Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Joo, alkaa vaikuttaa retsoilulta skannerin käyttö ;-) Ansel, millä valaiset filmin? Jostain luin, että iPad (valkoista näytössä tietenkin) olisi kohtuullisen hyvä tausta.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Kuten tuossa on kerrottu http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,61116.msg504221.html#msg504221 mutta softana nykyään controlmynikon ja salamaksi riittää rungossa oleva pikkusalama. Uskallan kehua, että "helppo ja yksinkertainen" valaisuratkaisu.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Ah so, siihen oikein tuollaisia softia olemassa. No, tietty miksei olisi. Tuolla tavalla se kuulostaa jo kätevältäkin. Kyllä tuota systeemiä voisi kokeilla jos Pentaxille saa samanlaisen ohjelman. Pitää kaivellainternetin arkistoja.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Joo, skannerista irtoaa 64-bittistä raakadataa jos haluaa. Digijärkkäriä ei kannata kyllä ostaa pelkästään skannausta varten, mutta jos semmoinen on jo valmiina niin sitä toki on ihan fiksua hyödyntää.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Tämä keskustelu on livennyt (olen syyllinen) alkuperäisestä aiheesta, mutta edelleen läheltä liippaa. Siispä lähestytään alkuperäistä aihetta... Kameralla 120-filkan digitointiin olen viritellyt vanhasta kompendi-palkeesta ja Epsonin tasoskannerin filminpitimestä tuollaisen yhdistelmän. 120 filmiä ei tarvitse kehystää digitointia varten. Diffraktiota pelkäämättä kun himmentää f11 niin filmin kupruilut ei haittaa.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Pentaxin oman softan nimi K10D:lle ja K20D:lle taitaa olla "Remote Assistant", http://www.pentax.jp/english/support/digital/remoteassistant_k10d_mac.html Pari vuotta sitten tuota kokeilin, silloiseen käyttötarkoitukseen homma oli aivan tuhottoman hidasta. Ehkäpä päivityksissä ovat korjanneet. Pienellä googlaamisella näyttää löytyvän myös 3. osapuolen vastaavaa hommaa tekeviä softia, niistä minulla ei ole kokemusta.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa En ole osannut tuollaista edes haluta. 64-bittinen (per kanava) A/D-muunnin?
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Ei, vaan per pikseli kuten siinä kamerankin 14 bitissä.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Mun kamerasta irtoaa 14 bittiä jokaisesta "pikselin" (RGB) kanavasta. Samoin Epsonista, mutta käyttökokemusteni perusteella Epsonin tumman pään bitit ovat pelkkää tauhkaa.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Totta on. Eikä V500 loista myöskään kirkkaassa päässä. En epäile hetkeäkään, etteikö digikameralla saisi vähintään yhtä hyviä tiedostoja aikaiseksi. Ainoa mutta on filmin valaisujärjestely, miten tuon hoitaisi mahdollisimman kätevästi.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Kokeile tuota (linkki edellä) salamalla valkoiselta paperilta heijastunutta valoa. Ja ppotkan blogissa, http://www.pekkapotka.com/journal/2012/11/11/copying-slides-with-om-d-and-60mm-macro.html "...and the quality is better than with any scanner except drum scanners. I have owned them all, drum scanners, Flextights, Nikons..." Millä Epsonin tasoskannerilla pääsee tällaiseen terävyyteen? http://www.pekkapotka.com/storage/23%2009%2003%2016-Edit%20detsku.jpg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1352650253593
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Ai sulla on Foveon-kenno? Yleensä kamerassa jokainen pikseli tallentaa vain yhtä värikanavaa. Skannerissa on joko oma pikselirivi joka värikanavalle tai sitten valotetaan jokainen väri erikseen. Interpoloimalla tietysti saa lisää "dataa" vaikka rajattomasti. Toki se 14-bittinenkin data on ihan riittävästi. Kameralla reproilua on hankala verrata skannailuun kun hommat voi tehdä niin monella tavalla.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Ei ole Foveon-kennoa, kuten edellä kerroin käytän Nikonin D7000. Missä kamerassa tai skannerissa "jokainen pikseli tallentaa vain yhtä värikanavaa" 64 bitin tarkkuudella tai edes näennäisellä resoluutiolla?
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa Ei varmaan missään kamerassa tai skannerissa saa 64 bittiä jokaiselle kanavalle, puhuin yhden kuvapikselin sisältämästä kokonaisbittimäärästä. Minulla on Canonin 9000F-skanneri, siinä on 16-bittinen AD-muunnin, eli saa 64-bittisen RGBI-kuvan. Ihan yleistähän tuo on skannereissa, varmaankin kaikissa on jokaiselle värille oma pikselirivistö tai sitten oma valo. D7000:ssa AD-muunnin näytteistää jokaisesta pikselistä yhden 14-bittisen arvon.
Vs: 6x6 diakehyksen käyttö Epson V500 skannerissa En jatka (Canon, Nikon) vänkäämistä. Epsonistahan on kyse. Myös tuo "pikseli" on edelleen erimielisyyksien aiheuttaja. Kerroin kokemuksistani skannauksen ja reproamisen suhteen. Uskokoon ken haluaa.