Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kehityspöntön modifointi laakafilmeille

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Kimo, 14 Huhtikuu 2011.

1. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113
    Saat itsellesi erittäin halvalla toimivan kehityspöntön laakoille.Voit käyttää myös monenlaisia malleja kunhan saat litkut valossa sisään.Halpa muovinen hengari jossa on ura alatuessa.Leikkaat sopivan mittaisen pöntön syvyyden mukaan.Taivuta nega kaarelle ja merkkaa paikat "kiskoille".Muutamalla liimamassa tipalla kiinni,kestää koska kuormaa ei ole nimeksikään.Omaan malliini mahtuu neljä 4x5 helposti ja tasaista olen saanut,lisäksi pujottaminen on helppoa pimeässä.Luonnollisesti emulsiopuoli sisäänpäin.Tämän voi myös tehdä paperinkehitystä varten oleviin punrukoihin.  t kimo

2. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36
    Vs: Kehityspöntön modifointi laakafilmeille

Niissä purkeissa tuli ostohetkellä ihan tehtaan puolesta semmoiset nappulat jotka vastaavat noita henkarisi palasia...

3. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Ei muuten vastaa,henkarini palaset pesevät ne tippuvat ja lonksuvat muovinpalaset 6-0  ,näissä ei filmit mene limiin vaikka tekisit mitä.Sitä paitsi ne muovinpalaset  rajoittuvat seinillä olevien kohoumien mukaan laitettaviksi ja niitä ei ole kaikissa purnukoissa.

4. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Juu, ei niitä tullut kuin paperipurkeissa mukana. Silti käytän niitä ettei tarvitse töhriä liimaa kehityspurkkeihin.

5. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Pakko vielä vastata ,vaikka mennee jo lapsekkaaksi, mutta mainitsin aikaisemmin että  muutamalla liimasilikoni tipalla kiinni, jotka lähtee noin minuutin (max) hommalla vaikkapa taltalla jos tulee joskus toisiin ajatuksiin.Itse uhrasin Jobon 2840 mallin pelkästään 4x5 käyttöön,tuleva 8x10 hoituu sitten single kappaleina Ilfordin pöntössä- t kimo

6. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Itselläni on Jobon joku mallim ossa on alunperin tarkoitus kehittää paprua, mutta kun sinne menee niin nätisti laaka (4x5") spiraaleja kaksin kappalein ja pohjalle vielä yksi kino spiraali. Niin en ole lähtenyt tekemään itse muutoksia. Pointti oli se, että tässä viime kerralla hiffasin hyän systeemin millä saa laakafilkan spiraalille. Ensin laitetaan se sisimmäksi menevä, jonka jälkeen otetaan sormien avulla se ensimmäinen kolo johon eka filkka meni, ja siirretään filkkaa keskemmälle pystyasennossa niin se menee nätisti sinne keskimmäiseen reikään kunhan sen vain kääntää 90 astetta alas.

Miten tämä liittyy edelliseen, niin ei varmaa mitenkään, mutta kunhan avauduin aihetta sivuten, jos siitä olisi jollekin apua.

7. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Kaikki niksit on tervetulleita,luulisin.Aiheen sivuun karkaa kaikki muutkin asiat:).Mahtuu kyllä tuohonkin(olisi mahtunut) sama satsi helposti.Joskus meni limiin negat niin ajattelin tehdä siitä lopun.4x5 spiraalejakin olen muinoin kokeillut.Hankala oli nysvätä 6 kpl spiraaliin,yleensä tein 2 kpl.

8. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Isoa laakaa kehittäville myös vinkki: Tuollaiseen 18x24 -kokoiseen paperirumpuun menee filmi sellaisenaan (1kpl). Ei siitä ole mitään haittaa vaikka filmi olisikin pohjastaan kiinni rummun seinissä.
    Filmi irtoaa rummusta viimeistään loppupesun aikana.

Tää henkarijuttu on kyllä hyvä jos useampia filmejä meinaa kehittää. Jobon "format haltterit" ovat aika hankalia saatavia.

9. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

tosiaan 10 kpl noita henkareita maksoi muistaakseni 6 e ,kaksi meni projektiin eli 1,2 e ja pari tippaa siilikonia:)

10. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Oletko ehtinyt kokeilla tuota kuinka paljon? Lähinnä mietin että aiheuttaako tuo mitään pyörteilyä joka näkyisi epätasaisuutena. Se on yleinen ongelma muutenkin jobon paperipömpeleissä jos(kun) tuollainen reunalla oleva siiveke (tarkoitettu pitämään valokuvapaperi irti purkin kyljistä) sattuu aiheuttamaan sopivat turbulenssit.

Tosin efekti tuntuu olevan kovasti riippuvainen mm. käytetystä kehitteestä ja pyöritysnopeudesta. Eli on niitä joilla se näkyy jatkuvasti ongelmallisena ja niitä jotka ihmettelevät että mitä höpäjät, hyvin tää toimii.

11. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

En tiedä on mulla tuuria vai taitoa mutta ei ole tullut epätasaisuuksia kuin joskus altaassa.Onhan noissa henkari virityksissä pieni pykälä altaan reunassa kun rumpu pyöriin niin voisi kuvitella tulevan "aallokko".Niin  tai näin.Itse kehitän hitaammalla nopeudella ja joskus toisella pöntöllä selälleen maaten ja kädellä pyöritellen,siinä 9-10 min menee haaveillessa hyvästä negasta.Negat on ollu hyviä ,kuvista en niinkään tiedä.

12. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Koneella pyöritystä en kokeilisi tuon henkarivirityksen kanssa, käsin pyörittäminen on niin paljon satunnaisempaa että varmaan toimii eikä virtaukset sotke...

13. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

kokeiltu on jo pari kertaa ja tasaista on,taas mun tuuri jatkuu.Toisaalta kaikki missä ei lue Jobo epäillyttää.Nestemäärä kannattaa nostaa johonki 0,5 litran kieppeille niin ei pärskä niin pahasti säiliössä.Konehan vaihtaa suuntaan koko ajan ,kyllä siellä virtauksia riittää tasaiseen kehitykseen.Arvostan tietenkin Pasin varoituksia .