussauna varattavissa ryhmille hintaan 150€/vrk Pimiön käyttö mahdollista 24/7 (avain tiloihin kuittausta vastaan ja palautetaan käyttöraportin kanssa). Pimiöllä suurennuskoneet kinosta 5x7" saakka (pääasiassa Beseler, Durst) Omat kemiat mukaan. Jatkossa löytynee (2015) kaudella myös Hopeavedoksen kemikaaleja ostettavaksi saakka. Varaukset allekirjoittaneen kautta mielellään 2vk ennen saapumista. "Kaupanpäälle" saa upean vanhan tehdasmiljöön ja luonnon kuvausympäristöksi. Killinkoski ja Wanha tehdasmiljöö <SIZE size="1"]Tapio Haapalahti <EMAIL email="tapio.haapalahti@gmail.com"]tapio.haapalahti@gmail.com</EMAIL> 045 6393368</SIZE> P.S. jos et omista kulkuvälinettä niin esim. Helsingistä on suora bussiyhteys Killinkoskelle (Hki - Ähtäri)
Vs: Filmikuvaaminen on kallista? Enpä tuollaisesta mahdollisuudesta tiennyt. Pitääkö tuoda omat litkut?