Vs: 6X6 laatikkoko??? Valitettavsti niillä hepposilla saa melkopitkälti saman tasosia kuvia kun niillä ANTIHEPPOSILLA.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Välillä eBaystä saa edullisesti Minolta Autocordeja, jotka on ihan laatuvehkeitä. ("auto" tulee siitä että että toisinkuin joissain rolleicordeissa, näissä suljinkin virittyy automaattisesti kun filmiä kampeaa ruudullisen eteenpäin
Vs: 6X6 laatikkoko??? PIKKUTEEMU:Tuo mamiya on jo vakavasti otettava kamera, eikä sitä sovi sekoittaa tällaisiin kokeilu/budget ketjuihin. Hienoa kun ketju tuottaa vahvoja mielipiteitä ja keskustelua niin asiasta kuin asian vierestäkin. Valokuvaus on vakava asia!!!=)
Vs: 6X6 laatikkoko??? On lähes sama minkä edes kohtuu laadukkaan 6x6:n käsiinsä ottaa. Se sävymaailma erityisesti MV:llä pesee kinon aivan miten päin tahansa. TLR:t ovat yleensä kiinteälinssisiä poislukien mamiyat, joten järjestelmää niistä ei helpolla saa aikaan. Itsellä on järjestelmä, jossa 4 eri linssiä. Jostain kumman syystä tuo 75 mm Nikkori on Bronican nokalla lähes aina. Nyt olen yrittänyt tänä kesänä pakottaa itseni opettelemaan telen käyttöä. Ja jopa muutaman kerran onnistunutkin. Mutta laajis 66:ssa on mielestäni perseestä (eli siis mä en vaan osaa) Miten ihmeessä sommittelet laajiksella otettua kuvaa kun siinä ei ole laajiksen tuntua. Jotenkin itselleni tulee mieleen, että laajis neliöformaatissa ei oikeen toimi. Ja toisaalta ei raaski yleensä rajata neliöstä mitään poiskaan... Eli kaiken paskanjauhannan jälkeen mitä tästä jää käteen. 66 on uskomaton formaatti, jossa normaali linssi tai tele mielestäni toimivat. Mutta laajista en tuohon näin jälkikäteen ajateltuna hankkisi enää (mutta en viitsisi sitä toisaalta myydä poieskaan erillisenä.) Muut suosittelevat TLR:iä ja muita, mutta oma suositukseni tietenkin olisi Bronican S2/S2a. Noita kun liikkuu melko edullisesti Ebayssä. Suomesta niiden löytyminen on kuitenkin harvinaisempaa (olen tainnut jo toipua tilapäisestä mielenhäiriöstä, jossa pistin omani myyntiin. Onneksi kukaan ei sitä vienyt käsistä). Edit: Pakko vielä mainita, että mielestäni tuo Bronican S2 on yksi maailman kauneimmista kameroista!
Vs: 6X6 laatikkoko??? Tai onneksi! Sitä voi tietysti sanoa välineharrastukseksi, jos toteutuksen materiaalit, hinta ja laatu, paino ja monipuolisuus saa mieltymään kameraan.. Ja kun siinä vielä lukee professional!
Vs: 6X6 laatikkoko??? Pärkkele! Raaka taisto. Rolleita ei sanota "heppoiseksi". Se on kameroiden Kuningas aivan kuten mv-kuva on kuvien Kuningatar.
Vs: 6X6 laatikkoko??? ,D Yleensä en paljastele kuinka kieliposkessa tänne kirjottelen (en todellakaan aina ,D) mutta tässä pitää hiukan raottaa.. eli käänteispsykologiaa käyttäen: Mulle ja Kmannille on Mamiya sopinut (ja jussi aallolle ,p ) mutta jalavalle se tuskin sopii.. kannattaa panostaa noihin halpis rutkuihin rolleilta ja yashcalta vaan, kiinteet taskussa hierotut opikat jne...
Vs: 6X6 laatikkoko??? Kiev ei ole Hasselin 1600F tai 1000F:n kopio, vaan Victor hasselblad ei saanut omaa tuiotantolinjaans akaupaksi mihinkään muualle kuin Neuvostoliittoon Hasselin 500C:n osoittauduttua varsinaiseksi myyntimenestykseksi. Kaikki työkalut, piirustukset ja jigit ym. myytiin Kieviin ja sovittiin että bajonettia, kasetin kiinnitystä muutellaan, etteivät Hasselin ostajat vaan ostelisi halpoja neuvostovalmisteita. Ja koska hasselin peruskonstruktio oli saatanan vaikea, eivät neuvostolaiset kynneet sitä parantelemaan, vaan samat vaikeudet jatkuivat, nyt vaan neuvostotoleransseilla laajennettuina.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Jotkut on täällä sitä mieltä, että Rolleit on hepposia. Ette siis koskaan ole kyseistä kameraa kädessänne pitäneet. Rolleiflex on mielestäni paras koskaan maailmassa tehty kamera, mekaaninen laatu on aivan nuskomaton ja lujuus ja käyttökestävyys samalla tavalla huippua. Useimmiten optiikan laatukin on samaa tasoa ja kuvan laatu myös, näes kun laukaistessa vain sulkimen lamellit ja kehärengas liikkuvat. Ja laajakulmaa kaipalleelle suosittlen Hasselin SWC:tä tai sen alamalleja, kyseessä on eräs maailman parhaista laajakulmaoptiikoista ja samaa yksinkertaista laatua kuin Rollikatkin, ei mitään liikkuvia peileijä tai takertelevia suljinverhoja sekoittamassa kuvaajaa tai täräyttelemässä kameraa.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Ei kukaan tosissaan ole ollut. Mutta onhan Rollein linnunpöntöt (grammoissa kevyempiä kuin mainittu vakavastiotettava-Mamiya.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Näin mäkin olen jostain lukenut, en ollut aivan varma asiasta.. Eli on se sitten ihan faktaa.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Mul ku on toi 50/4 flektogon ollu toho Kieviin, niin oha se kiva lasi, mut emmäkään sillä kauheesti oo innostunu kuvaan. Mut Holgassahan oli 60mm muistaakseni, se oli ihan mukava, siks ostinkin 65mm mirin tohon nyt.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Se on just niin faktaa kuin Ossin ja mun funtsimisen tulokset yleensäkin Ei sillä, silloin kun funtsittiin tota, Ossilla oli jotain pieniä faktanhippusiakin takataskussa
Vs: 6X6 laatikkoko??? Pikkuteemun käänteinen psykologia taitaa puraista ja Mamiya saatais olla yksi vaihtoehto!! =)
Vs: 6X6 laatikkoko??? Juttu= asiatiedot on kuultu Hasselin entiseltä Suomen huoltopäälliköltä, joka oli ollut Göteborgissa koulutuksessa ja Victor H. oli ihan itse tullut paikalle ja kertonut asian. Vuotta ei mainittu, mutta mitään syytä epäillä asiaa ei ollut.
Vs: 6X6 laatikkoko??? Juu ja Hasselin tonnin lopetus ja Saljut/Kievin aloitus sattuvat vielä varsin sopivasti peräkkäin. Ja olihan Kiovan Arsenalilla kokemusta vastaavasta systeemistä jo Contax-Kievin valmistuksen alkaessa (tosin Dresdenin Zeiss-Ikonista ei maksettu kopeekkaakaan).