Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana bunny, 18 Joulukuu 2012.

  1. bunny

    bunny

    2
    0
    0
    .
     
  2. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Vaihtoehdot taitaa olla vähissä, hallissa ei oo halpa kuvata... Valovoimaisempi objektiivi tai uusi runko. Tuolla rungolla ilmeisesti ei mennä yli ISO1600:sen? En oikein canonia tunne, mutta väittäsin että tuo on aika huono vaihtoehto, koska on melko vanha. Itellä ainakin jopa isokennosella saa ison nostaa välillä 6400:seen että liike pysähtyy vaikka kuvaan nykyään 1.8 valovoimasella objektiivilla. Nämä tosin agilityhommissa, tuossa ei ihan vauhti taida nousta samaksi.

    Budjetti varmaan olis hyvä jos meinaa jotain suosituksia haluta.
     
  3. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Muutama huomio:
    * Verrokkikuvat on valotettu paljon kirkkaammiksi. Se on yleensä hyvä kohinan kannalta. Pidentämällä valotusaikaa olisit päässyt aika lähelle "parempia" kuvia -- mutta silloin tulisi tietysti liike-epäterävyyttä.
    * Voinee päätellä, että kenties toisen kuvaajan kamera mahdollistaa suuremman herkkyyden käytön samalla laadulla. Onneksi paremman kameran saa nykyään parilla sataa.
    * Kohinaa voi aina poistaakin erityisillä kohinanpoisto-ohjelmilla, mutta myös RAW-kehitys-ohjelmalla, jos käytät sellaista tai jopa JPEG-kuvistakin. Kannattaa perehtyä ohjelmiesi tarjoamiin tällaisiin ominaisuuksiin. Joskus ne tekevät pieniä ihmeitä.
    * Ns. paremmissa kuvissa näyttäisi olevan hieman pienempi värikylläisyys. Omien kuviesi "värikkyyttä" vähentämällä voit hieman vähentää värikohinankin määrää (mustavalkokuvissa kylläisyys on nolla ja kohinaiset kuvat ovatkin siistimpiä, kun niistä tekee mustavalkokuvia).
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Minusta kyseessä on pikemminkin ihmisen "kohinasairaus". Ei noissa esimerkeissä ollut mielestäni mitään hälyyttävää kohinan suhteen. Alivalottuneita olivat kylläkin.

    kapa
     
  5. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Niin sen verran unohdin itekki sanoa että ihan hyviä kuviahan tuossa kuitenki oli, vähän tummia ehkä.. Mutta sitte taas jos ei olis noin tummia niin eihän se ois ratsastaja enää pysähtyny kun suljinaika olis pidempi.
     
  6. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Se on totta että kohinan perässä ostetaan uusia kameroita ja joskus ihan suotta kun kuvankäsittely ohjelmilla päsee monista kohinoista hyvin hiljaseen tilaan.

    Oisko niin että täys kenno voittaa croppi kennon kohinassa joten kaikki vaan täys kennoja ostamaan.

    Ite kuvaan kanssa alivalotuneena useimmin kun yli. Digissä minusta jotenkin se tumma pää kestää paremmin heittoja kun vaalea pää. Vaaleassa päässä kun menee yli sitä ei korjaa millään. Alivalotus on köyhän miehen valovoimainen opiska. Pitää muistaa sitten kuvat vaan säätää oikeaan.
     
  7. Pygmi

    Pygmi Member

    87
    0
    6
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Tuolla menetelmällä käyttää kyllä vain osan kameran suorituskyvystä. Alivalottaminen ja kuvankäsittelyllä sen kompensointi nostaa rankasti esim. juurikin kohinatasoa. Enpä usko, että vaikkapa ISO1600 ja aukon alivalotuksella otettu kuva tuottaa parempaa tulosta kuin ISO3200 oikein valotettu.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Niinpä.

    Voi katsella etenkin tumman alueen kohinaa siinä loppukuvassa. Jos yhtään tuppaa kohisemaan, niin olisi kannattanut vain valottaa reilummin. Vaikka herkkyyttä nostamalla ja heti alkuun oikein valottamalla - joskus se totuus on kuitenkin kohdattava.
     
  9. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Nyt mua kiinostaa tietää mitä suorituskykyjä menettää?

    En ISO lukemien muutosta tarkoittanut vaan kun tarvitaan lyhyttä suljin aikaa liikkeen pysäyttämiseen pitänee sen kustannuksella tehdä näitä kikkoja.
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Laitanpa vielä tähän yhden esimerkin kuvineen.

    Tämä on kuvattu valotuksen korjaus -2/3 arvolla ja sitten tietsikalla myöhemmin on ohjelmalla valotus nostettu +1 kohdalle. ISO lukema oli kuvassa 5000 kohdalla että sain suljin ajan sinne 1/200s kohdalle, että ihmisen liike pysähtyisi.
     
  11. Pygmi

    Pygmi Member

    87
    0
    6
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Ei tuollainen aukon osien alivalotus kovin helposti näy oikeassa valokuvassa, jossa ei ole kuvattu jotain testitaulua. Ja jos kohina ei häiritse, niin tilanne on hallinnassa, eikä kannata vaivata itseään turhilla. Noissa jutun avanneessa heppakuvissa laivalotus on niin suuri, että kohina kasvaa aika paljon tuollaisen valotusta "korjatessa".

    Jos kohinaa tai värientoistoa haluaa maksimoida/parantaa, niin alivalottaa ei ainakaan kannata. Esim. kohina pahenee eksponentiaalisesti kohti sitä pimiää. Netti on väärällään kamaa aiheesta...ensimmäinen haku aiheesta tuotti 103 000 000 tulosta...joista ei kaikki ehkä relevantteja...;)

    Ensimmäinen oikeasti aiheeseen liittyvä osuma:
    http://www.luminous-landscape.com/tutorials/optimizing_exposure.shtml
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Voit ihan hyvin tehdä kontrolloidummankin testin. Kuvaat jotain tummahkoa kohdetta ensin ISO1600 ja aukon alivalottaen ja sen jälkeen ISO3200 oikein valottaen. Sen jälkeen vielä alat tietokoneella nostella valotusta ja katsot paljonko kuvassa on säätövaraa ilman, että menee hirveän rumaksi.
     
  13. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Ei mun tartte testailla. Ja asia on mulle ihan hanskassa. Mä tiedän kuinka mun pitänee menetellä. Mä laitoin ton esimerkin vain sen vuoksi että jos asia jää noitten pelkkien mielipiteiden pohjalle voi sen kautta joku tehdä päätelmiä että alivalotusta oikeasti ei saa lainkaan tehdä. Halusin näyttää että ei se niin kamalaa ole mitä anetaan ymmrtää.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Toi alivalottaminen on kuitenkin kaiken yleisen viisauden vastaista tässä asiassa. Mutta kukin tekee niin kuin tekee.
     
  15. Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    ...ja jos halutaan ettei huippuvaloista tulisi rumia, ei siinä mikään yhden aukon alivalotus mitään auta. Josko mikään, leikkaus on vain eri kohdassa.
     
  16. Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Harvat ne on otokset joita ei LR:llä tarvitse korjailla, ainakin tällä nykyisellä harrastajan kalustolla. Noice Reductionista vähän Luminancea kehiin, varovainen Amount + muut säädöt päälle ja avot jo näyttää paremmalta :)
     
  17. Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Mä en ole koskaan jaksanut nysvätä kohinan kanssa.
    On mitä on, plastiikka on paljon pahempaa...
     
  18. Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Tältä kuulostaa tosi ammattilaisen puhe. On muuten oikein mukava mennä uuteen duunipaikkaan töihin, kun vanha jäärä selittää tätä samaa.

    Nuo sample kuvathan ovat tosiaan alivalottuneita, mutta muuten tämä on kyllä oikein hyvä esimerkki siitä, etteivät vanhojen jäärien ohjeet halvoista kameroista ja kalliista linsseistä pidä aina paikkaansa.
     
  19. Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Heh. quikernilla taisi olla seiskasatanen? Luulen, että d350 omistajat jaksavat nysvätä kohinan kanssa paljon paremmin.
     
  20. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Sisäkuvissa kohina häiritsee

    Et kai ole tulossa töihin mun kanssa samaan paikkaan?

    Niin sanottiin että voit tehdä kontrolloitumman testin. Siihen minä sanoin että ei tartte. Olen joskus testaillu ja tiedän missä mun kalustolla pärjää ja miten joten mä en sitä tartte. Ei tartte tästä mitään yleispätevää yrittää vääntää. Mähän vain yritin auttaa ja näyttää että näin voi tehdä ja ton asian kanssa pärjää. Toiset ne on niitä jotka pelottelee ja jotku menee silti jäiseen veteen.