Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pimiöt, vedostaminen yms. -yleistopic

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana koden9ner, 22 Tammikuu 2015.

Tuntuu että näitä pimiöaiheita on täällä pilvin pimein, joten voisikohan kaikki pimiömeininkiin liittyvät kysymykset laittaa saman topikin alle, niin ei tarvitse jokaiselle pikkukysymykselle perustaa omaa aihettaan?

Itse voin aloittaa:

1) Mustavalkokuvia vedostaessa olen huomannut, että kuvien kulmaan saattaa ilmestyä ikävät jäljet atuloista. Miten tämä olisi helppo välttää? Tietysti nuo käyttämäni atulat voivat olla huonot, koska niiden kumipäällysteet ovat hävinneet. Ongelma voi tietty olla myös se, että tykkään valuttaa kehitteessä lillunutta kuvaa 15-30 sekuntia ennen kuin lasken sen keskeytteeseen. Olen ymmärtänyt, että mitä vähemmän keskeytteeseen menee kehitettä, niin sitä parempi. Onko ehdotuksia, miten välttää nuo atulajäljet? Vaihto kumihanskoihin, lyhyempi valutus, paremmat atulat (minkälaiset)?

2) Haluaisin kuviin tyylikkään mustan reunan. Kameraseuran pimiön toisessa suurennuskoneessa on sellaiset liikuteltavat maskit, mutta ne ovat erittäin vempulat ja vaikea saada skarpisti. Voiko jossain teettää oman negapidikkeen, jossa tuo negareikä olisi hieman isompi? Alla esimerkki minkälaista reunaa haen (kuva © Estevan Oriol).

Liitetyt tiedostot:

1. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Pimiöt, vedostaminen yms. -yleistopic

Karkaistut/karkaisevat matskut auttavat jonkin verran ensimmäiseen ja jälkimmäiseen voit ottaa vanhan negapitimen sekä viilata siitä tai valmistaa graafisesta filmistä paperimaskin, jolla valotat paperiin moiset raamit.

2. Vs: Pimiöt, vedostaminen yms. -yleistopic

1) Kuitu vai muovipaperi? Muovilla ei ole ainakaan minulla ollut minkäänlaista ongelmaa, käytän sellaisia leveitä metallipihtejä. Samoja olen kyllä käyttänyt kuitupaperilla ilman ongelmaa. Varovainen toki pitää olla kun kuvaa nostaa kehitteestä. Keskeytettä on turha säästellä, varsinkin jos käytät oikeasti keskeytettä etkä vettä, että siinä mielessä ei kannata riskeerata.

2) Olen miettinyt samaa, jos onnistuisi leikkaamaan jostakin ohuesta levymateriaalista täsmälleen oikean kokoisen, hieman paperia pienemmän palan niin sen voisi asettaa paperin "keskelle" ja sitten antaa valoa jolloin reunat valottuisivat. Mutta se melkein pitäisi vesileikkauttaa esim. alumiinista tai teräslevystä että olisi tarpeeksi siistireunainen, suora ja hieman painoakin saisi olla. Yksi tapa on esim. jäykän pahvin kanssa valottaa jokainen reuna erikseen, peittää vaan paperin niin että reunaa jää sopivasti esille, valottaa ja toistaa joka reunan kanssa. Sitten siistii kuvan leikkurilla koska kovinkaan tarkkaa reunaa näin ei saa.