● Olen kuvannut Nikon F80 -filmikameralla lähes 10 vuotta. Hiljattain hankin kopion Nikon F80 Repair Manual -korjausoppaasta, ja yllätyin melkoisesti kun rungon kokoamisohjeissa oppaan sivulla 40 (ks. liitekuva) mainitaan "peilin pölynpuhdistaja" (Mirror Dust Cleaner). Sen toimintaa ei kuvailla, eikä siihen palata korjausoppaassa missään yhteydessä. Pölynpuhdistajasta ja sen käytöstä ei myöskään ole mainintaa F80:n käyttöoppaassa. Peilikammion valaisu ja sinne kurkistaminen suurennuslasilla ei ratkaise arvoitusta. Onko peiliin mahdollisesti kytketty jonkinlainen hienovarainen mekaaninen "ravistin"? ● Täällä Kameralaukussa on varmasti useita kameratietäjää, jotka saattavat ymmärtää tällaisen filmikameran lisäkkeen päälle? – – – – – – – PS: Edellä mainitun Nikon F80 Repair Manual -korjausoppaan saa ilmaiseksi lähettämällä oman s-postiosoitteen minulle, niin toimitan manuaalin. (Alkuperäisestä Nikon Corporation v. 2000 julkaisemasta 110-sivuisesta Repair Manual -korjausoppaasta skannattu sähköinen versio PDF-dokumenttimuodossa. Ulkoasun laadusta päätellen kopiointikertoja on ollut useita: teksti ja räjäytyskuvat ovat melko laadukkaita, mutta valokuvat kamerarungosta ja sen yksityiskohdista ovat suttuisia.) – Manuaali on luettavissa Adobe Reader -ohjelmalla, jonka voit ladata ilmaiseksi tästä: Adobe Acrobat DC | Adobe Document Cloud Yhteys: ben.kaila@hotmail.com
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? Aika kumma juttu,pöly ei juuri kuviin vaikuta.Pölyimuri kouraan ja putki bajonettiaukkoon kiinni(ei syvemmälle).Kaikki katoaa hetkessä. t kimo
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? ● Minulla ei ole pölyongelmia; peili, tähyslasi, prisma ovat kirkkaita ja puhtaita. Ihmettelen että mikä "Mirror Dust Cleaner" on?
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? B2231 näkyy olevan myös D40 rungossa, mutta siinä ei näkynyt tuota nimitystä "mirror dust cleaner" vaan B2231 vaikuttaisi olevan itse peili (kuten F80 kuvastakin voisi katsella). http://www.scribd.com/doc/84346393/Nikon-D40-Service-Manual Voisiko kyseessä olla virhe siten että B2231 on peili joka ohjeessa käsketään asentamaan pölynpuhdistajan kanssa (avulla) paikoilleen. Että pölynpuhdistaja olisi vain "siivousväline" eikä kameran osa. Virhe voisi tulla japanista käännettäessä tai että asia voisi olla alunperinkin huonosti ilmaistu.
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? ● Kiitos mirrored paneutumisesta mirror dust cleaner -mysteeriin. Käännösvirhe vaikuttaisi loogiselta: Lainauksia F80-korjausoppaasta: – "Assemble the mirror dust cleaner B2231 in..." – "...aligning it with the mirror dust cleaner B2231." – "After the mirror dust cleaner is assembled in the front body #22..." Sitten "korjattuina": – Assemble the mirror B2231 in... – ...aligning it with the mirror B2231. – After the mirror is assembled in the front body #22... Melkoinen moka Nikonilta mikäli näin on; useimmat ammattikorjaajat ovat todennäköisesti tukeutuneet korjausoppaan englanninkieleiseen versioon. Olettaisi kuitenkin että korjausoppaan virheestä/virheistä on aikoinaan lähetetty vuorostaan korjausopas.
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? Itse mietin myös käännösvirheen mahdollisuutta luettuani Benin alkuperäisen viestin ja vilkaistuani F80:n peilikammioon. Kävi mielessä olisiko joku ehkä sekoittanut sanat "washer" ja "cleaner".
Vs: Nikon F80 "peilin pölynpuhdistaja"? Tämä vaikuttaa mielestäni loogiselta selitykseltä. Tuli mieleen joissakin 1970-luvun suomenkielisissä käyttöohjeissa joskus mainittu "paristot väärin ladatut" mahdollisena syynä kameran toimimattomuuteen. Alkukielessä "batteries improperly loaded", eli asetettu väärin. Valotusmittarin "silicon cell" saattoi kääntyä muotoon "silikonikenno", eikä "piikenno", mikä olisi olut oikein.