Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Miksi ammattilaiset suosivat Mamiyaa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Henna, 19 Syyskuu 2006.

  1. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Kerroppas mullekkin mikä siitä kamerasta tekee sellaisen, että lähestulkoon kaikilla nimekkäillä esim muotikuvaajilla sellainen näyttää olevan..
    Onkos kys kamera näitä niin kutsuttuja täysikennoisia? Paljonko tuollaisen kameraan pitäisi sijoittaa jotta saisi ammattilais statuksen :)


    Oletko kuvannut sellaisella?
     
  2. Suomessa Mamiyan suosion historiallinen syy taisi olla, että muinoinen Mamiyan maahantuoja Eiri oy valmisti suurimman osan ammattilaisten kuvista ja kaikki ammattilinjan apuvälineet (rajausmaskit jne.) oli tehty 6x7 -formaatille ;)

    Nykyisin Mamiyoihin saa samoja digiperiä kuin muihinkin keskikoon ammattilaitteisiin. Extrabonuksena Mamiyalla on nykyään 645-järjestelmään tehty 2xkinokoon kennoa käyttävä digirunko.

    Itsellä on joskus ollut Mamiyan Universal ja M645, nykyään käytän keskikoossa Hasselbladia.
     
  3. sf

    sf

    785
    0
    0
    Monella on ollut pidempään jo työkaluna esim. 6x7 mamiska ja sittemmin hankkinut siihen digiperän, samat optiikat ym. sälä kaikki käy entuudestaan, tuttu ja luottavaksi osoittautunut työkone. Jotkut muutkin ovat hyviä merkkejä, mutta eivät ehkä ihan yhtä vahvan ja kestävän (luotettavan) kapistuksen maineessa kuin nuo, ja osia on saanut ymmärtääkseni aika hyvin. Siinä syitä. Harvempi on siis välttämättä kaupasta ostaessa ollut digi... vaan kuten hasselissakin, perusrunko ja siihen digiperä, tai filmiperä.

    ps. ja ne kenellä on ollut rahaa hankkia parhaat vehkeet, on kuvanneet Sinarilla ;o)
    No joo, hieman eriluonteisia ovat... Vaikkakin Sinarin P sarjaa ja muitakin malleja käytetään yhtälailla ammattikuvauksessa jonkin verran, digiperän kanssa...
     
  4. nyt kai puhutaan 645 koon AF-kameroista.
    no digiperän kanssa ja AF:llä on vaihtoehtona mamiya, contax ja hasselblad.
    mamiya on selvästi halvin.
    AFD maksaa reilun tonnin käytettynä ja digiperä joitain kertoja enemmän.

    ..sen sijaan manuaalitarkenteiset 67 mamiyat loistavat palkeensa ja kääntyvän peränsä ansiosta.
     
  5. Luotettava kuin traktori. Aikoinaan hyvin markkinoitu. Ainoastaan harrastajilla on loputtomasti aikaa ihmetellä pikseleitä, kohinoita ja mahdollisesti tulevia kapistuksia. Ammattilaisen on ansaittavaa rahaa laitteillaan eikä paijata niitä. Päivästä toiseen, vuodesta toiseen.
     
  6. Juu, mualimalla homma on tasaisempaa, kun Hasselit, Bronicat ja Rolleit ovat myös edustettuna..

    Kuten viimeksi Rollei napsui:

    "Roger Ballenin henkilökuva
    Selfportrait, Roger Ballen

    Keskiviikkona 13.9. klo 20.00, uusinta perjantaina 15.9. klo 18.00
    Henkilökuva kiistellystä valokuvaajasta, jonka taide avaa meille myös Etelä-Afrikan historiaa ja nykypäivää.
    Tuotanto: A Springbok / NPS Television, Alankomaat
    Kesto: 51 min.
    "

    http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=12182
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 459
    1 289
    113
    Muotokuvaajille 67 on paljon parempi kuin 66, koska on ihan toista retusoida 67negaa kuin pikkuriikkistä 66:sta.

    Myös Color Kolmio, Suomen toinen johtava (nykyään kait ykkönen) käyttää negamaskeja jotka sopivat 6x7:lle hyvin ja pienemmille huonosti.
     
  8. sf

    sf

    785
    0
    0
    Niin joo, noi ns. "täysikokoiset kennot"... niillä lähinnä tarkoitetaan kinarikokoa, eli jos kenno on saman kokoinen kuin kinarifilkan ruutu tms. mutta noissa keskikoon formaatin kameroissa jos on digiperä, puhutaan eri asiasta, kenno yleensä on 6x4,5 tai jopa (mielummin) isompi. Mitat on senttejä (ja hinta niillä aika moninkertainen...)
     
  9. Lyhyesti sanottuna kyse on keskikoosta.
     
  10. Ja keskikoon kameraksi ZD on vajaakennoinen :p
     
  11. Juu juu ;-)